اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

شایعات هفته؛ از انتصاب داماد وزیر تا بازنشر دروغ‌های 5 سال پیش

در این گزارش نگاهی به مهمترین شایعات منتشر شده در فضای مجازی انداخته‌ایم.

شایعات هفته؛ از انتصاب داماد وزیر تا بازنشر دروغ‌های 5 سال پیش

از شایعه تا واقعیت: هفته گذشته فضای رسانه ای و فضای مجازی کشورمان نیز شایعات زیادی را به خود دید از سیل تا انتصاب داماد وزیر در وزارت آموزش و پرورش؛ در ادامه نگاهی به مهمترین شایعات هفته گذشته می‌اندازیم. 

* دروغ تدفین ۲۰۰ نفر در سیل امامزاده داود

روزنامه شرق چهارشنبه  ۱۲ مرداد گزارشی با عنوان «اینجا زمانی آباد» بود منتشر کرد، گزارشی که در آن ادعا شده بود بوی تعفن کل فضای محله امامزاده داود را گرفته و ۲۰۰ نفر در زیر گل و لای مدفون هستند. این گزارش بلافاصله با استفبال بسیاری از رسانه‌های معاند از جمله بی بی سی فارسی روبرو شد.

 

منصوری  استاندار تهران و مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر این شایعه را تکذیب کردند.
 

*  تکذیب ادعا درباره نحوه رحلت امام خمینی (ره)

 درپی انتشار شایعاتی در روزهای اخیر درباره نحوه رحلت امام خمینی (ره)، پایگاه خبری وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برخی ادعاها مبنی بر ترور رهبر کبیر انقلاب اسلامی را تکذیب کرد و نوشت: که این فرد جز دوره کوتاهی در ابتدای ورود امام به ایران در سال ۵۷، در بیت امام و حفاظت از ایشان نقشی نداشته است (اینجا).

 

 

* شایعه انتصاب داماد وزیر در صندوق ذخیره فرهنگیان

پس از گزارش یک روزنامه، مبنی بر انتصاب داماد وزیر آموزش و پرورش در صندوق ذخیره فرهنگیان،  مصطفی بابایی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش را تکذیب کرد.(اینجا)

 

* ماجرای انتصاب «سعید عسگر» در آموزش و پرورش

همچنین در فضای مجازی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه «سعید عسگر» که ضارب سعید حجاریان عضو اسبق شورای شهر تهران به عنوان معاون پرورشی و تربیت‌بندی آموزش و پرورش منطقه ۱۸ تهران منصوب شده است.

اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به این مطلب اعلام کرد: فرد مذکور هیچ ارتباط و سمتی در آموزش و پرورش شهر تهران ندارد و سرپرست فعلی معاونت آموزش و پرورش منطقه ١٨ تهران «سعید عسگری» از معلمین بومی منطقه ١٨ شهر تهران است که پیش‌تر مسؤولیت‌هایی چون مربی قرآن مدارس، معاون پرورشی و فعالیت قرآنی در دارالقرآن آل یاسین منطقه ١٨ تهران را به عهده داشته است(اینجا).

 

* تکذیب رفع فیلتر تلگرام

در هفته‌ای که گذشت شایعه شد که «تلگرام رفع فیلتر می‌شود» اما  روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، صراحتا به اعلام کرد این خبر صحت نداشته و تکذیب می‌شود. درصورتی که تصمیم جدیدی درخصوص فعالیت پیام رسان ها در کشور اتخاذ شود، از طریق سایت رسمی مرکز ملی فضای مجازی به آدرس majazi.ir در اختیار شهروندان عزیز قرار خواهد گرفت(اینجا).

 

*  انتشار کلیپ ۵ سال پیش اغتشاشگران با عنوان گشت ارشاد!

در روزهای گذشته فیلمی با عنوان برخورد گشت ارشاد با دختر بوشهری در شبکه‌های اجتماعی منتشر و باعث اظهارنظرهای گوناگونی شد(اینجا).

 

با پیگیری خبرنگار فارس،  مشخص شد فیلم مذکور در رابطه با گشت ارشاد و مسائل مربوط به حجاب عفاف نبوده بلکه مربوط به ناآرامی‌ها و اغتشاشات دی ماه سال ۹۶ بوده که فرد مذکور که از فعالان اغتشاشات بود، به علت تخلفات در آن زمان دستگیر شد. توجه به لباس زمستانی افراد داخل فیلم هم نشان می دهد که این موضوع مربوط به تابستان یا محدوده زمانی فعلی نیست.

 

*  دروغ پردازی من و تو فیلم با انتشار فیلم ۳ سال پیش 

من و تو هم از سیل سوءاستفاده کرد و این بار مدعی شد که یک دختر اهل پلدختر پس از سیل اخیر شهرشان از نبود مسئولان گلایه کرده و خواستار حضور استاندار شده اما بررسی ها نشان می دهد که اصلا در هفته های اخیر پلدختر سیل نیامده و این فیلم مربوطه  به یکی دو روز پس از وقوع سیل ویرانگر ۱۳۹۸ در شهر پلدختر است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول