اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

گذری بر دغدغه‌های گریبان‌گیر زندگی خبرنگاران/ راویان درد از رنج‌هایشان می‌گویند

خبرنگاران به عنوان راویان و ناشران دردها ، دغدغه‌ها، مشکلات و پی‌گیری مطالبات مردم و مسئولانند، اما کسی از رنج‌ها و مشکلات آنان نمی‌پرسد.

گذری بر دغدغه‌های گریبان‌گیر زندگی خبرنگاران/ راویان درد از رنج‌هایشان می‌گویند

خبرگزاری فارس لرستان- هما کریمیان، به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار، سال‌روز شهادت شهید محمد صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی توسط عوامل طالبان در مزار شریف افغانستان در سال ۱۳۷۷ پای درد دل تنی چند از اصحاب رسانه و خبرنگاران استان لرستان نشسته که ماحصل آن در پی می‌آید.

یکی از فعالان خبری گفت: خبرنگاران این قشر فرهیخته و زحمتکش که در سخت‌ترین شرایط کار و فعالیت آنان  زمان، سرما و گرما نمی شناسد و همواره درعرصه اطلاع رسانی صادقانه و به موقع قلم می‌زنند و با وجود مشکلات و کمبودها اما حتی خود آنها نیز به واسطه علاقه ای که به انجام فعالیت‌های خبری دارند، غرق مشکلاتند و تنها آن را تحمل می‌کنند و کسی به فکر آنها نیست.

خبرنگاران در سطح کمترین درآمد هستند

اسما اسماعیل پور جایدری (محمودوند)در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: تمام شوق وذوق و دغدغه خبرنگاران کاهش آلام هموطنان، همشهریان و همنوعان خود است و وقتی در رفع مشکلی از شخصی یا فراتر ازآن منطقه‌ای،سهیم هستند و به واسطه مطالبه‌گری، نقشی دراین زمینه  ایفا می‌کنند،اشک شوق از دیدگان آنها جاری می‌شود، اما در رفع مشکلات خود می‌مانند.

وی افزود: علی‌رغم این‌که در بسیاری از کشورها خبرنگاری جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود اما در کشور ما به عنوان شغل، قابل پذیرش نیست، حقوق ثابتی ندارد و قانون کار برای آن تعریف نشده است ، به واسطه همین امر خبرنگاران در سطح کمترین درآمد از نظر مادی قرار دارند.

خبرنگاران حمایت‌ و پشتیبانی‌ نمی‌شوند

یک فعال رسانه‌ای دیگر حرف وی را دنبال کرد و گفت: گاهی تنها به یک رسانه یا خبرنگار با رعایت تمام حقوق، حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها توجه می‌شود، اما سایر خبرنگاران حرفه‌ای به حاشیه رانده می‌شوند.

سمیه مهرابی اظهار کرد: درحالی که برخی خبرنگاران که بسی در کار خود خبره هستند و تلاش زیادی در این عرصه، شبانه روز انجام می‌دهند، حتی گاهی با وجود  ۲۰ سال سابقه کارحرفه‌ای و زحمت در عرصه خبر و اطلاع رسانی، از کمترین حقوق و مزایا وتوجه برخوردار هستند و شاید اصلاً دیده نمی‌شوند.

وی افزود: از طرفی گاهی محصول کار حرفه‌ای خبرنگاران واقعی و رسمی درموازی کاری با فعالیت‌های ناشیانه و غیرحرفه‌ای برخی‌خبرنگاران نماها قرار می‌گیرد که این خدشه به این عرصه است.

این فعال رسانه ای گفت: بنابراین انتظار می‌رود حداقل دردولت جدید تمهیداتی اندیشیده شود تا مشکلات خبرنگاران در تمام حوزه‌ها و جوانب مورد بررسی قرار گیرد.

خبرنگاران افسران جبهه فرهنگی و رسانه‌ای هستند

خبرنگار خبرگزاری مهر در پل‌دختر گفت: خبرنگاران به ویژه در شرایط کنونی حمله دنیای رسانه‌ای به ارزش‌های ایرانی - اسلامی و ویژه تر در عرصه جهاد تبیین افسران جبهه فرهنگی و رسانه‌ای در مقابل این هجمه‌ها هستند، اماعلی‌رغم فعالیت زیاد، حقوق ثابتی ندارند و مجبور هستند با یک‌سری مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

محسن مهرابی اظهار کرد: بنابراین به نظر می‌رسد نیاز است وزارت ارشاد اسلامی در زمینه رسیدگی به رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی خبرنگاران ودر استان نیز متولیان امر از جمله استاندارو مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در زمینه مطالبات درآمدی و معیشتی خبرنگاران برنامه ریزی جدیدی داشته باشند.

وی افزود: بیمه خبرنگاران یکی از مسائل و مشکلاتی است که در جلسه‌های زیادی مطرح می‌شود اما تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته و یکی از مهم‌ترین دغدغه اصحاب رسانه است.

خبرنگار پایگاه خبری سفیر لرستان گفت: انتقاد به واسطه مصلحت اندیشی ذهن خلاق و موشکافانه خبرنگار به لحاظ یک‌سری دغدغه‌ها با چاشنی دل‌سوزی ازروند ویژه فعالیت‌های خبری است که شاید بیش‌ترین سنگ اندازی مسئولان جلوی پای خبرنگاران شده است.

یگانه مهرابی در گفت و گو با خبرنگار فارس در لرستان اظهار کرد: در صورتی‌که انتقاد سازنده از عوامل موثر در اصلاح یک‌سری امور و افزایش پیشرفت و توسعه است که متاسفانه در موارد زیادی قابل پذیرش از سوی مسئولان نیست و موجب تحریم و تهدید خبرنگار و صاحبان قلم و اندیشه است.

وی افزود: در شرایط امروزی اخبار و انعکاس رویدادها به روز، در زمان مناسب و به موقع از اهمیت خاصی برخوردار است که نتیجه سخت کوشی و تلاش شبانه‌روزی خبرنگاران است و به واسطه همین امر بیشترین استرس را به هم‌راه دارد اما متاسفانه با کم‌ترین درآمد که همه اینها از نگرانی ها و دغدغه‌های اهالی رسانه و قلم محسوب می‌شود.

مهرابی اضافه کرد: امید می‌رود در دولت سیزدهم برای کاهش آلام این قشر تدابیری به ویژه در حوزه افزایش سطح درآمدی ،رفاه اجتماعی و معیشتی اندیشیده شود.

دغدغه‌های گریبان‌گیر زندگی خبرنگاران

فعال و پیشکسوت عرصه رسانه‌ای لرستان گفت :خبرنگاران در سخت‌ترین شرایط جزو نخستین کسانی هستند که در صحنه‌ها و میدان‌های پرخطر حضور فعال دارند وبرای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی صادقانه روایت‌گری می‌کنند و برای مخابره کردن اخبار در سخت‌ترین شرایط، ساعت ها زحمت می‌کشند.

غلامرضا مهرابی اظهار کرد: نداشتن امنیت شغلی ،معیشت، مسکن و بیمه وعدم حمایت از سوی متولیان امر وسایر دغدغه‌های گریبان‌گیر زندگی خبرنگاران ، از جمله مشکلات پیش روی آنان است که نیاز به حمایت دارند.

وی افزود: فعالان حوزه رسانه شاید تنها یک روز درسال، ۱۷ مرداد ماه ،به عنوان روز خبرنگار مورد توجه مسئولان واقع می‌شوند ،که آن هم تنها به بیان یک سری دغدغه‌ها ، انتظارات و مشکلات و قول هم‌کاری ختم می‌شود.

این فعال و پیش‌کسوت عرصه رسانه لرستان گفت:این در حالی است که رفع مشکلات خبرنگاران نیازمند نگاه ویژه مسئولان امر از جمله نمایندگان مجلس است.

وی افزود:خبرنگاران علی‌رغم این که حوزه خبری جداگانه و مستقلی هستند اما قرارگرفتن آنها در زیر مجموع صندوق هنرمندان خلا قانونی در این حوزه است که نیازبه اصلاح دارد.

مهرابی یادآور شد: امروز صندوق مستقلی برای رسانه نیست و این یک معضل است بنابراین تفکیک صندوق هنرمندان از اصحاب رسانه  و استقلال خبرنگاران نیازمند پی‌گیری می‌باشد که درصورت تحقق این امر بسیاری از مشکلات رفع و رسیدگی به مسایل اقتصادی و معیشتی خبرنگاران آسان‌تر می‌شود.

وی افزود: حالا بماند که بعضی از خبرنگاران حرفه‌ای با سابقه طولانی و زحمات شبانه روزی تا کنون علی‌رغم تلاش زیاد و طی کردن مراحلی برای ثبت نام حتی عضو صندوق هنرمندان نیز نشدند.

فعال و پیش‌کسوت عرصه رسانه لرستان گفت: سرو سامان دادن به خانه مطبوعات لرستان در راستای برنامه ریزی ، پیگیری و رفع بسیاری از مشکلات و نیازهای

رسانه و خبرنگاران از جمله در شهرستان‌های این استان احساس می‌شود که امید می‌رود استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان این اوضاع آشفته را سامان بخشند.

مهرابی افزود:آموزش و برگزاری کلاس‌های آموزشی در راستای ارتقا سوادرسانه‌ای و فعالیت حرفه‌ای از دیگر نیازهای حوزه خبری استان لرستان است که به برنامه‌ریزی منسجم از سوی خانه مطبوعات نیاز دارد.

هما کریمیان/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول