اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایت هفتم محرم ۵۷ خونین اصفهان از زبان یک شاهد عینی

هفتم محرم ۱۳۵۷ برای اصفهان و اصفهانی‌ها فراموش‌شدنی نیست، روزی که جوانان‌شان را فدای راه آزادی کردند و حالا یکی از شاهدان عینی این واقعه برایمان از آن روزها می‌گوید.

روایت هفتم محرم ۵۷ خونین اصفهان از زبان یک شاهد عینی

مرتضی آرسته، از پیشگامان انقلاب و شاهدان واقعه هفتم محرم ۵۷ اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که می‌گفتند محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است، اظهار داشت: روند انقلاب اسلامی در سال ۵۷ از وقایع ماه رمضان در منزل آیت‌الله خادمی و کشتار و اعلام حکومت نظامی، اوج گرفت.

اعتصاب ۶ ماهه بازاریان

وی ادامه داد: در ماه‌های بعد یعنی مهر و آبان‌ماه، اعتصاب فرهنگیان شروع شد و بازاریان نیز در اصفهان حدود ۶ ماه اعتصاب کردند و همه اقشار به این انقلاب پیوستند.

آرسته عنوان کرد: به ماه محرم ۵۷ که آذرماه بود رسیدیم، ستاد مراسم اصفهان از جامعه معلمان، بازاریان، دانشگاهیان و... به صورت مخفیانه تشکیل شده بود و تصمیم‌گیری می‌شد که برای برنامه‌های بعد چه اقداماتی داشته باشند؛ آقای پرورش هم جزو این ستاد بودند.

پیشگام انقلاب اسلامی تعریف کرد: برای ماه محرم در اصفهان هم یک اعلامیه‌ای دادند، متنی از طرف روحانیون، معلمان، دانشگاهیان، اصناف، بازاریان، کارگران و... تنظیم شد که گفته بود صبح‌های ایام محرم از ساعت ۸ در مکان‌های خاصی برنامه خواهند داشت.

وی یادآور شد: شنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۵۷ مصادف با اول محرم در مسجد جامع، دوم محرم مسجد رحیم‌خان، سوم محرم مسجد حکیم، چهارم محرم مسجد سبز خواجو، پنجم محرم مدرسه چهارباغ، ششم محرم مسجد اعظم حسین‌آباد، هفتم محرم مسجد سید، هشتم محرم مسجد مصلی، نهم محرم گلستان شهدای فعلی و روز عاشورا مدرسه چهارباغ برنامه داشتند.

آرسته با یادآوری اینکه مردم هر روز ساعت ۸:۳۰ در یکی از تجمعات حاضر می‌شدند، افزود: همه مردم کار را تعطیل کرده بودند و کاری جز انقلاب نداشتند، سخنران مشخص و شعرهای انقلابی هم خوانده می‌شد و دهه اول محرم در اصفهان غوغایی به پا می‌شد.

شهدای اول محرم ۵۷ در اصفهان

پیشگام انقلاب اسلامی گفت: از همان اول محرم که مراسمات با مسجد جامع شروع شد، اصفهان شهدایی نظیر عباس نبوی‌منش، احمد خوانساری و وحید مغربی را تقدیم انقلاب کرد.

وی خاطرنشان کرد: سخنرانان اکثراً ثابت بود اما ممکن بود در صورت دستگیری و... تغییر کند، در مسجد حکیم آیت‌الله احمدی امام جمعه وقت خمینی‌شهر سخنرانی می‌کردند.

آرسته به طور ویژه درباره هفتم محرم ۱۳۵۷، گفت: در این روز در مسجد سید برنامه برپا شد، سخنران هم حجت‌الاسلام حسن بهشتی‌نژاد که بعداً به شهادت رسیدند، بود و فرد بسیار مبارزی بود که در مسجد سید مردم از شدت جمعیت زیاد و کمبود جا به صورت ایستاده تا خیابان برنامه را دنبال می‌کردند.

این شاهد عینی واقعه هفتم محرم ۵۷ اصفهان افزود: در آن روز آیت‌الله خادمی دیداری با خانواده شهدای این چند روز داشتند و پس از آن وارد مجلس مسجد سید شدند و حجت‌الاسلام بهشتی‌نژاد پس از آن یک ساعتی درباره مبارزه و... سخنرانی کرد.

سربازان راه را بر مردم بستند

وی عنوان کرد: پس از سخنرانی هم شعارهایی دادند و تصمیم گرفتند که راهپیمایی از خیابان مسجد سید به چهارراه تختی داشته باشند اما وقتی اعلام شد متوجه شدند که حکومت نظامی شده و راه را بسته بودند.

آرسته ادامه داد: خبر دادند که راه بسته است و همان لحظه گفتند که مسیر تغییر می‌کند و به سمت چهارراه وفایی که امروزه به نام هفتم محرم است، بیایند، مسیر اعلام شد و راهپیمایی را آغاز کردند.

پیشگام انقلاب اسلامی اظهار داشت: آیت‌الله خادمی را که مسن هم بودند، در یک ماشین ژیان سوار کردند و همگی به سمت چهارراه وفایی حرکت کردند که وقتی رسیدیم متوجه شدیم راه بسته است و سربازهای مسلح با تفنگ‌هایی که مقابل ما گرفته بودند در مسیر نشسته بودند.

وی افزود: در این زمان آیت‌الله خادمی گفتند که راه را باز کنید، سرلشکر ناجی هم راه را بسته بود، نیم ساعتی که طول کشید یک ماشین آژیرکشان به سمت جمعیت و آیت‌الله خادمی آمد و به او گفت که به ما دستور داده‌اند هیچ‌گونه راهپیمایی انجام نشود و تظاهرات متوقف شود.

آرسته ادامه داد: اما آیت‌الله خادمی نپذیرفتند و گفتند که باید این راهپیمایی انجام شود، آن‌ها هم گفتند که از تهران به ما گفته‌اند جلوی تظاهرات را بگیرید حتی اگر شده با شلیک به آن‌ها؛ مردم قبول نکردند و حرکت کردند.

تیرها هوایی نبود، تعداد شهدا از شهدای ۱۷ شهریور هم بیشتر می‌شد

شاهد عینی واقعه هفتم محرم ۵۷ اصفهان بیان داشت: در این زمان سربازان شروع به تیراندازی شدید هوایی کردند، اگر اکثر این تیراندازی‌ها هوایی نبود، تعداد شهدا به چندین برابر ۱۷ شهریور می‌رسید.

وی تعریف کرد: در این بین جوانی از میان جمعیت جلو آمد، یقه درید و سینه‌اش را نشان داد و گفت شلیک کنید اما ما باید راهپیمایی را ادامه دهیم.

آرسته یادآور شد: در این واقعه هفتم محرم، مردم اصفهان روز ویژه‌ای داشتند و شهدایی نظیر سید ابراهیم موسوی، صغری محمدی حسینی، سیداصغر میرلوحی، عباس نوری و حسین موسوی را تقدیم انقلاب کردند.

پیشگام انقلاب اسلامی گفت: تعدادی هم در فشار جمعیت و تیراندازی‌ها مجروح و زخمی شدند و مردم هم چون شهید داده بودند به شدت عصبانی و احساساتی شدند، مسیر را ادامه دادند و مجروحان را به بیمارستان رساندند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله خادمی یک فرد معمولی نبود، افزود: او رئیس حوزه علمیه بود و علما هم همگی در جمعیت بوده و همه اقشار در این راهپیمایی بودند و به این شکل بود که این نهضت در روز هفتم محرم جان گرفت.

آرسته عنوان کرد: تا روز عاشورا شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردیم، مراجع اعلامیه‌ای را برای تسلیت به آیت‌الله خادمی فرستادند و اصفهان با دادن این همه شهید دیگر مثل قبل نشد و انقلابی‌تر از قبل پیش رفت.

این پیشگام انقلاب اسلامی و شاهد واقعه هفتم محرم سال ۱۳۵۷ در پایان خاطرنشان کرد: ما باید هر زمان یاد محرم می‌افتیم بدانیم که محرم ۱۳۵۷ در اصفهان پایه‌گذار حرکات انقلابی بود و این از برکت خون شهدای محرم بود.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول