اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

باباخانی: کنشگری‌های اجتماعی هیأت‌ها در محرم، حمایت و روایت می‌شود

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به اجرای برنامه «حماسه هیأت» در ایام ماه محرم و صفر گفت: در این طرح بنا داریم از هیأت‌هایی که اتفاقات خوب و رویدادهای اجتماعی یعنی در اصل کنش اجتماعی دارند، حمایت و کمک کنیم.

باباخانی: کنشگری‌های اجتماعی هیأت‌ها در محرم، حمایت و روایت می‌شود

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به اجرای برنامه «حماسه هیأت» در ایام ماه محرم و صفر از سوی این سازمان گفت: هیأت‌های مذهبی، اتفاقات بزرگی را در کشور رقم می‌زنند که متأسفانه در جامعه تنها برگزاری مراسم‌های مذهبی هیأت‌ها مدنظر قرار گرفته است. در حالی که این مراسم‌ها از اجتماع زنان و مردان با تخصص‌های مختلف و سنین متنوع برپا می‌شود که سرآغاز اتفاقات بزرگ است.

برنامه «حماسه هیأت» چه می‌کند؟

وی با اشاره به اینکه در این برنامه ابتدا بنا داریم، شناسایی از اتفاقات خوب و رویدادهای اجتماعی یعنی در اصل کنش اجتماعی هیأت‌های مذهبی داشته باشیم، گفت: در گام دوم این اتفاقات داوری و ارزیابی می‌شود و برگزیده‌ها در سطح ملی حمایت می‌شوند. در نهایت در سومین گام روایت اقدامات هیأت‌ها در دستور کار است.

باباخانی افزود: به طور مثال هیأت‌هایی هستند که گروه سرود راه‌اندازی کردند که توانسته استانی را تحت تاثیر قرار دهد یا در حوزه کتاب و کتابخوانی کار ویژه‌ای انجام داده‌اند. فعالیت در عرصه مقابله با آسیب‌های اجتماعی، تهیه جهیزیه و آزادسازی زندانیان از دیگر اقداماتی است که در این طرح مدنظر است.

۳ ملاک انتخاب رویدادها و کنش‌گری‌های اجتماعی هیأت‌ها

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به اینکه در این برنامه ۵ هزار کنش و رویداد متمایز در سطح استان‌ها شناسایی شده است که این متفاوت با برگزاری ۱۰۰ هزار مجلس عزاداری در دهه اول ماه محرم در کشور است، گفت: تیم‌های استانی در سطح کشور مشغول شناسایی این اقدامات هستند که با ۳ رویکرد امیدآفرینی، درگیر کردن نوجوانان و جوانان و مردمی بودن، اتفاقات و رویدادها را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: امیدآفرینی یکی از ملاک‌های انتخاب است زیرا در عرصه جهاد تبیین، یکی از نقاط مورد هدف دشمن بحث امید در جامعه است. شامل شدن و درگیر شدن جوانان و نوجوانان ملاک بعدی است و در نهایت کار باید مردمی باشد زیرا در این صورت است که دوام خواهد داشت.

کنشگری‌ها را روایت می‌کنیم تا الگویی برای دیگر هیأت‌ها باشد

باباخانی با اشاره به اینکه مرحله سوم این برنامه روایت اتفاقات و اقدامات هیأت‌هاست، گفت: در فضای آپارات و اینستاگرام و همچنین سایت با عنوان «حماسه هیأت» ئ همچنین رسانه‌ها، این اقدامات روایت می‌شود. اقدامات هیأت‌ها ممکن است در دهه دوم محرم و حتی ماه صفر و اربعین هم ادامه داشته باشد. این اقدامات را روایت می‌کنیم تا برای دیگر هیأت‌ها الگو شوند و کمک‌های مردمی بیشتری دریافت کنند.

حمایت و کمک به اجرای بهتر برنامه‌ها، هدیه برگزیدگان است

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به اینکه تجلیل از برگزیدگان این برنامه، همان حمایت‌هایی است که از آنان صورت می‌گیرد گفت: در سطح استان، تجلیل‌هایی از این اقدامات و رویدادها خواهیم داشت و در سطح ملی نیز آنان را حمایت می‌کنیم. به طور مثال در دهه اول ماه صفر در برخی از استان‌ها برنامه دختران حسینی برگزار می‌شود که بنا داریم با رویکرد تجلیل و تشویق دختران و زنان به حجاب، از آنان حمایت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدیه برگزیده‌ها، حمایت‌ها و کمک‌هایی است که برای اجرای بهتر برنامه‌ها رقم می‌خورد که یکی از آن‌ها حمایت رسانه‌ای از آنان است. در روزهای گذشته در همین قالب به چند استان کمک‌رسانی شد که برنامه «احلی من العسل» یا «شبیه قاسم» را با قدرت بیشتری برگزار کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول