اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

امام زاده داوود در یک قدمی بهسازی با شروط جدید/ تکلیف متهم اصلی سیل مرگبار مشخص می شود؟

سیل آمد. تعدادی از شهروندان در امام زاده داوود جان خود را ازدست دادند. امدادرسانی به صورت شبانه روزی ادامه داشت. قرار است بهسازی آغاز شود. استاندار تهران می گوید مصمم هستیم موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز محدوده امام زاده داوود را حل کنیم و از انجام اقدامات چکشی خودداری خواهیم کرد.

امام زاده داوود در یک قدمی بهسازی با شروط جدید/ تکلیف متهم اصلی سیل مرگبار مشخص می شود؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، 6 مرداد سال جاری سیل آمد. تعدادی از شهروندان جان خود را  از دست دادند.

تعدادی از مسافران در امام زاده داوود گرفتار سیلاب شدند. شهرداری تهران با وجود اینکه امام زاده داوود جزو حوزه کاری اش نبود اما به کمک حادثه دیدگان رفت. سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، سازمان مدیریت پسماند، مدیریت بحران شهر تهران، مناطق 22 گانه و... در حال آماده باش بوده و به صورت شبانه روز خدمت رسانی کردند.

سیل برخی از اجساد را تا پارک جوانمردان آورده بود و تعدادی از اجساد هم در چند رستوران یافت شدند. امداد رسانی بعد از چند روز به اتمام رسید و دلایل مختلفی برای بروز سیل امام زاده داوود عنوان شد.

عامل اصلی  حادثه امام زاده داوود عدم لایروبی کانال، انسداد مسیر عبور آب/نوب البرز به مساحت ۱۲۰ هزار هکتار است/حدود ۳۰ بند آبخیزداری در امامزاده داوود به مساحت ۴۵۰ هکتار وجود دارد که فاقد پوشش گیاهی است

رضا بیانی، مدیر کل منابع طبیعی استان تهران عامل اصلی این حادثه را عدم لایروبی کانال، انسداد مسیر عبور آب به علت سقوط یک خودرو داخل کانال علاوه بر آن ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه  دانست و گفت: جنوب البرز به مساحت ۱۲۰ هزار هکتار است و در این مساحت، ۴۰۰۰ بند آبخیزداری در بالادست وجود دارد. با توجه به میزان بارندگی رخ داده که به‌طور میانگین ۲۰ میلیمتر بوده است، حجم بسیار بالایی از میزان آب حاصل از بارندگی وارد حوزه‌ها شد و این ۴۰۰۰ بند آبخیزداری توانست جریان آب در بیشتر مناطق همچون دارآباد، کن و سنگان و ... را کنترل کند تا در تهران اتفاقات خطرناکی رخ ندهد؛ در صورتی که اگر این حجم ازآب باران با سرعت جاری می‌شد اتفاقات و حوادث بسیاری می‌توانست به همراه داشته باشد.

به اعتقاد این مقام مسوول، حدود ۳۰ بند آبخیزداری در امامزاده داوود به مساحت ۴۵۰ هکتار وجود دارد که فاقد پوشش گیاهی است و با توجه به خاک آن منطقه که بیشتر به صورت سنگی و بیرون‌زدگی است، این بندهای آبخیزداری به‌درستی عمل کردند و توانستند به میزان قابل توجهی سیلاب را کنترل کنند.

بر اساس این گزارش، در محدوده‌ای که آسفالت وجود دارد و خالی از پوشش گیاهی است، ضریب روان‌آب ۱۰۰ و به معنای عدم نفوذپذیری آب است آسفالت، سدسازی و ساخت و سازها این نفوذپذیری را از بین می‌برد و هنگامی که خروجی حوزه همچون خروجی امام‌زاده داوود به درستی کار نکند، سیل رخ می دهد.

آب برخی از اجساد را چندین کیلومتر با خود برده بود اما ماموران تا لحظه آخر به امداد رسانی ادامه دادند

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت که تعدادی نیرو به همراه ماشین آلات به امام زاده داوود اعزام کرده بودیم. تلاش کردیم خدمت رسانی با سرعت انجام شود.

وی با تاکید بر این موضوع که تعدادی از شهروندان جان خود را در این حادثه ازدست دادند گفت : بعد از اتمام کار و پاکسازی به تهران بازگشتیم البته این نکته را بگویم که آب برخی از اجساد را چندین کیلومتر با خود برده بود اما ماموران تا لحظه آخر به امداد رسانی ادامه دادند.

بعد از وقوع سیل وپاکسازی محیط حال باید بهسازی صورت گیرد. ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف امام زاده باید تعیین تکلیف شوند تا بار دیگر این حادثه رخ ندهد. برای بهسازی امام زاده داوود شروطی گذاشته شده است.

مصمم هستیم موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز محدوده امام زاده داوود را حل کنیم/ از انجام اقدامات چکشی خودداری خواهیم کرد

محسن منصوری استاندار تهران در این باره می گوید:در امام‌زاده داوود اقدام عملی نداریم چرا که عملیات امداد و نجات و جمع آوری گل و لای تمام شده، اما بسیاری از مغازه‌ها در بستر و حریم رودخانه ساخته شده‌اند. تمامی مغازه‌هایی که در بستر و حریم رودخانه ساخته شده باید تخریب شود. مقام قضایی به این مسئله ورود پیدا کرده و دستور تخریب را داده است. لذا باید در کوتاه ترین زمان ممکن بستر رودخانه آزاد شود و با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد قانونی صورت بگیرد. 

وی گفت: در مورد سیل وظایف تک تک دستگاه های مرتبط مشخص شده به شکلی که آزادسازی بستر رودخانه را باید آب منطقه ای دنبال کند. مصمم هستیم موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز محدوده امام زاده داوود را حل کنیم ولی این کار با روش و آداب خودش صورت خواهد گرفت یعنی از انجام اقدامات چکشی خودداری خواهیم کرد تا این موضوع به بهترین شکل ممکن حل و فصل شود. البته ما در دربند، درکه و جاجرود نیز مسائل مشابهی داریم ولی تجربه نشان داده هر کجا ایستاده ایم و اعمال قانون کرده ایم در وقوع حوادث، خسارت های کمتری دیده ایم. همانند دماوند که در سیل اخیر کمترین تلفات را داشت چرا که اخیرا برخوردی با ساخت و سازهای غیرمجاز در آنجا انجام شده بود.

سیل در بسیاری از نقاط کشور رخ داد. باید اقدامات کلیدی برای استفاده از روان آب های شهر ی صورت گیرد و با آبخیزداری می‌توان اقدامات مناسبی انجام داد و از آب‌های سطحی بهره برد.شهرداری تهران از لحظات اولیه سیل هر آنچه داشته را برای امدادرسانی استفاده کرد؛ امامزاده داوود محدوده شهر تهران نیست و جزء حریم است و شهرداری در ساخت و ساز، عمران و دیگر امور آن هیچ نقشی ندارد.

1000 نفر نیروی خدماتی و ۵۰۰ نفر از سازمان بوستان‌ها برای امدادرسانی رفتند/باید آبخیزداری در شمال و غرب شهر داشته باشیم

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره به فارس گفت که 1000 نفر نیروی خدماتی و ۵۰۰ نفر از سازمان بوستان‌ها برای امدادرسانی رفتند.سیل خرابی‌های بر جا گذاشت اما در هر صورت برای پاکسازی تلاش شد.

وی بیان کرد که  باید آبخیزداری در شمال و غرب شهر داشته باشیم و آب به حداکثر استفاده مطلوب برسد. در فصل تابستان این حجم از بارش و آب قابل کنترل نبود.


بر اساس این گزارش،سیل حادثه ای غیرمترقبه است دولت به روستاها کمک کرد و قرار است بهسازی هم در استان تهران صورت گیرد البته باید تکلیف ساخت و سازهای غیرقانونی در بستر روخانه ها مشخص شود تا دوباره شاهد حوادث اینچنینی نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول