اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

در اجرای طرح آبرسانی از سد طالقان به قزوین مشکل اعتبار نداریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: عمده اجرای مابقی طرح آبرسانی از سدطالقان به قزوین کانال است و به دلیل ورود بخش خصوصی برای اجرای این طرح، لنگ اعتبار نخواهیم ماند.

در اجرای طرح آبرسانی از سد طالقان به قزوین مشکل اعتبار نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، یدالله ملکی در حاشیه تور رسانه ای بازدید خبرنگاران استان قزوین و شهرستان آبیک از بخشهای مختلف پروژه آبرسانی از سد طالقان به آبیک اظهار کرد: به دلیل تحریمها در زمان دولت نهم ردیف اعتباری جدیدی برای پروژه ها داده نمی شد تا اینکه موضوع پیگیری شد و سال 91 برای سد بالاخانلو ردیف اعتبار تعیین شد و به دلیل اعتبار زیاد برای طرح آبرسانی از سد طالقان به قزوین، ردیف اعتبار داده نشد و با پیگیریهای نمایندگان مجلس و مسئولان استان سال 96 ردیف اعتبار برای این پروژه اخذ شد و مقرر شد 90 درصد اعتبار توسط بخش خصوصی و 10 درصد اعتبار توسط دولت تامین شود که سال آینده این وضعیت بالعکس شد یعنی 10 درصد خصوصی و 90 درصد دولت که سازمان برنامه و بودجه موافقت نکرد و با پیگیریهای نمایندگان مجلس مقرر شد 30 درصد بودجه توسط دولت و 70 درصد توسط بخش خصوصی تامین شود. 

وی افزود: با اختصاص سالانه 10 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه آبرسانی از سد طالقان به قزوین تا صد سال دیگر هم پروژه پیش نمی رفت به همین خاطر پروژه خط انتقال آب آبیک را از طرح آبرسانی به دلیل اهمیت و مشکل جدی آب شرب شهر آبیک جدا کردیم و به دلیل عدم توانایی پیمانکار برای خرید لوله ها، خرید لوله ها از قرارداد پیمانکار حذف شد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین ادامه داد:  سال 99 اعتبار 70 میلیاردی به پروژه خط انتقال آب آبیک اختصاص یافت و بخش عمده ای از لوله ها تامین و مقرر شد سال 1400 پروژه تکمیل شود که در سال گذشته 80 درصد پیشرفت فیریکی داشت. 

ملکی اضافه کرد: 100 میلیارد تومان به لوله ساز و پیمانکار پروژه خط انتقال آب آبیک بدهی داشتیم که با همت نمایندگان مجلس و  استاندار قزوین و شرکت آب منطقه ای، در 26 اسفند سال 1400 وزیر نیرو از 2000 تومان محل هدفمندی یارانه ها از اختیارات خود 150 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه اختصاص داد. 

وی خاطرنشان کرد: پس از تامین اعتبار مذکور، با حدود 200 نفر و صدها دستگاه سبک و سنگین به طور شبانه روزی کار اجرای پروژه خط انتقال آب آبیک به پیش رفت که اجرای 9.5 کیلومتر از این پروژه سختترین بخش بود چرا که شاهراه اصلی ادامه طرح به استان محسوب می شود. 

این مسئول تصریح کرد: همه مسیر طرح آبرسانی به 16 شهر و 194 روستای استان قزوین ثقلی است فقط یک مسیر ایستگاه پمپاژ مختصری خواهد داشت و بستر کار برای اجرای این طرح آماده است و در حال رایزنی با سرمایه گذار هستیم. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: عمده اجرای مابقی طرح آبرسانی از سد طالقان به قزوین، کانال است و برای تملک اراضی برای اجرا مشکلی وجود ندارد و به دلیل ورود بخش خصوصی برای اجرای این طرح لنگ اعتبار نخواهیم ماند و پیمانکار از نقاط محتلف پروژه را آغاز و کمتر از دو سال به اتمام می رسد. 

ملکی افزود: 30 درصد اعتبار دولتی برای طرح آبرسانی به خط انتقال آب آبیک اختصاص یافت و برای اجرای طرح آبرسانی از سد طالقان به قزوین قرار نیست از اعتبارات دولتی استفاده شود و از بخش خصوصی نسبت به تامین اعتبار اقدام می شود که سرمایه گذار 7200 میلیارد تومان برای آبرسانی به 16 شهر و 194 روستای استان اعلام هزینه کرده است. 

وی به وجود سد زیاران به عنوان سرخرگ حیاتی استان قزوین اشاره و اذعان کرد: حدود 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با ورود آب سد طالقان به این سد به عنوان یکی از شبکه های مدرن آبیاری، تحت پوشش آبیاری قرار می گیرند و بین کشاورزان توزیع می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول