اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چرا کربلا در کربلا نماند؟/ نگاهی رسانه‌ای به چرایی جاودانگی واقعه عاشورا

نزدیک به ۱۴ قرن از حماسه حسینی سپری می‌شود اما این حماسه نه تنها در کربلا و عاشورای ۶۱ هجری قمری نماند بلکه تاریخ را درنوردید. تقارن روز خبرنگار با عاشورا فرصت مغتنمی است تا نگاهی رسانه ای به چرایی جاودانگی کربلا داشته باشیم.

چرا کربلا در کربلا نماند؟/ نگاهی رسانه‌ای به چرایی جاودانگی واقعه عاشورا

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه خراسان نوشت: نزدیک به ۱۴ قرن از حماسه حسینی سپری می‌شود اما این حماسه نه تنها در کربلا و  عاشورای ۶۱ هجری قمری نماند بلکه تاریخ را درنوردید و همه نسل ها در همه عصرها در برابر عظمت آن سر تعظیم فرود آوردند و شعله های فروزان آن به راه آزادگان جهان روشنایی بخشید. تقارن روز خبرنگار با عاشورا فرصت مغتنمی است تا نگاهی رسانه ای به چرایی جاودانگی کربلا داشته باشیم.

 ۱- از منظر رسانه ای ارزش های خبری حماسه عاشورا دراوج است؛

«دربرگیری» نخستین ارزش خبری است که عاشورا در قله آن قرار دارد؛«رویداد هنگامی دارای ارزش دربرگیری است که روی تعداد زیادی از افراد جامعه تاثیری در زمان حال یا آینده داشته باشد» *عاشورا پس از امتناع امام از بیعت با یزید و دعوت بزرگان کوفه و حج ناتمام امام رخ داد بنابراین در زمان خود همه مردم عراق و عربستان و حاجیان دیگر بلاد حاضر در مکه را به نوعی تحت تاثیر قرار داد و به سبب تاثیر معنوی در تاریخ جریان یافت .

دومین ارزش خبری « شهرت»  است؛ «اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی برخی از اشیا هرگاه به دلیل فعالیت ها و معروفیت شان در جامعه ملی و فراملی شناخته شده باشند ارزش خبری دارند». شخصیت های دو طرف عاشورا در اوج شهرت مثبت و منفی هستند؛ از یک ‌سو امام حسین (ع)  مظهر و شهره همه خوبی هاست و در دیگر سو یزید نماد همه پلیدی ها قرار دارد. 

 ارزش خبری دیگر از منظر رسانه «برخورد، اختلاف ها، درگیری ها و منازعه هاست» ؛« این گونه رویدادها حاوی برخورد، اختلاف، کشمکش و درگیری میان افراد، گروه ها و ملت هاست. این برخوردها ممکن است به صورت جسمانی، فیزیکی یا فکری و ایدئولوژیکی باشد.» کربلا در این ارزش خبری نیز در نهایت کمال است؛ تفکر حق و باطل با مرزبندی کاملاً شفاف در برابر یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند و اختلاف فکری به درگیری های بزرگ‌ می انجامد. 

ارزش خبری بعدی« استثنا و شگفتی» است؛ «رویدادهای غیر عادی، استثنایی و عجیب که برخلاف پیش ‌بینی و انتظار اتفاق می افتد از ارزش  خبری فوق‌العاده‌ای برای رسانه برخوردار است.» و حماسه حسینی سرشار از این استثناها و شگفتی هاست ؛حج ناتمام ،حرکت با همه اهل بیت  به سوی کوفه،  حصر آب برای خاندان پیامبر، توبه حر-  کسی که آب را روی کاروان حسینی بست-  شهادت علی اصغر شش ماهه تا حبیب ابن مظاهر ۸۰ ساله ،  قطعه قطعه شدن بدن علی اکبر تا اسب راندن بر پیکر شهیدان، خاموشی شب عاشورا برای بازگشت یاران مردد و جدا کردن سر فرزند پیامبر با قصد قربت ! لحظه ‌لحظه وقایع کربلا و عاشورا در اوج استثنا و شگفتی است. ارزش خبری پنجم؛ «بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار است که به اعداد و ارقام مربوط می شود».

در عاشورا از یک سو لشکر چند هزار نفری یزید و از دیگر سو سپاه ۷۲ نفره امام قرار دارند که همه این سپاه به شهادت می رسند اما پیروز میدان نبرد هستند. ارزش دیگر خبری «مجاورت» است که از نظر جغرافیایی ،کربلا در مجاورت کوفه است که امام را دعوت کردند و پیمان شکستند. عاشورا با همه مخاطبان زمان خویش و همه عصرها مجاورت معنوی دارد و بالاخره «زمان و تازگی رویداد» آخرین ارزش خبری است که حماسه عاشورا را در قله می نهد. رویدادی که هم از نظر سنگدلی و  بی رحمی در همه زمان ها تازگی دارد هم از منظر شجاعت و مظلومیت امام .

 اهالی رسانه در قرون متمادی و متناسب با دوران خویش، ارزش‌های خبری دراوج حماسه عاشورا را روایت کردند.

۲- رمز دیگر ماندگاری کربلا،خبرنگاران عاشورا هستند.

جاودانگی عاشورا را باید در شخصیت خبرنگاران بزرگ عاشورا حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب کبری (س) و دیگر خبرنگاران اهل بیت (ع) و راویان حماسه و مقتل نویسان دید. حضرت زینب (س) در مقاطع مختلف حماسه را به زیباترین کلام ترسیم و با موثرترین واژه ها در تاریخ ثبت کرد.

۳- عامل دیگر مانایی عاشورا «عزاداری و روضه‌خوانی» است که به مثابه رسانه ای تاثیر گذار و متناسب با ویژگی مخاطبان هر زمانه ای عاشورا را با زبان غم و باران اشک روایت کرد.

امسال روز خبرنگار مقارن با عاشورای حسینی است و روزنامه‌ نگاران ،خبرنگاران، عکاسان ،اهالی  رسانه و فعالان فضای مجازی باید این تقارن را برای بازخوانی رسالت خویش مغتنم شمارند.

قلم خود را به ارزش های عاشورایی متبرک کنند تا اگر عاشوراییان کاری حسینی کردند آن ها در استمرار جاودانگی عاشورا برای تبیین حماسه کربلا به دور از هرگونه بدعت و تحریف کاری زینبی کنند.

نویسنده : سید جلال فیاضی

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول