اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جوانان «مارالان» تبریز به عشق امام حسین(ع) کار‌آفرینی می‌کنند

جمعی از جوانان محله مارالان با تاسیس مرکز نیکوکاری شهیدباکری و با اجرای نذرواره ۷۲ خوان احسان حسینی می‌کوشند تا نام خود را در دفتر حضرت سیدالشهداء ثبت کنند.

جوانان «مارالان» تبریز به عشق امام حسین(ع) کار‌آفرینی می‌کنند

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- چهار سال پیش بود که تعدادی از جوانان دغدغه‌مند محله مارالان تبریز دست به دست هم دادند تا با همت و مشارکت یکدیگر و با جذب و همدلی و همراهی  خیرین بتوانند مرهمی بر آلام خانواده‌های نیازمند و دردمند باشند.

این جوانان تلاشگر طرح‌ها و ایده‌های خود را مطرح کرده و موسسه نیکوکاری شهید مهدی باکری را تاسیس کردند تا بتوانند فعالیت‌های خود را به صورت قانونمند و منسجم ادامه دهند.

فعالیت‌های مرکز نیکوکاری شهید باکری در طول سال و به مناسبت‌های مختلف انجام می‌گیرد.
حالا در ایام عزاداری حضرت سید و سالار شهیدان جوانان عضو این مرکز آستین‌های همت را بالا زده‌اند و با استفاده از ظرفیت خیرین و مشارکت عموم مردم در اردوگاه الغدیر با پخت غذای گرم و توزیع در میان  مددجویان تحت پوشش این موسسه و مددجویان کمیته امداد می‌کوشند تا نام خود را در دفتر امام حسین ( ع) ثبت کنند.
ششمین  روز محرم است و من به اردوگاه الغدیر آمده‌ام  در کنار جوانان این مرکز روایتگر تلاش و پشتکار این جوانان و عرض ارادت آنها به پیشگاه حضرت سیدالشهداء باشم.

وقتی به اردوگاه الغدیر رسیدم پخت غذا به اتمام رسیده و جوانان در حال کشیدن غذا و بسته‌بندی  هستند.

۱۴۴ دیگ غذا به صورت مرتب چیده شده و میزها کنار هم چفت شده‌اند و سفره یک بار مصرف تمیزی روی میزها کشیده شده است، آقای سرآشپز وقتی در دیگ غذا را بر می‌دارد صدای سلام و صلوات در فضا می‌پیچد، ظروف یک بار مصرف به طور مرتب روی میز چیده شده و غذا به ترتیب کشیده می‌شود.

دانشجویان عضو این موسسه کنار این میزها ایستاده و در حال بسته‌بندی هستند و سپس به واحد توزیع تحویل می‌دهند.

 

آمده‌ایم تا نام ما در دفتر حسینی ثبت شود

نوشین معماری دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه آزاد است که  از طریق دوستان دانشجو و اطلاع‌رسانی این مرکز نیکوکاری به اردوگاه الغدیر آمده است تا با کمک کردن نام خود را در دستگاه امام حسین علیه السلام ثبت کند.

معماری به خبرنگار فارس می‌گوید: برکت سفره‌های ما از برکت امام حسین(ع) است، همه ما اینجا جمع شده‌ایم تا سهمی هر چند کوچک و ناچیز در سفره اطعام حسینی داشته باشیم.

وی ادامه داد: حضور در هیات‌های حسینی و مشارکت در اطعام حسینی نمونه بارزی از امر به معروف در جامعه است و باعث انتقال ارزش‌های حسینی در جامعه می‌شود.

نوجوانان با کتاب خواندن با قیام حسینی آشنا شوند

یکی از نوجوانان نیز در بسته‌بندی غذاها به جوانان کمک می‌کند که محمدرضا جداری نام دارد.
محمدرضا ۱۴ سال دارد و از اینکه به همراه مادرش در این هیات حضور داشته و کمک می‌کند خوشحال است.

محمدرضا می‌گوید: دو سال است با مرکز نیکوکاری شهید باکری آشنا شده و به همراه مادرش برای کمک کردن به این مرکز می‌آید.

او ادامه می‌دهد: نوجوانان با مطالعه کتاب‌های خوب می‌توانند در مورد اهداف قیام امام حسین ( ع)  اطلاعات بیشتری کسب کنند و حضور در هیات‌های حسینی باعث می‌شود نوجوانان بیشتر با اهل بیت و ائمه اطهار آشنا شوند.

همکاری و مشارکت جوانان حس و حال خوبی به این هیات بخشیده است، سرآشپز در ظرف‌های یک نفری برنج می‌کشد و دو نفر از خواهران سر دیگ خورشت ایستاده و خورشت قیمه روی برنج می‌کشند. تعداد دیگری از خواهران نیز ظرف‌های غذا را به صورت چهارتایی بسته‌بندی می‌کنند.

هر کدام از این بسته‌ها تبرک امام حسین ( ع) است که توسط دست‌ها و دل‌های این جوانان مومن راهی خانه‌های نیازمندان می‌شود.

 

اجرای طرح ملی نذرواره ۷۲ خوان احسان حسینی

همچنان که مشغول صحبت با جوانان هستم آقای یونس فاتح رئیس موسسه نیکوکاری شهید باکری نیز به جمع ما ملحق می‌شود و با اشاره به اجرای طرح " نذرواره ۷۲ خوان احسان حسینی" می‌گوید: امسال   طرح ملی " نذرواره ۷۲خوان احسان حسینی" در ۷۲ شهر کشور اجرا می‌شود و در استان آذربایجان شرقی شهر تبریز و جلفا اجرای  این طرح را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: موسسه نیکوکاری شهید باکری در روزهای اول، سوم، ششم و نهم محرم در اردوگاه الغدیر حضور دارد و ۷۲ دیگ غذای گرم به نیت ۷۲ شهید دشت کربلا همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) توسط  این مرکز در اردوگاه الغدیر تبریز طبخ و بین خانواده های نیازمند این شهر توزیع می‌شود.

وی با اشاره به حضور و مشارکت پرشور جوانان در اجرای این طرح ملی اظهار داشت: جوانان آذربایجان ثابت کردند همچون دوران هشت سال دفاع مقدس  پای کار هستند و شبانه روز در حال خدمت‌رسانی به نیازمندان هستند و این از عنایت پروردگار و اهل بیت (ع) است.

 

طبخ و توزیع ۱۰ هزار غذا در بین نیازمندان

رئیس مرکز نیکوکاری شهید مهدی باکری تصریح کرد: در این مرحله بیش از ۱۰ هزار پرس غذای گرم طبخ و در بین خانواده‌های نیازمند، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) توزیع می‌شود و ۱۰درصد نیز به هیات های عزاداری اختصاص دارد.

نذرواره آغاز امامت حضرت ولیعصر ( عج)

فاتح در بخش دیگری از صحبت‌های خود  با اشاره به اجرای طرح دیگری به مناسبت  آغاز امامت امام زمان (عج) اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده است  در روز هفتم ربیع الاول (هفتم مهر ماه)  به میمنت عمر پر برکت حضرت ولیعصر (عج) یک هزار و ۱۸۸  دیگ غذای گرم از حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد مقدس جمکران طبخ و بین نیازمندان توزیع شود.که مرکز نیکوکاری شهید مهدی باکری تبریز و شهرستان جلفا به نمایندگی از آذربایجان‌شرقی در این رویداد عظیم مشارکت می‌کنند.

 

جوانان و دغدغه معیشت خانواده‌های نیازمند
مهدی عباسی یکی از جوانان دغدغه‌مند عضو این هیات است که با اشاره به شکل‌گیری هیات و مرکز نیکوکاری شهید مهدی باکری گفت: چهار سال پیش با توجه به اینکه وضع معیشت خانواده‌ها دچار آسیب شده بود تعدادی از جوانان محله مارالان دور هم جمع شده و تصمیم گرفتیم با جذب کمک‌های خیرین در کنار خانواده‌های نیازمند و محروم باشیم، در این زمینه موسسه نیکوکاری به نام  شهید مهدی باکری تاسیس شد تا به صورت منسجم فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: اجرای طرح  " نذرواره خوان احسان حسینی" سه سال است که با محوریت این هیات در اردوگاه الغدیر انجام می‌شود و در بین خانواده‌های نیازمند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی توزیع می‌شود.

فعالیت‌های این موسسه به ایام عزاداری محرم محدود نیست بلکه در مناسبت های مختلف در طول سال از جمله ایام شهادت حضرت علی علیه السلام، سالروز شهادت سردار سلیمانی و مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود.

همچنین این مرکز در اجتماع عظیم اربعین نیز با دایر کردن موکب حضور دارد.

خرید ۱۰۰ تبلت برای دانش آموزان

مهدی عباسی که نایب رئیس موسسه نیکوکاری شهید مهدی باکری است با ذکر برخی از برنامه‌های این مرکز گفت: با توجه به گسترش آموزش‌های آنلاین و نیاز دانش آموزان به گوشی‌های هوشمند و تبلت یکی از فعالیت‌های این مرکز خرید تبلت برای دانش‌آموزان است که در این مدت ۱۰۰ عدد تبلت خریداری شده است.

همچنین در ایام شیوع کرونا ۲۰ هزار بسته معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند توزیع شده است، تهیه لباس و تامین اجاره بهای مسکن تعدادی از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد به صورت ماهانه و به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بخش دیگری از خدمات این مرکز نیکوکاری است.

راه‌اندازی ۲ مرکز کارآفرینی

عباسی در ادامه از تجهیز و راه اندازی دو مرکز کارآفرینی خبر داد و افزود: به زودی دو مرکز کارآفرینی برای مددجویان تحت پوشش تجهیز و راه اندازی می‌شود.

یک مرکز برای دوخت لباس که اشتغالزایی برای ۱۰۰ نفر و مرکز دوم در مورد قطعات خودرو است که اشتغالزایی برای ۴۰ نفر را به دنبال دارد.

عباسی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی این مرکز در طول سال خاطرنشان کرد: ۳۰۰ نفر از جوانان در این مرکز نیکوکاری عضو بوده  و در اجرای طرح و برنامه‌های اجتماعی، خیرات و احسان‌ها مشارکت دارند.

برگزاری اولین یادواره شهدای سلامت کشور در تبریز، اجرای طرح های فرهنگی و ورزشی از جمله استخر و فوتبال جزیی از برنامه‌های این مرکز است..

وی در پایان صحبت‌های خود اظهار داشت: ما جوانان آماده‌ایم تا تجربه کار جهادی و فرهنگ فعالیت گروه‌های جهادی را به شیعیان کشورهای همسایه انتقال دهیم.

انتهای پیام/۶۰۰۲۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول