اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ادعای چاووش اوغلو: دیدار کوتاهی با وزیر خارجه سوریه داشتم

وزیر امور خارجه ترکیه ادعا کرد که در نشست اخیر جنبش غیر متعهدها، با وزیر امور خارجه سوریه دیدار کرده است.

ادعای چاووش اوغلو: دیدار کوتاهی با وزیر خارجه سوریه داشتم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه بعد از ظهر امروز پنجشنبه مدعی شد که در نشست اخیر جنبش غیر متعهدها، دیدار کوتاهی با فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه داشته است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از چاووش اوغلو گزارش داد که «ما باید به نوعی، بین معارضان و نظام سوریه مصالحه برقرار کنیم. در غیر این صورت، صلح دائمی [در این کشور] وجود نخواهد داشت».

وی همچنین گفت که باید دولت قدرتمندی وجود داشته باشد که از تجزیه سوریه جلوگیری کند و اراده‌ای که بتواند کنترل همه اراضی را به دست گیرد و این مسئله، جز از طریق اتحاد میسر نیست.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که هیچ مسئول سوری، صحت گفته‌های چاووش اوغلو و دیدار وی با وزیر خارجه سوریه را تأیید یا رد نکرده است.

 چاووش اوغلو پیش از این هم گفته بود که آنکارا در صورت تصمیم به مقابله با گروه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» کُرد، همه نوع حمایت سیاسی از نظام سوریه را ارائه خواهد کرد.

کارشناسان تأکید کردند که اظهارات چاووش اوغلو بیانگر تمایل فزاینده ترکیه به گشایش محتاطانه و مشروط در قبال سوریه بوده است. آنان می‌گویند که تغییر در سیاست ترکیه در قبال سوریه امر جدیدی نیست، بلکه در سال ۲۰۱۷ نمایان شد؛ زمانی که آنکارا به همراه مسکو و تهران در روند آستانه شرکت کرد. ترکیه از آن زمان پروژه براندازی نظام سوریه را رها کرده و به جای آن بر مقابله با پروژه جدایی‌طلبی کُردی تمرکز کرده است(جزئیات بیشتر).

در همین ارتباط،  شبکه «المیادین»، سه‌شنبه هفته جاری گزارش‌ها درباره احتمال گفت‌و‌گوی تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را نادرست خواند. این شبکه لبنانی به نقل از منابعی که آن‌ها را «بلندپایه» خواند، نوشت: «صحبت از احتمال تماس میان رؤسای جمهور سوریه و ترکیه مطلقا نادرست است.»

رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده بودند که  رئیس جمهور ترکیه و  رئیس جمهور سوریه احتمالا به زودی با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کنند. منابع ترکیه‌ای گفتند که این پیشنهاد توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار اخیر با اردوغان در سوچی مطرح شده است.

این منابع اضافه کردند که یک کشور حاشیه خلیج فارس و یک کشور آفریقایی در حال رایزنی و تماس‌ با ترکیه و سوریه برای برگزاری دیداری میان اسد و اردوغان هستند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول