اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

زارعی: هزینه تولید یک کیلو برنج ۸۵ تا ۱۰۰هزار تومان است / خودکفایی در تولید برنج با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه تولید یک کیلو برنج برای کشاورز بین ۸۵ تا ۱۰۰هزار تومان است که لازم است به‌گونه‌ای باشد تا برای کشاورز مقرون به صرفه باشد، گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی در مازندران که استان کشاورزی به‌شمار می‌رود از انگشتان دست هم کمتر است.

زارعی: هزینه تولید یک کیلو برنج ۸۵ تا ۱۰۰هزار تومان است / خودکفایی در تولید برنج با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در ساری اظهار کرد: پیگیری برخی از مسائل اساسی استان نیازمند همراهی و هم‌افزایی است که در این زمینه نقش نمایندگان مجلس مهم است.

وی با بیان اینکه مجموعه استان برای کارهای بزرگ باید از ظرفیت‌های نمایندگان استفاده کنند، افزود: بعضا برخی نگاه کوتاهی دارند و فکر می‌کنند کار نمایندگان دخالت است و یا فکر می‌کنند ما کاری انجام می‌دهیم برای منافع شخصی است درحالی‌که وظیفه قانونی نماینده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما وظیفه قانونی و ملی داریم در استان هم نمایندگان در حوزه انتخابیه خود تقسیم شده هستند به‌طور قطع یقین باید به مسائل حوزه انتخابیه خود بپردازند برخی از مسائل مشترک در همه شهرستان‌ها است ازجمله آب، زباله، جمع‌آوری آب سطحی موضوعات ملی بوده که باید از ظرفیت همه نمایندگان استفاده شود.

زارعی ادامه داد: در برخی استان‌ها حتی در حوزه اعتبارات ملی جلوتر است به‌عنوان نمونه در بحث قانون بودجه که همه ساله تصویب می‌شود که ۸۰درصد این قانون در قالب ردیف‌های ملی و در اختیار وزارت‌خانه‌ها است که هر استانی توانایی برخورداری از این اعتبارات را داشته باشد و زیرساخت‌ها را فراهم کند می‌تواند از این اعتبارات بیشتر استفاده کند.

*پروژه‌های ملی ۲۰ ساله در مازندران

وی یادآور شد: پروژه‌های عمرانی زیادی داریم که متاسفانه عمر احداث این پروژه‌های ملی در مازندران بیش از ۲۰ سال است که در ارتباط با اعتبارات ملی است و اگر هم‌افزایی وجود داشته باشد می‌توان خیلی بهتر در این زمینه عمل کرد که نیاز هماهنگی، هم‌افزایی، ارتباطات و پیگیری بیشتر داریم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه ما یک استانی هستیم با اعتبارات استانی ولی خدمات ملی ارائه می‌دهیم ، تصریح کرد: متاسفانه نتوانستیم از این فضا استفاده کنیم و الان هم به‌صورت جدی در بحث اعتبارات ردیف ملی باید برویم و خیلی می‌توانیم از این ردیف‌ها استفاده کنیم که نیاز استان است.

*ضرورت یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی مازندران

زارعی در ارتباط با واردات برنج، اظهار کرد: مصرف سالانه برنج در کشور ۳میلیون تن است که ۲میلیون و ۲۰۰ تن در کشور تولید می‌شود که ۴۴درصد توسط مازندران تولید می‌شود و رتبه اول تولید برنج را دارا است که نیازمند اجرای طرح جامع یکپارچه‌سازی اراضی است.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم یکپارچه‌سازی اراضی انجام دهیم به‌راحتی می‌توانیم ۵۰ درصد نیاز وارداتی را از خارج کمتر کنیم.

*هزینه تولید یک کیلو برنج ۸۵ تا ۱۰۰هزار تومان است

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سوالی که در ذهن مردم است این بوده چرا قیمت برنج وارداتی از برنج تولیدی کمتر است که در پاسخ باید گفت هزینه تولید ما بالا بوده و باید ضریب بهره‌وری در سطح را بالا ببریم که خیلی مهم است.

زارعی ادامه داد: در حال حاضر هزینه تولید یک کیلو برنج برای کشاورز بین ۸۵ تا ۱۰۰هزار تومان است که لازم است به‌گونه‌ای باشد تا برای کشاورز مقرون به صرفه باشد.

*نامه به رئیس جمهور برای ممنوعیت واردات برنج

وی بیان کرد: در کشور قانونی داریم که واردات برنج از مرداد تا آبان ممنوع است ولی این موضوع رعایت نشد و با انتقادات جدی نمایندگان شمال و تذکرات روبه‌رو شد؛ نامه‌ای هم نمایندگان به رئیس‌جمهور نوشتیم و درخواست کردیم جلوی این کار گرفته شود؛ دولت هم با روش کشت قراردادی با کشاورزان به‌دنبال قیمت تضمینی است به‌نظر می‌رسد قیمت مناسبی تعیین شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: همه حرف ما به دولت این است که نکند در واردات برنج قربانی اول ما همین کشاورزان باشند؛ واسطه‌ها، واردکنندگان و دلالان که به دنبال واردات هستند و از اینکه ما به سمت خودکفایی برویم ناراحت می‌شوند؛ چراکه سودشان در این قضیه است.

زارعی یادآور شد: عملا در ۱۵ سال گذشته کمتر در قضیه تولید وارد شدیم و اینکه هزینه تولید ما بالاتر بود این نگاه باعث شده کمتر در بحث تولید ورود پیدا کنیم.

*خودکفایی در تولید برنج با تکیه بر دانش‌بنیان

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بحث تولید دانش‌بنیان را مطرح کردند، اظهار کرد: باید به این سمت سوق یابیم به‌طوری‌که طی سال‌های آینده ما می‌توانیم در بحث برنج خودکفا باشیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با عقب‌ماندگی مکانیزاسیون کشاورزی، تصریح کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی در استان مازندران که استان کشاورزی است از انگشتان دست هم کمتر است که خیلی جای تاسف دارد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول