اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بایدن: درهای ناتو برای تمام کشورهای واجد شرایط باز است

رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه پس از امضای سند پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو گفت که درهای این ائتلاف نظامی برای تمام کشورهایی که شروط پیوستن را داشته باشند، باز است.

بایدن: درهای ناتو برای تمام کشورهای واجد شرایط باز است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که فنلاند و سوئد تصمیم گرفتند تا برای امنیت و ثبات بیشتر در جهان به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندند.

وی در ادامه سند پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی را امضا کرد و گفت با همپیمانان و شرکای خود، آینده‌ای را که می‌خواهیم ترسیم خواهیم کرد.

بایدن تاکید کرد: «با یکدیگر با هرگونه تهاجم یا تهدید برای تهاجم مقابله خواهیم کرد و قدرت ناتو و پایبندی آمریکا به ناتو، قدرتمندتر از گذشته است».

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «درهای ناتو برای تمام کشورهایی که شروط پیوستن به آن را داشته باشند، باز است».

وی افزود: «پوتین می‌خواست ناتو را تضعیف کند اما دو عضو جدید به این ائتلاف اضافه شدند».

بایدن گفت: «با همپیمانان خود برای تقویت جبهه شرقی ناتو اقدام خواهیم کرد و قادر خواهیم بود که با چالش‌های جدیدی که برای اروپا ایجاد شده مقابله کنیم».

با امضای جو بایدن که این مصوبه را نهایی می کند، طرح پیوستن این دو کشور به ائتلاف ناتو که مقصر اصلی شدت گرفتن تنش‌ها در اوکراین بوده از تایید کشور آمریکا برخوردار خواهد شد.

خبرگزاری رویترز امروز سه شنبه در گزارشی نوشت، سناتورهای آمریکایی فنلاند و سوئد را به عنوان متحدانی مهم و برخوردار از ارتشهای مدرن و دارای همکاری‌های نزدیک با ناتو توصیف کرده‌اند.

طرح پیوستن این دو کشور حوزه نوردیک به ناتو باید از سوی پارلمانهای کل ۳۰ کشور عضو ناتو مورد تصویب قرار بگیرد، اما این احتمال هست که پارلمان ترکیه از تصویب کردن توافق مربوط به پیوستن آنها به ناتو خودداری کند. ترکیه در ابتدا با پیوستن این دو کشور به ناتو مخالفت کرده بود. آنکارا ماه پیش از این مخالفت عقب‌نشینی کرد اما گفت هنوز احتمال عدم حمایت از انضمام سوئد و فنلاند توسط این کشور وجود دارد.

رویترز نوشت که روند تصویب عضویت این کشورها در حوزه اعضای اتحادیه اروپا ممکن است یک سال طول بکشد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول