اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

زشت و زیبای هفته نخست لیگ برتر|از ساعت شناور مسابقات تا گلزنی بابابرقی/ رفتار موقرانه مورایس و اسکوچیچ با انگیزه

هفته نخست لیگ برتر هم زشتی و زیبایی های خودش را داشت. از اعتراض همیشگی برخی مربیان به داوری گرفته تا رفتار موقرانه سرمربی سپاهان و انگیزه سرمربی تیم ملی برای ادامه کار.

زشت و زیبای هفته نخست لیگ برتر|از ساعت شناور مسابقات تا گلزنی بابابرقی/ رفتار موقرانه مورایس و اسکوچیچ با انگیزه

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، رقابت‌های هفته اول بیست و دومین دوره لیگ برتر در روزهای جمعه و شنبه برگزار شد.

نتایج مسابقات هفته نخست:

استقلال صفر- سپاهان اصفهان 2

پیکان یک - ملوان بندرانزلی صفر

آلومینیوم اراک صفر- هوادار یک

نفت مسجدسلیمان 3- مس کرمان 2

نساجی مازندران یک - مس کرمان یک

ذوب آهن اصفهان صفر- پرسپولیس صفر

گل گهرسیرجان 2 - تراکتور تبریزیک

فولاد خوزستان صفر- صنعت نفت آبادان صفر

نگاهی به اتفاقات زشت و زیبای این هفته می‌اندازیم؛

زشتی‌های هفته:

* تغییر مدام ساعت و ورزشگاه/ ساعت بازی‌ها مثل قیمت ارز!

از بدترین اتفاقات هفته اول تغییر مدام ساعت و ورزشگاه محل برگزاری مسابقات بود. به طوریکه ساعت برگزاری سه مسابقه استقلال- سپاهان، ذوب آهن و پرسپولیس  و نساجی و مس رفسنجان تغییر کرد یعنی تقریبا نیمی از مسابقات هفته اول ساعتش تغییر کرده است. این بدترین و زشت ترین اتفاق هفته نخست بود. مگر می‌شود ساعت مسابقات مثل قیمت ارز! مدام تغییر کند.

از آن بدتر هم تغییر ورزشگاه محل برگزاری مسابقه است. به طوریکه بسیاری از خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی حتی نمی‌دانستند باید برای پوشش خبری این مسابقه به ورزشگاه انقلاب کرج بروند یا ورزشگاه شهید دستگردی تهران! این مسایل دیگر هیچ ربطی به زیرساخت‌ها و امکانات سخت افزاری ندارد و باید مدیری در راس مسابقات سازمان لیگ قرار بگیرد که به فوتبال و رسانه‌ بیش از گذشته احترام بگذارد. 

* چمن نامطلوب ورزشگاه آزادی

ورزشگاه آزادی یکی از خاطره انگیزترین ورزشگاه‌های فوتبال کشور است و آن را ورزشگاه ملی می‌دانیم که همواره بهترین و با کیفیت‌ترین زمین چمن را در کشور داشته اما در شروع لیگ برتر بیست و دوم تصاویر مایوس‌ کننده‌ای از چمن ورزشگاه مشاهده شد و چمن آن کیفیت مطلوب همیشگی را نداشت در حالیکه حدود دو ماه هیچ مسابقه‌ فوتبالی هم در ورزشگاه آزادی برگزار نشده بود.

به نظر می‌رسد اختلاف نظرهایی که بر سر مدیریت این مجموعه ملی به وجود آمده باعث شده چمن ورزشگاه خیلی مورد مراقبت قرار نگرفته است. ضمن اینکه فراموش نکنیم بحث‌هایی در مورد ایمن نبودن سکوهای ورزشگاه هم در هفته‌های اخیر مطرح شده بود.

* گلزنی با کمک بابا برقی!

تیم نفت مسجدسلیمان در یک بازی پرگل و زیبا 3 بر 2 مس کرمان را شکست داد. مسابقه‌ای که جنجالی شد زیرا تیم نفت در لحظه‌ای اقدام به گلزنی کرد که به دلیل قطع یک فاز برق وزرشگاه شهید بهنام محمدی و خاموشی یکی از پایه‌های نورافکن ورزشگاه بخشی از زمین مسابقه تا حدی تاریک شده بود.

این گلزنی با کمک بابا برقی! در نوع خود جالب بود. البته همین بی برقی باعث شد که نشست خبری سرمربیان دو تیم بعد از مسابقه برگزار نشود.

* اعتراض مربیان به داوری

در هفته نخست طبق پیش بینی‌ها داوران با چالش‌های بزرگی مواجه شدند. این اتفاق از بازی با استقلال و سپاهان در تهران تا مسابقه نساجی و مس رفسنجان در اصفهان دیده شد. استقلال به دلیل اعلام نشدن یک پنالتی‌ به سود خودش اعلام کرد که از بیژن حیدری بخاطر این پنالتی شکایت خواهد کرد. ساپینتو سرمربی پرتغالی استقلال هم به این مساله اشاره کرد در حالیکه قطعا او بهتر از ما می‌داند که در فوتبال اروپا مربیان با کمترین انتقاد از داور مسابقه با جرایم مالی سنگین روبه رو می‌شوند.

 

ضمن اینکه باشگاه استقلال ساپینتو را برای استفاده از دانش فنی‌ اش جذب کرده نه اعتراض به داور که این کار را مربیان ایرانی بهتر هم انجام می‌دهند برای نمونه  محمد ربیعی سرمربی مس رفسنجان به شدت به داور معترض شد و حتی از کمیته داوارن خواست که حاج ملک را برای قضاوت بازی‌های مس رفسنجان انتخاب نکنند! درخواست این مربی محجوب هم کاملا غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسد. هرچند ربیعی تلاش زیادی کرد که انگ و اتهامی به داور و تیم نساجی نزند. جواد نکونام دیگر مربی ناکام این هفته بود که نتوانست به خواسته اش که برد در خانه است برسد به همین دلیل بعد از مسابقه با نفت آبادان از زمین و زمان گلایه کرد. از شیوه بازی حریف گرفته تا صحبت علیه داور! کاش کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از همین هفته نخست مقابل حرف های غیرفنی و غیر حرفه ای برخی مربیان در نشست های خبری موضع گیری سختی انجام بدهد.

* تقابل استقلال و صدا و سیما

استقلال برای دریافت حق و حقوق تلویزیونی‌ علیه صدا و سیما بیانیه منتشر کرد و همین مساله باعث اعتراض شدید صدا و سیما شد و به نوعی باشگاه و رسانه ملی مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در بخشی از بیانیه استقلال آمده: اکنون باشگاه استقلال به عنوان اولین باشگاه لیگ برتری به جز عوامل پخش زنده، خواستار ممنوعیت پوشش خبری مسابقات این تیم توسط کلیه برنامه‌های تلویزیونی و همچنین رسانه‌های تصویری شده است.»

باشگاه پرسپولیس هم موضعی مشابه موضع استقلال گرفت و صدا و سیما را در نشست خبری بعد از بازی راه نداد. 

غیبت تماشاگران

غیبت تماشاگران نیز یکی دیگر از زشت‌ترین اتفاقات این هفته بود و بسیاری از تماشاگران و باشگاه‌ها نسبت به این مساله گلایه داشتند. حتی باشگاه‌هایی مثل استقلال، فولاد خوزستان و گل گهر که میزبان بودند درخواست کردند که برای رعایت عدالت بازی‌های هفته اول در دور برگشت هم باید بدون تماشاگر برگزار شود زیرا آنها نتوانسته‌اند از میزبانی خود و حمایت هواداران بهره‌ ببرند.

برگزاری مسابقات در ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر به خاطر اشکالات سامانه بلیت‌ فروشی باشگاه‌ها بهانه خیلی قابل توجیهی نبود و امیدواریم هواداران دوباره به ورزشگاه ها بیایند. 

 زیبایی‌های هفته

مورایس؛ موقر و با دانش

خوزه مورایس سرمربی تیم فوتبال سپاهان و دستیار سابق مورینیو در افتتاحیه لیگ نشان داد که سطح بالایی در مربیگری دارد. این حرف را فقط بخاطر یک برد مقابل استقلال نمی گوییم بلکه رفتار و گفتارش در جریان بازی و نشست خبری نشان داد که مردی متشخص است. در جریان بازی او سعی کرد از حرکات اضافه و اعتراض‌های بی مورد به داور مسابقه خودداری کند. در نشست خبری هم صادقانه صحبت کرد هم از خوش شانسی خودش و تیمش گفت و هم اینکه از نظر فنی سعی کرد بازی با استقلال را با ادبیاتی ساده برای مخاطبان فوتبال تشریح کند.

مورایس در بخشی از حرف‌هایش در نشست خبری بعد از بازی با استقلال اظهار داشت:«مربیگری شغل ایجاد تعادل است. سعی داریم همیشه تعادل را حفظ کنیم. نباید در اندازه‌ ها و ابعاد مختلف، اندازه خود را از دست بدهیم...... از لحاظ دفاعی انسجام داشتیم اما به این فکر نمی‌کردیم حریف چه مقدار موقعیت روی دروازه ما خلق کند یا نکند زیرا هدف ما بازپس گیری توپ برای گل زدن بود. تنها طرز فکری بود که در ذهن داشتیم.» 

اهدای گل به خبرنگاران

 

ساپینتو در اولین نشست خبری فصل خود که قبل از مسابقه با سپاهان برگزار شد پیش از آغاز نشست به خبرنگاران و نمایندگان گروهی گل اهدا کرد تا نشان بدهد که ارتباط خوبی با اهالی رسانه دارد. ضمن اینکه این رفتار قابل توجه سرمربی پرتغالی استقلال بخاطر روز خبرنگار هم بود و او تلاش کرد به نوعی این روز را به خبرنگاران تبریک بگوید. در کنار همه انتقادهای فنی و غیرفنی که از این مربی داشتیم باید بگوییم این رفتار ساپینتو یکی از زیبایی های هفته بود.

* افتتاحیه لیگ با گرامیداشت روز مقاومت اسلامی و شهدای مقاومت

پیش از شروع مسابقه استقلال و سپاهان سازمان لیگ با همراهی بازیکنان دو تیم  23 مرداد روز مقاومت اسلامی این روز را گرامی‌ داشتند و از شهدای مقاومت تقدیر کردند. 

* اسکوچیچ با انگیزه!

دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال را می‌توان با انگیزه‌ترین مربی و فرد فوتبال کشورمان دانست مربی که هم بازی استقلال و سپاهان و هم مسابقه ذوب آهن و پرسپولیس را از نزدیک نظاره کرد تا عملکرد بازیکنان این تیم‌ها را زیر نظر بگیرد.

البته این تلاش و انگیزه اسکوچیچ وقتی قابل توجه‌تر می‌شود که بدانیم میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال که نامزد ریاست هم شده قصد داشته علی دایی را جایگزین اسکوچیچ کند. 

شگفتانه هفته؛ ضربه کاشته تراکتوری

نحوه ضربه کاشته زدن تراکتور تبریز یکی دیگر از زیبایی های این هفته می تواند لقب بگیرد. در این شیوه بازیکنان تراکتور خودشان دیوار دفاعی سه نفره  دیگری مقابل دیوار دفاعی بازیکنان حریف تشکیل می دادند! تا تمرکز بازیکنان حریف و بخصوص دید دروازه بان را کور کنند.  هرچند تراکتور از این شیوه به گلی نرسید اما صحنه های جالبی در زمین خلق کرد. 

عقب ماندگی هفته؛ از نظر قلعه نویی

امیر قلعه نویی مدعی است که از نظر فوتبالی از کشوری مثل قطر 500 سال عقب افتاد ایم! او بعد از اولین برد تیمش گفت:« در سال 85-86 میلادی من در قطر بازی می‌کردم اما انگار آن زمان که من بازی می‌کردم مربوط به 500 سال پیش بوده است نمی‌دانم علتش چیست که شرایط اینگونه شده است و چه حساب و کتابی است. ما باید VAR را به فوتبال‌مان بیاوریم، داوران‌مان ما هم زحمت می کشند و هم دستمزدشان کم است. با آمدن VAR عدالت برقرار می‌شود شما می‌بینید در بهترین باشگاه‌های دنیا هم داوران مرتکب اشتباه می‌شوند و با VAR عدالت اجرا می‌شود.» خوب است که مربیان ما می بینند که داوران اروپایی هم بدون کمک داور ویدئویی این همه اشتباه دارند و این VAR است که باعث اصلاح اشتباه داوران می شود و بعد مدام به داوران ایراد می گیرند. البته قلعه نویی گفت دیگر نمی خواهد علیه اشتباه داوران صحبت کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول