اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

دستورالعمل‌های بهداشتی موکب‌های اربعین در شرایط کرونایی امسال

دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین با اشاره به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط موکب‌های اربعین در شرایط کرونا گفت: فاصله بین زائران هنگام استراحت در موکب باید حداقل ۲ متر باشد و تجهیزات موکب روزانه گندزدایی شود.

دستورالعمل‌های بهداشتی موکب‌های اربعین در شرایط کرونایی امسال

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، اربعین امسال بدون محدودیت‌ در تعداد زائران برگزار می‌شود و زائران ایرانی هم می‌توانند در کنار زوار عراقی در ایام اربعین به زیارت امام حسین علیه‌‌السلام مشرف شوند.

برای اربعین سال جاری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ موکب اعلام آمادگی کرده‌اند تا در ایران و عراق به زائران خدمات ارائه دهند که در این بین با توجه به ادامه شیوع کرونا در منطقه، موکب‌های اربعینی هم باید به برخی دستورالعمل‌ها توجه داشته و آن را برای سلامت زائران اجرایی کنند.

یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو‌با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام اربعین اظهار داشت: به منظور به حداقل رساندن خطر ابتلا به کرونا نه تنها زائران بلکه موکب‌داران نیز باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. بر همین اساس، شست وشوی منظم ‌کامل دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی کننده در موکب‌ها باید فراهم‌ شود.

وی با بیان اینکه در همه مو‌کب‌ها باید پوستر نحوه شست‌وشوی صحیح دست‌ها نصب شود، خاطرنشان کرد: اطمینان از پر بودن ظروف مایع دستشویی و مواد ضدعفونی بر پایه الکل ۷۰ درصد نیز باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین زائران و‌ موکب‌دارها باید در همه لحظات حضور در موکب از کاسک استفاده کرده و از روبوسی و دست دادن با یکدیگر بپرهیزند.

افضلی با اشاره به اینکه رعایت فاصله یک تا ۲ متری بین زائران باید رعایت شود، گفت: افراد باید توجه داشته باشند که برای تماس با دستگیره‌های در و امثال آن از دستمان کاغذی استفاده کنند. استفاده از دستمال کاغذی نیز هنگام عطسه و سرفه الزامی است. علاوه بر این، وسایل نظافت مورد استفاده پس از هر بار مصرف باید گندزدایی شود و همه موکب‌داران نیز موظف هستند تا فرم خودآگاه‌تری سلامت را قبل از اعزام تکمیل کنند.

دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین درباره بهداشت مواد غذایی در موکب نیز تصریح کرد: افراد دخیل در توزیع غذا باید وسایل حفاظت فردی همچون ماسک و دستکش داشته باشند. داشتن کارت بهداشت توزیع‌کنندگان غذا الزامی است و توزیع غذا نیز باید برابر با ضوابط بهداشتی و به صورت بسته‌بندی تک نفره باشد.

وی با بیان اینکه نمک، فلفل، سماق، قند، شکر و آب آشامیدنی باید در بسته‌های یک‌بار مصرف توزیع شود، گفت: عرضه مواد غذایی روباز در موکب‌ها ممنوع است. همچنین سالاد و ‌سایر مخلفات در صورت توزیع صرفا به صورت یک‌بار مصرف و بسته بندی دارای پروانه ساخت باید باشد.

افضلی به نحوه بهداشت ابزار و تجهیزات موکب‌ها در اربعین امسال اشاره کرد و افزود: موکب‌ها باید از پوشش یک بار مصرف برای میز غذاخوری استفاده کرده و پس از هر بار استفاده نیز آن را تعویض کنند. ملحفه، پتو و سایر امکانات بعد از هر بار استفاده باید گندزدایی شود. علاوه بر این، با توجه به اینکه امسال بیشتر موکب‌ها در حوزه اسکان فعالیت خواهند داشت، فاصله بین زائران هنگام استراحت در موکب باید حداقل ۲ متر باشد و کتاب‌های ادعیه، مُهر و چادر و امثال آن نیز باید شخصی باشد و از قرار دادن آن در مو‌کب‌ها باید خودداری شود.

وی با بیان اینکه بهداشت فضای موکب هم باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: محل اسکان زائران باید با تهویه مناسب یا هواکش تجهیز شود یا در و پنجره‌ها باز باشد. سطوح دارای تماس مشترک شامل دیوار، درها، دستگیری‌ها، میز و‌صندلی‌ها، شیرآلات، کلید و پریز و سایر وسایل باید روزانه چندین نوبت گندزدایی شود. همچنین هنگام گندزدایی و نظافت باید آسان‌ها خالی از زائران باشد تا مشکلی برای زوار امام حسین علیه‌السلام ایجاد نشود.

به گزارش فارس، با توجه به بسته بودن مسیر زیارت اربعین برای زائران کشورمان به مدت ۲ سال، پیش‌بینی می‌شود که امسال پنج میلیون ایرانی در حماسه عظیم اربعین حضور یابند که با توجه به خیل جمعیت ‌و تجربه ۲ سال گذشته، رعایت برخی از دستورالعمل‌ها قابل اجرا نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول