اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شهرستان‌های اصفهان غرق در عزا و ماتم ماه منیر بنی‌هاشم(ع)+عکس و فیلم

مراسم عزاداری تاسوعای حسینی همزمان با سراسر کشور در شهرستان‌های استان اصفهان با حضور اقشار مختلف مردم و جوانان در شهرها و روستاهای مختلف استان برگزاری شد.

شهرستان‌های اصفهان غرق در عزا و ماتم ماه منیر بنی‌هاشم(ع)+عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مراسم عزاداری تاسوعای حسینی همزمان با سراسر کشور در شهرستان‌های استان اصفهان با حضور اقشار مختلف مردم و جوانان در شهرها و روستاهای مختلف استان در حال برگزاری است.

استان اصفهان امروز همزمان با روز تاسوعای حسینی غرق در ماتم حضرت ابوالفضل العباس و امام حسین (ع) و یاران باوفایش است و شور حسینی در خیابان‌ها موج می‌زند. شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت با برگزاری آئین‌های عزاداری، بر مظلومیت سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش به ویژه حضرت ابالفضل العباس (ع) اشک ماتم ریخته و به سوگ نشسته‌اند.

 

شهرها، غرق در ماتم هستند و سیاه‌پوش تاسوعای حسینی؛ موکب‌ها از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند، گوشه گوشه شهرها صدای عزاداری می‌آید، در این بین مراسم محوری نیز برگزار می‌شود تجمع هیأت‌ها، حضور سخنرانان و مداحان و کرسی‌های تلاوت و در نهایت سینه زنی و زنجیرزنی امروز به اوج می‌رسند.

 

امروز هر کس سعی دارد کاری را صورت دهد یکی نذری بین دسته‌های عزاداری پخش می‌کند دیگری سینه‌زنی می‌کند آن یکی خیری است که امروز اطعام جمعیت را در مساجد بر عهده دارد و دیگری گرداننده موکب عزاداری است.

 

مراسم تاسوعای حسینی در شهرضا

همزمان با تاسوعای حسینی مردم عزادار و هیأت‌های مذهبی شهرستان شهرضا به عزاداری پرداختند. صبح امروز هیأت‌های مذهبی شهرضا با حضور در امامزاده شاهرضا(ع) به عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) پرداختند.

 

 

از رسوم شهرضا این است که در روز تاسوعا و عاشورای حسینی هیأت‌های مذهبی ابتدا در امامزاده شاهرضا تجمع و عزاداری می‌کنند سپس برای عزاداری به سمت شهر حرکت می‌کنند.

هیأت‌های مذهبی شهرضا امروز پس از سینه‌زنی و زنجیرزنی در جوار امامزاده شاهرضا(ع) و گلزار شهدا به سمت مرکز شهر حرکت و در منازلی که روضه امام حسین (ع) برگزار می‌شود عزاداری و مداحی کردند.

 

 

 از زمان‌های گذشته منازلی در شهرضا قرار دارد که تا به امروز در ایام محرم روضه‌خوانی و عزاداری امام حسین(ع) در آن انجام می‌شود و هیئات مذهبی شهرستان با حضور در این منازل به عزاداری مشغول می‌شوند، قدمت بعضی از منازل روضه‌خوانی در شهرضا به ۴۰۰ و ۵۰۰ سال می‌رسد.

داران

در روز تاسوعا هیأت‌های شهر داران در جوار بقعه شیخ ابوسلیمان دارانی تجمع و عزاداری می‌کنند، این مراسم حدود ۸ سال است که به این صورت برگزار می‌شود.

 

 

اردستان

مراسم عزاداری و زنجیرزنی روز تاسوعا با حضور کلیه دسته‌جات عزاداری در امامزاده اسماعیل  اردستان برگزار هز سال برگزار می‌شود.

 

تاسوعا در سمیرم

 همزمان با تاسوعای حسینی هیأت‌های سینه‌زنی و زنجیرنی سمیرم راهی امامزاده ابراهیم شدند تا بار دیگر در جوار گلزار شهدا با مکتب عباس که تعلیم دلدادگی و خلوص را در صحنه سرخ نینوا، از گفتار، به عمل رساند و بیعتی دوباره بندند.

 

از رسوم شهرستان سمیرم حضور و تجمع هیأت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی در امامزاده ابراهیم (ع) و عزاداری است سپس هر هیأت به محله خود جهت عزاداری حرکت می‌کنند و با دعوت از هیأت‌های مذهبی جهت صرف ناهار و شام در منازل  پذیرایی می‌شوند.

 

 

نائین

آیین سنتی دسته‌روی در روز تاسوعا یکی از سنت‌های شهر بافران شهرستان نائین است، نخل‌گردانی، سینه زنی و زنجیرزنی از آداب این روز است.

 

کاشان

در روز تاسوعای حسینی مردم ولایتمدار کاشان بعد از دو سال محدودیت کرونایی با حضور پرشور خود در مجالس عزای حسینی زینت‌بخش مساجد و تکایا شده‌اند.

 

 

 مردم عزادار فین کاشان نیز پس از دو سال دوری بار دیگر در سرچشمه سلیمانیه باغ فین کاشان گرد هم جمع شدند و به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی پرداخته و عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) ابراز کردند.

به گزارش فارس، شهرستان‌های اصفهان در ماه محرم مانند بسیاری از نقاط کشور حال و هوای ویژه‌ای دارند و خیابان‌های این شهرها در روز و شب‌های محرم شاهد حضور عاشقان حضرت سیدالشهدا(ع) در قالب دسته‌های عزاداری است که هر کدام به سبک و سیاق خود، بانگ ماتم را در خیابان‌های شهر سر می‌‌دهند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول