اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم

امروز یکشنبه 16 مردادماه در ایران اسلامی روز تاسوعای حسینی است و در جای‌جای کشورمان از صبح امروز مجالس عزاداری در عزای علمدار دشت کربلا برپا شد.

ایران عزادار علمدار دشت کربلا با یادی از حاج قاسم سلیمانی + عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، امروز یکشنبه ۱۶ مردادماه در ایران اسلامی روز تاسوعای حسینی است و در جای‌جای کشورمان از صبح امروز مجالس عزاداری برپا شده است. محرم امسال با کاهش کرونا مجدداً جلسات عزاداری رونق بیشتری گرفته است و مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روز تاسوعای حسینی به خیابان‌ها آمدند و به عزاداری پرداختند.

 

فیلمی از برگزاری مراسم عزاداری روز تاسوعا در سراسر کشور

برگزاری آئین مقتل‌خوانی در حرم امام رضا(ع)

همرمان با روز تاسوعای حسینی ویژه برنامه‌هایی در حرم مطهر رضوی از بعد از اذان صبح و با قرائت زیارت امین الله و زیارت‌نامه عاشورا آغاز شد و با مرثیه‌سرایی مداحان و ذاکران ادامه خواهد یافت.

بخش دوم مراسم عزاداری روز تاسوعا از ساعت ۱۰:۳۰ در رواق امام خمینی (ره)، با مرثیه‌سرایی امیر عارف و مصطفی قاآنی آغاز شد.

 

روضه خوانی امیر عارف در ظهر تاسوعا در حرم رضوی

در این مراسم آیت الله سیداحمد علم‌الهدی به سخنرانی و مقتل‌خوانی پرداخت.

 

مقتل‌خوانی  آیت الله سیداحمد علم‌الهدی در حرم امام رضا(ع)

در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس نیز دسته‌جات عزاداری روانه این بارگاه مطهر هستند تا تاسوعای حسینی و شهادت حضرت عباس(ع) را به امام رضا(ع) تسلیت بگویند.

تشییع پیکر شهید رحیم کابلی در بهشهر

در شهر بهشهر استان مازندارن مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر پاک سردار شهید حاج رحیم کابلی همزمان با روز تاسوعای حسینی برگزار شد و پیکر این شهید از بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر تا پارک‌ملت تشییع و در بهشت فاطمه (س) بهشهر خاکسپاری شد.

این مراسم با حضور گسترده مردم غیرتمند بهشهر برگزار شد تا قدردانی از تلاش و زحمات این رزمنده مدافع حرم داشته باشند.

مراسم وداع با سردار شهید حاج رحیم کابلی شهید تازه تفحص شده خان‌طومان سوریه که بعد از ۶ سال شناسایی و به زادگاهشان برگشت با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی، خانواده شهدا و مردم ولایتمدار بهشهر همراه با عزاداری، نوحه خوانی و سینه زنی در جوار شهدا گمنام مصلای بزرگ بهشهر برگزار شد.

عزاداری یزدی‌ها با نوحه‌های مشهورشان

مراسم یزد در قالب هیأت عزاداری نینوا صفائیه در مسجد روضه محمدیه در روز تاسوعا گردهم آمدند. یزدی‌ها در این مراسم این نوحه را همخوانی می‌کردند. 

صدا می‌زد ای مردم نوای نینوا جاریست
اذان سرخ عاشورا، بهار سبز بیداری است
در آن صحرای خون افشان، غریب و بی‌کس و تنها
دو دست خود برآورد و صدا زد یوسف زهرا

خون خدا زد فریاد
کاخ ستم ویران باد

بارها مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان از اشعار و نوحه‌های سنتی یزد به دلیل مفاهیم و مضامین والا تجلیل و تقدیر کردند.

عزاداری کرمانی‌ها کنار مزار حاج قاسم سلیمانی

در کرمان مجالس عزاداری مهم در روز تاسوعا در گلزار شهداء، تکیه قائم(عج)، تکیه فاطمیه(س)، تکیه میدان قلعه، صفه عزاخانه، میدان شهداء، تکیه عباسعلی و امام زاده محمد برگزار می‌شود.

کرمانی‌ها در میدان امام خمینی(ره) شهرستان بم گردهم آمدند و فریاد زدند ای ابوالفضل مدد و زنجیرزنی کردند. در این مراسم عزاداران در صفوف منظمی کنار هم ایستاده بودند و با نوا و مرثیه‌خوانی‌های مداحان اهل بیت(ع) زنجیرزنی می‌کردند.

دیگر مراسم عزاداری روز تاسوعا مردم کرمان در گلزار شهدای این شهر و کنار مزار حاج قاسم سلیمانی برگزار شد و مردم در کنار مزار این سردار رشید اسلام ندا سردادند که «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد»

برپایی دسته عزاداری هیأت میثاق با شهدا در تهران

در روز تاسوعای حسینی دسته عزاداری هیأت میثاق با شهدا در غرب تهران به راه افتاد. مسیر این دسته عزاداری از مسجد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، بلوار دریا، مقبرةالشهدا مسجدقدس، چهارراه هرمزان، خیابان مهستان، خیابان ایران زمین، ورود به دانشگاه از درب ایران زمین بود. در این مراسم میثم مطیعی مداح اهل بیت(ع) به مرثیه‌خوانی پرداخت.

عزاداری مردم آذربایجان غربی در تاسوعای حسینی

از اولین دقایق اولیه امروز یکشنبه همزمان با ۹ محرم سالروز تاسوعای حسینی مردم، مسئولان، پیر و جوان و زن و مرد با حضور در خیابان‌ها، مساجد و حسینه‌ها در آذربایجان غربی ضمن تشکیل دستجات سینه‌زنی و عزاداری در سوگ شهدای کربلا به خصوص حضرت ابوالفضل العباس عزاداری کردند.

عزاداران حسینی در شهرها و روستاهای بیش از ۴۲ شهر و نقاط مختلف آذربایجان غربی همچنین با برگزاری آئین‌های مختلف از جمله تعزیه خوانی با موضوع امان‌نامه عشق و ارادت خود را به سقای دشت کربلا ابراز می‌کنند.

خیابان امام (ره) ارومیه که محل تجمع دسته‌های عزاداری است از نخستین ساعات بامداد شاهد حرکت ده‌ها هیأت و دسته عزاداری است.

روز تاسوعا به دلیل انتساب به حضرت ابوالفضل العباس (س) در آذربایجان غربی به شیوه بسیار باشکوهی برگزار می‌شود، عزاداران و نوحه‌خوانان اشعار و مداحی‌های خود را به سردار کربلا و یار یاور امام معصوم (ع) اختصاص می‌دهند و برای آن جوان دلاور بنی هاشم اشک ماتم می‌ریزند.

قشرهای مختلف مردم عزادار و سیاه پوش ارومیه و سایر نقاط آذربایجان غربی نیز در حالی که دیشب را تا پاسی از شب در مساجد و حسینیه‌ها به عزاداری مشغول بودند از سحرگاه امروز با راه اندازی دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی در رثای یل ام البنین به سوگواری می‌کنند.

عزاداری اهالی روستای «شهید بهشتی» گنبدکاووس در سوگ‌ساقی کربلا

مردم مومن روستای شهید بهشتی دهستان باغلی ماراما شهرستان گنبدکاووس در تاسوعای حسینی در مراسمی بزرگ در ماتم سقای کربلا به سوگ‌نشستند.

اهالی این روستا با راه‌اندازی دسته عزاداری با زنجیرزنی به عزاداری برای پیکر خونین علمدار دشت کربلا پرداختند.

کرمانشاه در تاسوعای حسینی غرق در سوگ و عزاست

همزمان با روز تاسوعای حسینی(ع)، مردم ولایت مدار و مومن کرمانشاه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای امام حسین (ع) و یارانش نوای ماتم سر دادند. این مردم در قالب دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی به خیابان‌ها آمده‌اند تا پرچم آزادی خواهی حسین(ع) و یارانش بر زمین نماند.

عزاداران حسینی در کرمانشاه در روز تاسوعا در جای جای استان کرمانشاه به عزاداری پرداختند. امسال اکثر هیأت‌های عزاداری در کرمانشاه در فضای باز به عزاداری پرداختند.

اجتماع عزاداران تاسوعای حسینی در هرمزگان

مردم هرمزگان امسال عزاداری تاسوعای حسینی را در حسینه‌ها، تکیه‌ها و اماکن باز برگزار کردند. هرساله مراسم تجمع روز تاسوعا در محل زیر پرچم واقع در بوستان غدیر بندرعباس برای معرفی این شهر به عنوان شهر محبان حضرت عباس(ع) برگزار می‌شود.

مراسم‌های امسال تاسوعای حسینی به‌صورت باشکوه در شهرستان‌ها و روستاهای استان از صبح امروز آغاز و تا نماز ظهر ادامه دارد. ویژه برنامه‌های عزاداری تاسوعا شامل زیر پرچم در سواحل خلیج فارس بندرعباس و ویژه برنامه امامزاده نظام‌الدین حاجی آباد است که از ساعت نه صبح آغاز و از شبکه استانی مرکز خلیج فارس بصورت زنده درحال پخش است.

عزاداری روز تاسوعا در استان هرمزگان با مراسم سینه‌زنی زیر پرچم در بوستان غدیر بندرعباس برگزار می‌شود. براساس اعلام مسئولین اوقاف هرمزگان، مراسم روز تاسوعا و عاشورا در ۴۵ بقعه استان از ساعت ۸ صبح با حضور هیأت‌ها و دسته‌جات سینه‌زنی آغاز و با سخنرانی، مداحی و اقامه نماز جماعت پایان می‌یابد.

عزاداری تاسوعای حسینی در زاهدان

آئین عزاداری تاسوعای حسینی امروز با حضور گسترده عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شهر زاهدان برگزار شد. اهالی این دیار با حضور در خیابان‌ها و راه‌اندازی دسته‌های عزاداری، برای علمدار دشت کربلا سوگواری کردند.

برپایی دسته‌جات عزاداری روز تاسوعا در قم

مردم شهر مقدس قم امروز با برپایی دسته‌های عزاداری به مناسبت روز تاسوعا از نقاط مختلف شهر به سمت حرم حضرت معصومه(س) حرکت کرده و با سینه‌زنی و زنجیرزنی به محضر کریمه اهل‌بیت(س) عرض ارادت کردند.

عزاداران و خادمان مساجد و تکیه‌ها از شمال، شرق، غرب و جنوب شهر بیرق هیأت خود را به دست گرفته و زنجیرزنان و سینه‌زنان به سمت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) حرکت می‌کنند. نیروهای دستگاه‌ها خدمات‌رسان شهر قم به ویژه شهرداری، اورژانس، هلال احمر و خادمان امنیت شهر به ویژه نیروی انتظامی، سپاه و بسیج در میدان حاضر هستند و به عزاداران حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند.

خادمان حرم مطهر بانوی کرامت نیز از صبح امروز میزبان دسته‌جات عزاداری هستند و مراسم‌های عزاداری قبل و بعد از نماز ظهر و عصر در حرم مطهر برپاست. 

 

فیلمی از عزاداری مردم قم در تاسوعای حسینی

شکوه یومالعباس در زنجان

روز گذشته مراسم عزاداری یوم‌العباس در استان زنجان برگزار شد. امسال بعد از دو سال از برگزار نشدن مراسم هشتم محرم به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم پایتخت شور و شعور حسینی به صحنه آمدند تا در هشتمین روز از ماه محرم و روز یوم‌العباس به عزاداری بپردازند. مراسم هشتم محرم زنجانی‌ها با عنوان یوم‌العباس هر سال به یاد رشادت‌های حضرت ابوالفضل(ع) و با حضور هزاران نفر از عاشقان اباعبدالله از مقابل مسجد حسینیه اعظم برگزار می‌شود.

صدها هزار عزادار در روز هشتم محرم سینه زنان مسیر حسینیه اعظم زنجان تا امامزاده سید ابراهیم(ع) را طی کرده و به عزاداری می‌پردازند.

مراسم هشتم محرم در زنجان یکی از باشکوه‌ترین عزاداری‌های مردمی در رثای سرور و سالار شهیدان و به یاد حضرت ابوالفضل(ع) است که به یوم‌العباس مشهور شده است که یکی از باشکوه‌ترین عزاداری‌های حسینی در کشور و شاید در جهان تشیع است به عنوان دهمین میراث معنوی در یونسکو به ثبت رسیده است.

 

فیلمی از عزاداری روز یوم‌العباس در زنجان

عزاداری هیأت‌ها در شب تاسوعا

همچنین شب گذشته نیز در هیأت‌های عزاداری همزمان با شب تاسوعای حسینی به عزاداری برای علمدار دشت کربلا پرداخته شد. در شب نهم ماه محرم در دهه اول، مرسوم است که هیأت‌ها برای شهادت حضرت عباس(ع) عزاداری می‌کنند. امسال محمود کریمی پویشی راه‌انداخت و از مداحان دعوت کرد تا در این شب نوحه‌ای با نام عمو قاسم برای حاج قاسم سلیمانی بخوانند.

 

نوحه عمو قاسم محمود کریمی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول