اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

گزارش سفر رئیس‌جمهور به دیار کریمان/ از ۲۱۶ مصوبه برای رفع مشکلات تا تشکیل منطقه ویژه اقتصادی جازموریان

آیت‌الله رئیسی در سی‌ و یکمین و آخرین سفر دور اول سفرهای استانی دولت، به کرمان سفر کرد؛ استانی که به دیار کریمان معروف است.

گزارش سفر رئیس‌جمهور به دیار کریمان/ از ۲۱۶ مصوبه برای رفع مشکلات تا تشکیل منطقه ویژه اقتصادی جازموریان

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان عصر پنجشنبه ۲۰ مرداد در سی‌ و یکمین و آخرین مقصد از دور اول سفرهای استانی خود به کرمان سفر کرد، استانی که به دیار کریمان معروف است و مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سیدالشهدای محور مقاومت نیز در آن قرار دارد.

در این سفر وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، رئیس دفتر، معاون پارلمانی و معاون اجرایی رئیس جمهور، آیت‌الله رئیسی را همراهی کردند.

رئیس‌جمهور در ابتدای ورود به استان کرمان، از این خطه به عنوان مهد مردان و زنان فرهیخته‌ای از شعرا، ادیبان، هنرمندان و چهره‌های برجسته علمی یاد کردند.

 

 

رئیس‌جمهور: مصمم هستیم تا فقر و محرومیت را در کرمان مرتفع کنیم

آیت الله رئیسی بعد از ظهر پنج‌شنبه 20 مرداد در بدو ورود به استان کرمان در جمع خبرنگاران و در فرودگاه کرمان با ابراز خرسندی از اینکه حسن ختام دور اول سفرهای استانی دولت مردمی به مقصد استان کرمان برگزار می‌شود، اظهار داشت: کرمان، مهد مردان و زنان فرهیخته‌ای از شعرا، ادیبان، هنرمندان و چهره‌های برجسته علمی است.

رئیس جمهور با گرامیداشت یاد و نام شهید حاج قاسم سلیمانی، خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی نماد مقاومت و مایه افتخار کشورمان و جهان اسلام است. رهبر معظم انقلاب از ایشان به عنوان یک مکتب یاد کردند که همواره باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شهید و بیش از ۱۹ هزار جانباز و ایثارگر تقدیم نظام اسلامی کرده است، از این استان به عنوان پایتخت مقاومت یاد کرد.

رئیس جمهور با تشریح ظرفیت‌های استان کرمان در حوزه‌هایی چون کشاورزی، باغداری، معادن، مراکز متعدد علمی، نیروی انسانی کارآمد و جوان، گفت: کرمان را باید به عنوان بهشت معادن ایران نامگذاری کرد. این استان همچنین ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای نیز در عرصه گردشگری دارد و از همه این ظرفیت‌ها مهم‌تر نیروی انسانی کارآمد، جوان و تحصیلکرده و وجود حدود ۱۰۰ مرکز دانشگاهی، آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی در استان است.

 

 

وی تاکید کرد: با وجود ظرفیت‌های متنوع، بیکاری در کرمان معنا و مفهوم ندارد و فقر و محرومیتی که امروز در استان، به‌ویژه در جنوب کرمان شاهد آن هستیم، زیبنده کرمان نیست.

رئیسی با تاکید بر اینکه فقر و محرومیت موجب شکل‌گیری جلوه‌های بدی در جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت خود را مصمم می‌داند پروژه‌های نیمه تمام استان را تکمیل و برای رفع فقر و محرومیت در کرمان تمام تلاش خود را به کار گیرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: هر جا مشارکت مردم به کار گرفته شد، شاهد موفقیت بودیم. مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری در استان، به ویژه در جنوب کرمان بسیار اهمیت دارد و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در توسعه معادن استان نیز از برنامه‌های دولت است.

رئیسی با بیان اینکه قبل از سفر دولت به استان بررسی‌هایی درباره مشکلات و مسائل استان با مشورت نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان، استاندار، مدیران و نمایندگان محترم مجلس و نمایندگان محترم مجلس خبرگان انجام گرفته است، گفت: مصوباتی برای رفع مشکلات استان تدوین شده که در جلسه شورای اداری و در حضور مدیران استان بررسی و نهایی خواهد شد و پس از نهایی شدن اجرای آن‌ها به طور جدی از سوی مدیران استانی و همکاران ما در مرکز دنبال می‌شود.

نخستین مقصد رئیس جمهور پس از ورود به کرمان دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی این استان بود. وی با بیان اینکه خودکفایی، استقلال و عزت کشور در گرو تقویت رونق تولید است، تصریح کرد: فعالان اقتصادی افسران حوزه تولید کشور هستند.

 

 

*رئیسی: افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کلید خورده است

آیت الله رئیسی عصر روز پنجشنبه در ادامه سفر به کرمان، در نشست بررسی مسائل اقتصادی این استان، شرکت کرد و ضمن تقدیر از نظرات و دغدغه‌های مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی حاضر در جلسه، گفت: بیان مشکلات و راهکارهای حل آن‌ها از سوی شما فعالان اقتصادی، به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کمک بزرگی می‌کند.

رئیس جمهور خودکفایی، استقلال و عزت کشور را در گرو تقویت رونق تولید دانست و گفت: امروز تولید مساله محوری کشور است و همه بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی باید تلاش کنند که تولید در کشور رونق یافته و موانع موجود بر سر راه تحقق این هدف رفع شود.

وی فعالان اقتصادی را افسران حوزه تولید کشور خواند و افزود: امروز هر چه تولید، اشتغال و فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور تقویت شود، مایه امیدواری دوستان و ناامیدی دشمن است و این مهم با تلاش‌ها و فعالیت‌های معمول و مرسوم حاصل نمی‌شود، بلکه نیاز به تلاشی مجاهدانه دارد.

رئیسی با بیان اینکه امروز عرصه جنگ اراده‌هاست، افزود: دشمن نمی‌خواهد ما پیشرفت کنیم اما ما با اتکای خداوند متعال و خودباوری و تلاش جهادی پیروز این میدان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ایران سرشار از ظرفیت‌های متنوع و ارزشمند است، بر مردمی‌سازی اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود: دولت مصمم است که تصدی‌گری‌های خود را به بخش‌های خصوصی و تعاونی واگذار کند و در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار گیرد. دولت مردمی عمیقا به میدان‌داری بخش خصوصی نه فقط در عرصه اقتصاد بلکه در عرصه فرهنگ نیز باور دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر باور مبنایی دولت سیزدهم به توان و ظرفیت‌های داخلی کشور، برخی کاستی‌های موجود در روند رشد و توسعه کشور در ادوار گذشته را متاثر از امید به بیگانگان دانست و گفت: در دولت مردمی معقتدیم که با تکیه به داشته‌های خودمان می‌توانیم کشور را به بهترین نحو بسازیم. هر جا به داشته‌های خودمان تکیه کردیم، موفق بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه هیچ کس حق ندارد روند رشد و پیشرفت کشور را به هر دلیلی متوقف کند، افزود: راه تسریع پیشرفت کشور رفع موانع در داخل و تسهیل تعاملات و تبادلات با کشورهای همسایه و دوست است که دولت مردمی در این مسیر گام‌های موفقی برداشته است.

رئیسی، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را از جمله اقدامات مهم دولت در مسیر تمهید شرایط داخلی رونق تولید برشمرد و گفت:‌ تا کنون ۳ تفاهم‌نامه مشارکت در تامین سرمایه با مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی منعقد شده که ثمرات چشمگیری را برای رونق اقتصاد ملی به همراه خواهد داشت. در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز قراردادهایی منعقد شده که بزودی اثرات آن در کشور قابل مشاهده خواهد بود.

 

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش مدیریت عالمانه و توام با برنامه‌ریزی درست را دیگر اولویت کشور در مواجهه با مشکلات خواند با اشاره به مثال مدیریت کمبود برق در تابستان جاری، گفت: همه شاهد بودند که با وجود عقب‌ماندگی‌ها در بخش تولید برق، تامین و مصرف برق در تابستان امسال به گونه‌ای مدیریت شد که خاموشی و قطع برق مردم را آزار نداد و این اثبات کرد که با مدیریت صحیح می‌توان بر کمبودها و کاستی‌ها غلبه کرد.

رئیس جمهور همچنین به برنامه‌ریزی دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در بخش تولید برق اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کلید خورده که ۱۰ هزار مگاوات آن از محل برق خورشیدی تامین خواهد شد و در این زمینه استان کرمان جایگاه مهمی دارد.

وی در ادامه به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در کرمان برای توسعه این استان اشاره و تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبرسانی زیرسطحی می‌تواند ظرفیت‌های عظیم کشاورزی استان کرمان را متحول کند. همچنین کرمان به عنوان بهشت معادن کشور بیش از ۵۰ ماده معدنی قابل استخراج دارد که بهره‌برداری بهینه و دانش‌بنیان از این منابع می‌تواند نقش بسزایی در رشد اقتصادی و ارتقای استقلال کشور داشته باشد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به قدردانی فعالان اقتصادی از اقدام دولت برای اصلاح شیوه تخصیص یارانه کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: تکمیل این اقدام نیازمند برداشتن گام‌های دیگری هم هست که کم کردن و حذف فاصله ارز آزاد و ارز نیمایی یکی از این گام‌ها است.

وی به مطالب مطرح شده درباره مالیات از سوی فعالان اقتصادی حاضر در این جلسه اشاره کرد و افزود: قبلا هم تاکید کرده‌ام که در اخذ مالیات از اصناف و فعالان اقتصادی باید اصل بر اعتماد باشد چرا که اصناف و فعالان اقتصادی در خط مقدم مبارزه با تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های خارجی قرار دارند و مدافعان معیشت و اقتصاد کشور به شمار می‌آیند.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود، از اراده جدی دولت برای کاهش بیکاری در استان کرمان خبر داد و گفت: در استانی که این همه ظرفیت در حوزه‌های گوناگون دارد، زیبنده نیست که مردم با مشکل بیکاری مواجه باشند. دولت مردمی تمام توان خود را برای رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان کرمان به کار خواهد گرفت.

رئیسی در ابتدای این جلسه ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و امام سجاد (ع)، از حضور در دیار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ابراز خرسندی کرد و با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آن شهید بزرگوار، گفت: آنچه در میان ویژگی‌های شهید سلیمانی شاخص بود، خودباوری، اتکا به خداوند متعال و تلاش مجاهدانه برای غلبه بر مشکلات بود. حاج قاسم هیچ گاه تسلیم محدودیت‌ها نشد و همیشه با تکیه بر توان جوانان و ظرفیت‌های داخلی، بزرگترین دستاوردها را برای کشور رقم زد.

در این جلسه پیش از سخنان رئیس جمهور تعدادی از فعالان اقتصادی استان کرمان به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در سخنانی کوتاه با تشریح اقدامات دولت برای رفع موانع تولید در کشور، گفت: پس از چندین ماه تلاش امروز خرسندم که اعلام کنم دستور رئیس جمهور برای عدم انتقال مالیات شرکت‌های بزرگ به استان تهران و تخصیص این درآمدهای مالیاتی به شهرهای محل فعالیت این شرکت‌ها به طور کامل اجرا شد و مالیات بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت به ارزش بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شهرهای محل استقرار این شرکت‌ها پرداخت خواهد شد.

استاندار کرمان نیز در سخنانی به ظرفیت‌ها و توانمند‌ی‌های استان کرمان در تولید برق خورشیدی اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا ۳ یا ۴ سال آینده ظرفیت تولید برق خورشیدی در کرمان به بیش از میزان برق مصرفی استان کرمان خواهد رسید.

 

 

*رئیس‌جمهور: طبق آمار، وعده‌های دولت در ایجاد اشتغال برای سال اول محقق شده است

دومین مقصد رئیس جمهور در سفر به دیار کرمان دیدار با اقشار مختلف شهرستان کرمان بود. وی در این دیدار از  تحقق وعده‌های دولت در ایجاد اشتغال برای سال اول خبرداد.

آیت الله رئیسی در اجتماع اقشار مختلف مردم کرمان ضمن ادای احترام به مقام والای شهدای کرمان به ویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهید سلیمانی را نه یک فرد بلکه یک مکتب معرفی کردند که نباید فقط به عنوان یک فرمانده یا یک دیپلمات یا یک شخصیت برجسته نظامی مورد تکریم و احترام قرار بگیرد چرا که وی یک مکتب فکری و عملی است.

رئیس جمهور مکتب شهید سلیمانی را تداوم مکتب حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی معرفی کرد که در تداوم مکتب ثارالله است و افزود: تردید نداریم خون‌های مطهر ۶ هزار و ۵۰۰ شهید استان کرمان و حاج قاسم سلیمانی، همواره در ایران اسلامی و در جهان اسلام، منشأ آثار و برکات خیر خواهد بود.

رئیسی با تاکید بر اینکه امروز خون مطهر حاج قاسم سلیمانی چهره جاهلیت مدرن را برملا می‌کند و نقاب را از چهره نفاق کنار می‌زند، خاطرنشان کرد: خون شهید سلیمانی آنقدر برکت دارد که مجاهدان بسیاری را در مسیر حق به پایمردی و مقاومت دعوت می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود کرمان را مهد دلیران، کریمان، فقیهان، حکیمان، شعرا، هنرمندان و ریاضیدان‌های نامی معرفی کرد و اظهار داشت: چهره‌های برجسته‌ای از این استان برخاستند که همگی افتخار کشور هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در جای جای استان کرمان به برکت انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیاری برای رفع مشکلات انجام شده است، اما علی‌رغم همه این تلاش‌ها باز هم در برخی از نقاط این استان شاهد محرومیت‌هایی هستیم.

وی اضافه کرد: محرومیت‌های استان باید با کمک، حضور و مشارکت مردم، تلاش گروه‌های جهادی و جوانان عزیز و با کمک و حمایت‌های دولت برطرف شود. فقر باید از چهره زیبای استان کرمان زدوده شود و این امکان وجود دارد که محرومیت‌های استان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این منطقه دیگر وجود نداشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمان و تصمیمات و مصوبات سفر دولت مردمی به این استان، اظهار داشت: اتمام و به ثمر رساندن پروژه‌های نیمه تمام از مسائل مهم برنامه کاری دولت است.

 

 

وی با یادآوری دستاوردهای ۳۱ سفر استانی دولت مردمی، به برخی کج‌فهمی‌ها در مورد حضور دولت در کنار مردم و لذت در میان مردم بودن دولتمردان اشاره کرد و گفت: گاهی برخی ملامت کردند و زخم‌زبان زدند، اما ما میدان را ترک نکردیم، زیرا در میان مردم بودن را برای خود یک نعمت الهی می‌دانیم و لذت در میان مردم بودن را با هیچ لذتی عوض نمی‌کنیم. معتقدیم دولت مردمی یعنی از مردم، با مردم و در کنار مردم بودن.

رئیسی با بیان اینکه اجازه ندادیم دولت گرفتار حاشیه‌ها شود، تصریح کرد: برخی سعی کردند دولت را به حاشیه‌ها بکشانند، لکن بنده به عنوان خدمتگزار به دولتمردان تأکید کردم به هیچ عنوان گرفتار حاشیه‌ها نشوید و تنها به متن بپردازید.

وی در توضیح رها نکردن متن و نپرداختن به حواشی توسط دولتمردان اظهار داشت: پرداختن به متن یعنی خدمتگزاری به مردم، گره‌گشایی از زندگی مردم، تلاش برای کاهش نرخ بیکاری در جامعه، ایجاد اشتغال، فعال‌سازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل و ایجاد رونق در صنعت و کشاورزی.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه برخی دولتمردان در طول تاریخ انقلاب حواشی زیادی درست کردند و برخی دولت‌ها نیز غفلت کرده و دچار حاشیه‌ها شدند، تاکید کرد: به برکت خون شهیدان و رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب اسلامی به هیچ وجه بنا نداریم دولت را گرفتار حاشیه‌ها کنیم.

 

 

وی با اشاره به تلاش‌های دولت مردمی در دور اول سفرهای استانی برای حل مشکلات مردم، از پایان یافتن این دور از سفرها در کرمان خبر داد و گفت: پس از مدت کوتاهی دور دوم سفرهای استانی برای پیگیری مصوبات قبلی و برداشتن گام‌های بعدی جهت رفع مشکلات در استان‌ها آغاز خواهد شد.

رئیسی با تاکید بر اینکه دوره خدمت دولت سیزهم باید با استفاده از تجربیات پیشینیان دوره‌ای از تغییر و تحول شرایط به نفع مردم باشد، تصریح کرد: همواره اعلام کردیم دولت مردمی تغییر و تحول را به نام مردم و در جهت رفع مشکلات آنان دنبال خواهد کرد.

وی محور اصلی تلاش‌های دولت را معطوف به کنترل رشد نقدینگی، مهار تورم و پرداخت بدهی‌های ایجاد شده در دولت‌های گذشته دانست و گفت: هر ماه به صورت متوسط ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت‌ قبلی را پرداخت می‌کنیم؛ یعنی فاکتور هزینه‌هایی را که دیگران کردند در این دولت پرداخت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حال تسویه وجوهی هستیم که در گذشته از بانک مرکزی استقراض شده است، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ توانستیم ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را بدون استقراض از بانک مرکزی و یا خلق پول تامین کنیم.

وی از افزایش چند برابری ارتباطات تجاری، اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه و منطقه در یک سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: معتقدیم همچنان ظرفیت‌های بسیاری برای افزایش این ارتباطات وجود دارد.

رئیسی در تشریح تصمیمات و تلاش‌های دولت برای کاهش بیکاری در کشور، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد از ابتدای کار دولت تا امروز، آنچه نسبت به رفع بیکاری و افزایش اشتغال در سال اول دولت وعده داده شده بود، محقق شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در تمام کشور شروع شده است، خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۲۵۰ هزار مسکن در ایران در حال ساخت و ساز است که اولین بخش آن ظرف چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. ساخت مسکن نیاز کشور، حکم قانون و وعده دولت است. در سال‌های گذشته به طور میانگین ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار واحد مسکن ساخته شده و تقریبا سالانه ۷۰۰ هزار واحد عقب‌ماندگی داریم.

 

 

رئیس جمهور با اشاره به اهتمام دولت برای رفع عقب‌ماندگی‌ها در حوزه عدالت اجتماعی، بر اجرای عدالت و اصلاحات اقتصادی تاکید کرد.

وی با ضروری دانستن نقش سرمایه‌گذاری برای حل مشکلات اقتصادی، تصریح کرد: گام‌های بسیاری برای بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جهت افزایش تولید برداشته شده است. در یک گام ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ داخلی که بعضی‌ از آن‌ها در کرمان مستقر هستند در پروژه‌های مختلف انجام شده است و گام بعدی رقم ۱۹ میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در کشور است. کارهای بزرگی در حوزه پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی با سرمایه‌گذاری بانک‌ها و بخش خصوصی در حال انجام است.

رئیسی مبارزه با فساد را لازم و ضروری برشمرد و تصریح کرد: از روز اول آغاز به کار دولت به دنبال اصلاح بسترهای ایجاد فساد، رانت خواری و زد و بند در دستگاه‌های اجرایی و در نظام پولی، مالی، مالیاتی، صادرات، واردات و بانک‌های کشور بودیم.

 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی، تصریح کرد: امید داریم که هیچ زمانی مکتب حاج قاسم سلیمانی که دارای پیام مقاومت، رشادت، شهامت، شجاعت و اجرای عدالت و ایستادگی است در کشورمان و جهان اسلام کم‌رنگ نشود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز تمام تلاش‌ها باید در جهت ایجاد امید در میان مردم باشد، خاطرنشان کرد: هر کس با قلم، بیان و حرکاتش مردم را ناامید کند، بخواهد یا نخواهد و بداند یا نداند، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است و هر کس مردم را با قلبش، حضورش، اقداماتش و با انجام کارهای انقلابی‌اش امیدوار کند، بداند در جهت راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده است.

 

 

*دیدار و گفت‌وگوی بی‌واسطه آیت‌الله رئیسی با مردم در مسجد امام خمینی (ره) کرمان

سومین مقصد رئیس جمهور در سفر به استان کرمان و در پایان روز اول سفر به این استان، حضور در میان نمازگزاران مسجد تاریخی امام خمینی (ره) کرمان و اقامه نماز به همراه مردم بود.

 

 

آیت‌الله رئیسی در این برنامه علاوه بر گفت‌وگوی رودرو و بی‌واسطه با مردم از دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها نیز مطلع شد.

رئیس جمهور صبح خود را با تجدید میثاق با سیدالشهدای محور مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز کرد. وی در جریان زیارت مزار حاج قاسم با مردم نیز گفت‌وگو کرد و دغدغه های آن‌ها را از نزدیک شنید. این چهارمین مقصد از سفر سی و یکم رئیس دولت سیزدهم بود.

 

 

*زیارت مزار سیدالشهدای محور مقاومت/ رئیسی: ادامه راه شهدا گره‌گشایی از مردم است

آیت‌الله رئیسی صبح امروز جمعه در آغاز دومین روز از سفر دولت مردمی به استان کرمان با حضور در گلزار شهدای شهر کرمان، مزار شهید حاج قاسم سلیمانی را زیارت کرد و یاد مجاهدت‌های شهیدان به ویژه سیدالشهدای مقاومت را گرامی داشت.

 

 

رئیس جمهور ضمن قرائت فاتحه برای شهید سلیمانی و دیگر شهدای کرمان، با زائران مزار شهید سلیمانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

رئیسی گفت: امروز ادامه راه شهیدان، تلاش گسترده و خستگی ناپذیر برای گره گشایی از مشکلات مردم به ویژه قشرهای محروم است.

آیت‌الله رئیسی همواره بر توجه به همه اقشار مردم تاکید دارد و از ابتدای آغاز سفرهای استانی نیز همواره سعی در دیدار با همه مردم داشته است. در این راستا و در پنجمین مقصد از سفر دو روزه خود به استان کرمان به روستای تنگ‌شاه شهرستان عنبرآباد سفر و با اهالی آن دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

*حضور میدانی رئیس جمهور در روستای تنگ‌شاه کرمان/ دستور برای حل مشکلات مردم

آیت‌الله رئیسی صبح جمعه در اولین بخش از برنامه‌های دومین روز سفر دولت مردمی به استان کرمان، در جریان بازدید از مناطق محروم جنوبی استان کرمان، به دیدار مردم روستای تنگ‌شاه شهرستان عنبرآباد رفت.

 

 

رئیس جمهور در این بازدید که با استقبال گرم مردم روستا همراه بود، به شکل رو در رو با مردم روستای محروم تنگ‌شاه دیدار و گفت‌وگو کرد و بی‌واسطه در جریان مشکلات و دغدغه‌های آنان قرار گرفت.

 

 

رئیسی سخنان کوتاهی برای مردم این روستا ایراد کرد و در ادامه در راستای رفع مشکلات روستا و رسیدگی به درخواست‌های مردم دستوراتی صادر کرد.

*حضور آیت‌الله رئیسی در جمع مردم روستای کروچان کرمان با وجود طوفان شن

ششمین مقصد رئیس جمهور در سفر به استان کرمان روستای کروچان از توابع زهکلوت در جنوب استان کرمان بود. این بازدید در حالی صورت گرفت که طوفان شن نیز نتوانست مانع آن شود.

 

 

رئیس جمهور زمستان سال گذشته نیز پس از اطلاع از وقوع سیل در این منطقه، بلافاصله بعد از بازگشت از سفر به روسیه عازم مناطق سیل‌زده جنوب کرمان شده بود، اما به دلیل نامساعد بودن وضعیت هوا موفق به بازدید از منطقه جازموریان و توابع آن نشده بود.

 

 

ر ئیس جمهور اما با وجود وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و وقوع طوفان شن در مناطق جنوبی کرمان،  پس از بازدید هوایی از منطقه، در جمع مردم روستای سیل‌زده کروچان از توابع زهکلوت حضور یافت.

 

 

رئیس جمهور ضمن دیدار و گفت‌وگو با مردم این روستا و آگاهی یافتن از مسائل و مشکلات آنان، دستوراتی برای جبران خسارات ناشی از سیل، تامین خدمات عمومی و بهداشتی و بازسازی راه‌های دسترسی به روستا صادر کرد.

*رئیس جمهور: استان جنوبی کرمان حتما تشکیل خواهد شد/ منطقه ویژه اقتصادی جازموریان سریع‌تر راه‌اندازی شود

هفتمین ایستگاه رئیس جمهور در سفر به استان کرمان، دیدار با مردم جیرفت بود. آیت‌الله رئیسی در این دیدار با اشاره به درخواست‌های مردم برای استان شدن مناطق جنوبی استان کرمان که در دست‌نوشته‌های آنان بازتاب یافته بود، گفت: بررسی این موضوع در دستور کار دولت است و انجام خواهد شد.

 

 

آیت‌الله رئیسی در اجتماع اقشار مختلف مردم جیرفت، گفت: مردم متدین و انقلابی این منطقه حقیقتاً در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خوش درخشیدند و در اعتقادات و باورها صادق و ثابت‌قدم هستند. گواه صدق این مردم هم تقدیم شهدا، جانبازان و ایثارگران در مسیر انقلاب اسلامی است.

وی با یادآوری تلاش‌ها و دغدغه‌های شهید حاج قاسم سلیمانی برای رفع مشکلات و محرومیت از استان کرمان به‌ویژه مناطق جنوبی آن، خاطرنشان کرد: باور شهید سلیمانی این بود که مردم جنوب کرمان، بسیار صادق، وفادار به انقلاب اسلامی و ولایت، پایبند به خون شهدا و دارای بصیرت و زمان‌شناسی هستند.

رئیس جمهور با تشریح ویژگی‌های مردم جیرفت و نقش آن‌ها در اقتصاد کشور، اظهار داشت: مردم این منطقه حقیقتاً پرتلاش، نقش‌آفرین در استقلال کشور و خستگی‌ناپذیر هستند. محور اقتصاد در جیرفت کشاورزی است که بسیار در تامین امنیت غذایی کشور اهمیت دارد و حتماً باید موانع توسعه آن رفع شود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند کشاورزی برای تامین کالاهای اساسی کشور، تصریح کرد: در تامین کالاهای اساسی امروز نیازمند واردات هستیم اما کشور ما در حوزه کشاورزی از جمله در استان کرمان و منطقه جیرفت، دارای ظرفیت‌های عظیمی است که بالفعل کردن این ظرفیت‌ها می‌تواند گام بزرگی در جهت استقلال غذایی و تامین کالاهای اساسی در کشور به شمار آید.

رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به سفر قبلی خود به جیرفت که برای کمک به سیل‌زدگان این منطقه بوده است، گفت: تهدید سیلاب باید با روش‌های علمی کنترل و تبدیل به فرصتی برای رونق کشاورزی شود. یک راهکار مهم در این منطقه احداث سدی است که ساخت آن در این منطقه مدت‌ زیادی با عنوان سد جیرفت یا بند خرم مطرح است، اما اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه سیلاب، کشاورزی و زندگی مردم را در منطقه جازموریان به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: با توجه به تجارب گذشته درست نیست که یکبار دیگر سیل و خسارت آن را تجربه کنیم. روشن است اینجا باید سیل‌بند و سد ایجاد شود و اقداماتی صورت گیرد تا مردم دیگر نگران سیل نباشند. بر همین اساس اجرای این سد جزو مصوبات سفر استانی قرار خواهد گرفت و تاکید کرده‌ام مراحل اجرایی آن هر چه سریع‌تر آغاز شود و ان‌شاءالله در مدت ۱.۵ سال آینده حتما به نتیجه برسد.

 

 

رئیس جمهور با ابراز تاسف از اینکه با وجود گذشت ۱۵ سال، هنوز مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان اجرایی نشده است، خاطرنشان کرد: اگر جازموریان به عنوان منطقه ویژه اقتصادی فعال شود حتماً تولید و اشتغال در اینجا رونق پیدا خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مسأله بیکاری بسیاری از مردم را رنج می‌دهد، تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی منطقه باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال رفع مشکلات مردم و توسعه منطقه توجه داشته باشند. با فعال شدن شرکت‌های اقتصادی در این منطقه این ظرفیت وجود دارد که مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در جازموریان علی رغم تاخیر ۱۵ ساله سریعاً اجرایی شود.

رئیسی ضمن تاکید بر اینکه در بهره‌برداری از معادن منطقه باید تحول ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در خصوص واگذاری‌های مسئله‌دار در ادوار گذشته، حتما خلع ید انجام شده و ان‌شاء‌الله به زودی این معادن به افراد اهل واگذار و نگرانی مردم مرتفع خواهد شد.

وی با ضروری دانستن رفع مشکلات جاده‌های مواصلاتی استان به بازدید خود از منطقه زهکلوت و روستای «کروچان» با وجود طوفان شن اشاره کرد و گفت: مقدمات شهرستان شدن این منطقه در استان انجام شده و در وزارت کشور هم به تصویب رسیده و دولت هم این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

 

 

رئیس جمهور با اشاره به درخواست‌های مردم برای استان شدن مناطق جنوبی استان کرمان که در دست‌نوشته‌های آنان بازتاب یافته بود، با تاکید بر اینکه بررسی این موضوع در دستور کار دولت است و ان‌شاءالله انجام خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به مطالعاتی که انجام شده و ظرفیت‌هایی که در جنوب استان وجود دارد، حتما ظرفیت تشکیل استان کرمان جنوبی وجود دارد و دولت بررسی‌های لازم در این زمینه را در دستور کار قرار داده است.

ایستگاه هشتم کاروان دولت سیزدهم در سفر به استان کرمان حضور رئیس دولت در بم و دیدار با مردم این شهر بود. آیت‌الله رئیسی در این بازدید با اشاره به زلزله بم و مشکلات آن برای مردم منطقه، از صبوری، تحمل و بردباری مردم بم در آن مصیبت بزرگ تمجید کرد. وی همچنین مهم‌ترین ماموریت دولت را اجرای عدالت بر مبنای سند آمایش سرزمینی اعلام کرد.

 

 

*دستور رئیس جمهور برای استفاده از نیروهای بومی در استان‌ها/ آیت‌الله رئیسی: استفاده از نیروهای بومی در هر استان اولویت دارد

آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر جمعه در ادامه برنامه‌های سفر استانی دولت مردمی به کرمان، در اجتماع مردم بم، با گرامیداشت یاد شهدا و ایثارگران این شهرستان، گفت: شهرستان بم را به رشادت، شجاعت، مقاومت و شهدای عالیقدر این منطقه می‌شناسیم و این شهر همواره به عنوان بعنوان یکی از نمادهای سوگواری برای وجود مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کشور شناخته شده است.

رئیس جمهور با اشاره به زلزله بم و مشکلات آن برای مردم منطقه، از صبوری، تحمل و بردباری مردم بم در آن مصیبت بزرگ تمجید کرد و با قدردانی از تلاش مردم برای از نو ساختن شهر بم، تصریح کرد: تحمل سختی‌های زلزله کار ساده‌ای نبود اما با وجود آن سختی‌ها، اقدامات مهمی پس از زلزله بم در ساخت صنایع و فعال‌سازی تولید در این منطقه انجام شد که بسیار ارزشمند و پرثمر بود.

وی با بیان اینکه بم منطقه‌ای کشاورزی و مولد در کشور است، خاطرنشان کرد: نخل‌های بم زبانزد همه است و همه مردم ایران محصولات کشاورزی این شهرستان را به عنوان محصولاتی ممتاز می‌شناسند.

رئیسی با تاکید بر اینکه امروز یکی از محورهای فعالیت‌های دولت ایجاد رونق در تولید است، خاطرنشان کرد: رهبری فرمودند امسال سال، تولید، اشتغال‌آفرینی و کار دانش‌بنیان است و بحمدالله در بم برای تولید گام‌های خوبی برداشته است. وظیفه دولت حمایت از تولید است و حتماً از تولیدکنندگان به‌ویژه نخل‌داران حمایت جدی صورت خواهد گرفت.

 

 

وی با بیان اینکه باورمان این است که کارها باید به دست مردم انجام گیرد، افزود: حمایت از بخش خصوصی، ضامن توسعه نقش‌آفرینی آن در اقتصاد کشور است. دولت اهتمام جدی دارد که با توانمندسازی بخش‌ خصوصی و بخش‌های مردمی اقتصاد، به‌ویژه در حوزه کشاورزی، گام‌های موثری در حوزه مردمی‌سازی اقتصاد و رونق اقتصاد ملی بردارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: معتقدیم باید از تصدی‌گری دولت کاسته و به نقش مردم و بخش خصوصی افزوده شود. نقش دولت هدایت، نظارت و حمایت است و دولتمردان باید این نقش را ایفا کنند.

وی با تاکید بر لزوم خدمت‌رسانی موثرتر و فعال‌تر به مردم این منطقه، خطاب به مدیران دولتی گفت: امروز جوانان تحصیل‌کرده کم نیستند و لذا استفاده از این ظرفیت و نیروهای بومی در هر استان اولویت دارد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای عدالت را یک تکلیف برشمرد و خاطرنشان کرد: دولت تمام مأموریت خود را اجرای عدالت قرار داده ‌است. در بودجه ۱۴۰۱ محور توزیع ظرفیت‌های کشور اجرای عدالت است و مستند ما در اجرای عدالت سند آمایش سرزمینی است.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با عذرخواهی از مردم مناطق مختلف استان کرمان که نتوانسته بود در میان آن‌ها حضور پیدا کند، تصریح کرد: آقای استاندار، فرمانداران و تمام مدیران استانی با جدیت درخواست‌های مردم و نامه‌ها را پیگیری کنند.

*دیدار رئیس‌جمهور با خانواده شهدا و ایثارگران/ رئیسی: به دنبال گلایه از گذشته‌ها نیستیم، کمر همت را برای مشکلات بسته‌ایم

ایستگاه نهم از سفر کاروان دولت سیزدهم به استان کرمان، دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان استان کرمان بود. وی در این دیدار بر اهمیت نقش مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در منظومه گفتمانی دولت تاکید کرد.

 

آیت‌الله رئیسی در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدا، ایثارگران و نخبگان کرمان، با قدردانی از نظرات ارائه شده در این جلسه گفت: بنای دولت مردمی، توسعه شبکه نخبگانی در کشور و التزام به بهره‌گیری از نظرات نخبگان در اداره کشور است.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت و اهمیت اجرای عدالت در جامعه، عدالت را مهمترین معروف امروز جامعه دانست و افزود: همه تلاش ما معطوف به رشد و پیشرفت کشور است، اما این پیشرفت باید در پرتو عدالت باشد، اگر نه ما هم به سرنوشت برخی جوامع توسعه‌یافته مبتلا می‌شویم که با وجود پیشرفت‌های فناورانه گرفتار عقب‌ماندگی‌ در عرصه اخلاق و معنویت و عدالت هستند.

وی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را سند بالادستی دولت مردمی برای اجرای عدالت معرفی کرد و اظهار داشت: دولت در راستای اجرای عدالت، بودجه سال ۱۴۰۱ را مستند به سند آمایش سرزمینی تدوین کرد تا در توزیع منابع به نسبت پیشرفت و برخورداری مناطق مختلف یک توازن ایجاد شود.

رئیسی با بیان اینکه امروز رهبر معظم انقلاب پرچمدار بزرگ عدالت است، خاطرنشان کرد: بنده و همکارانم در سراسر کشور و همه کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همچنین مردم سربازان میدان تلاش برای تحقق عدالت تحت هدایت های مقام معظم رهبری هستیم تا عدالت به شکل عینی و عملی تحقق یابد.

وی تحقق تحول‌گرایی را در گرو استفاده از نیروی انسانی متعهد و باورمند به مبانی فکری انقلاب اسلامی دانست و گفت: ایجاد تحول اساسی در گرو نقش آفرینی افرادی است که در وهله اول خودشان از روحیه تحولی برخوردار باشند. از همین رو در تمام سفرهای استانی تاکید کرده ام که مدیران باید نیروهای جوانِ انقلابی را که به لزوم تحول باور داشته و حاضرند برای ایجاد تحول مسئولیت پذیرفته و خطر کنند، بر مصدر امور قرار دهند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در کنار ویژگی های ذکر شده، به کار گرفتن نیروهای بومی در شرایط برابر اولویت دارد، گفت: به همه مدیران دولت گفته‌ام که برای مشورت در زمینه انتصابات هیچ محدودیتی قائل نشوند و از نظر همه کسانی که می توانند مشورت دهند، استفاده کنند، اما به هیچ وجه استقلال عمل خود در عمل و تصمیم و انتصابات را مخدوش نکنند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به دستور خود برای ساماندهی وضعیت حضور، زندگی، اشتغال و تردد اتباع بیگانه در کشور افزود: کار تخصیص شناسه به همه اتباع بیگانه در وزارت کشور آغاز شده و با قوت ادامه خواهد یافت. همچنین ایجاد سازمان مهاجرین در مجلس در حال بررسی است و به زودی به نتیجه خواهد رسید.

رئیسی در بخش بعدی سخنانش بر ضرورت رفع موانع رونق کشاورزی به عنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم استان کرمان تاکید کرد و اظهار داشت: اگر موانع رونق کشاورزی برداشته شود، اقتصاد روستایی رونق گرفته و صرفه پیدا می‌کند و در نتیجه روستائیان انگیزه بیشتری برای ماندن در روستاها پیدا می کنند.

وی با اشاره به تکرار سیلاب های فصلی در برخی مناطق جنوبی استان کرمان تصریح کرد: این منطقی نیست که اجازه دهیم مشکلی مثل سیل که تقریبا هر سال تکرار می شود، همچنان مردم را آزار دهد. باید با ساخت سد و آب بندها هم مانع تکرار سیل شد و هم تهدید سیل را به فرصتی برای تامین آب در مناطقی کرد که با مشکلات کم آبی هم مواجه هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ساخت سید و آب بند، نیروگاه، مسکن کافی متناسب با نیاز کشور و امثال آن کارهایی بوده که باید انجام می شده اما از نشده است. دولت مردمی به دنبال گلایه از گذشته‌ها نیست، در عوض کمر همت را بسته تا با حرکتی تحولی و انقلابی کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند.

وی در ادامه به گردشگری به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های استان کرمان اشاره کرد و گفت: در کنار ظرفیت‌های تاریخی، تمدنی، فرهنگی و هنری متعدد کرمان در عرصه گردشگری، ظرفیت گردشگری مقاومت نیز به این مجموعه اضافه شده است که باید برای بهره‌گیری شایسته از آن و خدمت‌رسانی به زائران مزار حاج قاسم سلیمانی طرحی جامع آماده و اجرایی شود.

رئیسی بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت معادن متنوع و غنی در استان کرمان تاکید کرد و افزود: کرمان بهشت معادن کشور است و برای بهره‌گیری شایسته، این ظرفیت باید به دست افراد کاربلد، متعهد و دلسوز سپرده شود که فکرشان این باشد این معادن به شکل صحیح مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی با تاکید بر ضرورت گذر از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده در بهره‌برداری از معادن، افزود: بهره‌برداران معادن باید نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال شهرهای محل استقرار این معادن نیز غافل نباشند.

رئیس جمهور گفت: دولت تصمیم گرفته بود که صندوقی تحت عنوان توسعه و پیشرفت در استان‌ها ایجاد شود تا منابعی مثل حق مالکانه معادن هر استان در آن واریز شود و در راستای توسعه و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان‌ها هزینه شود، اما این طرح در مجلس تغییر کرد. البته این مساله نافی مسئولیت‌های اجتماعی بهره‌برداران از معادن نیست و مسئولان اجرایی و استاندار باید به طور جدی پیگیری اجرای مسئولیت‌های اجتماعی واحدهای تولیدی مثل معادن باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به عزم دولت برای احیای جهادسازندگی اشاره کرد و اظهار داشت: در اثنای پیگیری احیای جهادسازندگی به گروه‌های متعدد جهادی برخوردیم که با وجود ادغام ساختار اداری جهادسازندگی در وزارت کشاورزی، کاملا فعال بوده و به طور مستقل به کار خود ادامه می‌دهند.

رئیسی ادامه داد: بعد از بررسی‌های فراوان تصمیم گرفتیم شورای عالی جهادسازندگی را تشکیل دهیم تا سه کار مهم هدایت، حمایت و نظارت گروه‌های جهادی را دنبال کند. بر این اساس گروه‌های جهادی با قوت به کار خود ادامه می‌دهند و دولت در قالب شورای عالی جهادسازندگی هدایت، حمایت و نظارت از آنها را به عمل خواهد آورد.

رئیس جمنور در بخش دیگری از سخنان خود به طرح مساله اصلاح نظام بانکی از سوی یکی از حاضران در جلسه اشاره و تصریح کرد: یکی از اقداماتی که دولت مردمی از ابتدای آغاز فعالیت خود دنبال می کند، اصلاح نظام بانکی و تطبیق آن با اقتضائات شریعت است. جلساتی با شورای فقهی بانک‌ها در حال تشکیل است که نتایج آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، بارها اعلام کرده‌ایم پیشرفت کشور را به اراده دیگران یا نتیجه مذاکرات گره نخواهیم زد، خاطرنشان کرد: در کنار اقدامات دولت برای خنثی‌سازی حربه تحریم از سوی دشمن، تلاش برای رفع تحریم‌های موجود را نیز دنبال می‌کنیم.

رئیسی گفت: در عین حال که تیم مذاکره‌کننده با قدرت، منطق و استدلال قوی به دنبال رفع تحریم‌ها است، رونق تولید، افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان داخلی و خارجی را با قوت دنبال کردیم.

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: دولت همچنین اصلاحات اقتصادی را نیز آغاز کرده است. این اصلاحات صرفا در یک اقدام خلاصه نمی‌شود و بسته از اقدامات است که باید دنبال شود. اگر این اصلاحات در سال‌های قبل اجرا می‌شد قطعا کم‌هزینه‌تر بود، اما به هر حال با توکل بر خدا و با تکیه بر پشتیبانی مردم از نظام این اصلاحات را به پیش خواهیم برد.

*دستور رئیس جمهور به شورای عالی معدن/ رئیسی: معادن غیر فعال را به نفع مردم از بهره برداران بگیرید

دهمین مقصد رئیس جمهور در سفر به کرمان حضور در شورای اداری این استان بود. آیت الله رئیسی در این جلسه به شورای عالی معدن دستور داد تا معادن غیر فعال را به نفع مردم از بهره برداران بگیرد.

 

 

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نشست شورای اداری استان در پایان سی‌ویکمین سفر استانی دولت با بیان اینکه مصوبات سفر به کرمان به درخواست وزرا می‌تواند اصلاح شود، اظهار داشت: انشاءالله اولویت‌ها را بتوانیم دنبال کنیم تا در سفرهای بعدی مسائل دیگری را پیگیری کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به مکتب عاشورایی و دلالت‌های مدیریتی عاشورا ابراز داشت: بصیرت، وفا، صبر و توکل را از عاشورا بیاموزیم و سبک زندگی حسینی را یاد بگیریم، تمام تلاش ائمه این بوده است که عاشورا بماند تا مظهر و منشا تحولات عالم بشری شود. بنابراین باید ابعاد عاشورا شناخته شود.

وی افزود: وظیفه ما امروز خدمت‌گذاری به مردم است، با گذشت 43 سال از انقلاب کارهای زیادی انجام شده و کارهای زیادی هم مانده است، امروز انتظارات بالایی از ما وجود دارد و باید شرایط را به‌صورت جهادی پیش بریم و مشکلات مردم را حل کنیم.

 

 

رئیسی گفت: از همه مدیران می‌خواهم به‌صورت جد به دنبال اجرای مصوبات سفر پس از ابلاغ باشند. در وضعیت پیچیده اداری تاکید جدی دارم بر زیرمجموعه اداری خود نظارت کنید و نگذارید رضایت مردم پشتوانه بزرگ انقلاب اسلامی کاهش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از این جلسه اظهار داشت: مشکلات استان کرمان با گام های آرام حل نمی‌شود. وضعیتی که امروز در بازدیدها دیدم زیبنده استان نیست. این شرایط حتما می تواند بهتر شود.

رئیس جمهور بیان داشت: بهبود شرایط مذکور نیاز به کار مدیریتی قوی دارد. باید بدانیم ضعف‌ها کجاست. هم مدیران در مرکز و هم در میدان باید برای حل مشکلات تلاش کنند. مصوبات را پس از ابلاغ با جدیت دنبال کنید، زمان زود می گذرد.

 

 

رئیسی با اشاره به معادن استان کرمان گفت: چرا ۲۰۰ معدن غیر فعال داریم. چه‌کسی غیر فعال گذاشته است. اگر بهره بردار غیر فعال گذاشته است از دست او بگیرید.

وی افزود: معادن غیر فعال را به نفع مردم از بهره برداران بگیرید. شورای عالی معدن سریع و انقلابی عمل کند. این مسئله یک روز نباید به تاخیر بیفتد.

*تصویب ۲۱۶ مصوبه در سفر دولت به کرمان/ رئیسی: دور بعدی سفرهای استانی متفاوت خواهد بود

پایان بخش سفر رئیس دولت سیزدهم به استان کرمان در ایستگاه یازدهم از سی و یکمین سفر استانی دولت نشست خبری با اصحاب رسانه کرمان بود. تاکید بر تفویض اختیار به استانداران و اشاره به طرح های آبرسانی در استان کرمان مهم ترین مواردی بود که آیت الله رئیسی به آن ها اشاره کرد.

 

 

آیت‌الله رئیسی شامگاه جمعه در نشست خبری پایان سی و یکمین سفر استانی دولت در جمع  خبرنگاران از متفاوت بودن نحوه سفرهای استان دولت در دورهای بعدی خبر داد و اظهار داشت: اولویت‌ها و کارهای فوری را در سفرهای اول دنبال کردیم و ضمن پیگیری مصوبات باید دنبال باشیم گام‌های برتری برداریم که بتوانیم محور پیشرفت و عدالت را برای کشور در برنامه‌ریزی ها و برنامه‌ها داشته باشیم.

رئیس جمهور در رابطه با تفویض اختیار به استان‌ها عنوان کرد: به وزرا گفته‌ام آنچه از اختیارت استانداران لازم دارند واگذار کنند و مواردی هم که ضرورت داشته باشد ما پیگیری می‌کنیم. به طور خاص در استان کرمان که استان معدنی است و ذخایر و معادن زیادی دارد در این جهت حتما اختیارات مورد نیاز به استان تفویض خواهد شد تا بتوانند برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

وی در ارتباط با مسئله آب در استان نیز اظهار کرد: در این ارتباط مصوبات طرح‌های آبرسانی در استان کرمان داشتیم از جمله آبرسانی به شهرهای بم و بروات، تکمیل طرح انتقال آب به زرند و سیرجان و تکمیل انتقال آب به شهرهای شمالی استان و سدهای استان، اجرای ۳۵۰ کیلومتر خط‌وط انتقال آب در شمال استان. تصور ما بر این است که علی‌رغم کمبود نزولات آسمانی در کشور اگر موضوع آب به خوبی مدیریت شود حتما مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیسی با تأکید بر اینکه روی مسئله آب حساب ویژه‌ای باز کردیم، به مدیریت مسئله برق در سال جاری در کشور اشاره داشت و افزود: مردم شاهد بودند علی رغم مشکلات و‌ گرمی هوا امسال قطعی برق خانگی نداشتیم در حالی که سال قبل اینگونه نبود و این مدیریت و همکاری خوب مردم بود که در مدیریت آب هم همین است و جزو اولویت‌های دولت است.

 

 

وی مجموع مصوبات سفر استانی دولت در استان کرمان را 216 مصوبه اعلام و بیان کرد: در حوزه‌های مختلف مصوبات خوبی داشته‌ایم از جمله حوزه بهداشت و درمان که مراکز نیمه‌تمام در سراسر استان وجود دارد که ۱۷ مصوبه برای تکمیل این پروژه‌ها داشتیم.

رئیس جمهور از مصوبه پرداخت 15 درصدی سهم درآمد معادن استان برای حل مشکلات خبر داد و گفت: در حوزه اشتغال استان، تأسف‌آور است که این ذخایر ارزشمند وجود دارد و بیکاری داریم برخی معادن خوب برداشت دارند سهم استان را پرداخت نمی‌کنند و از این پس باید حتما معادن از درآمد به استان بدهند.

 

رئیس دولت سیزدهم در پایان خاطرنشان کرد: سفرهای استانی برای به سامان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام است، آیا شما دیدید یا شنیدید من در کرمان کلنگی به زمین بزنم، منطقه ویژه جازموریان ۱۹ سال معطل مانده و پروژه‌های نیمه‌تمام را خودمان باید به پایان برسانیم و اولویت ماست.

انتهای پیام/ ت 81

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول