اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سفارت ایران در یونان: نفتکش لانا بزودی عازم ایران می‌شود

سفارت ایران در آتن اعلام کرد: عملیات انتقال نفت مسروقه ایران به کشتی لانا در آب‌های یونان در حال انجام است و کشتی بزودی همراه محموله کامل نفت، عازم کشور خواهد شد.

سفارت ایران در یونان: نفتکش لانا بزودی عازم ایران می‌شود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن امشب (جمعه) ۲۱ مرداد ماه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: عملیات انتقال نفت مسروقه ایران به کشتی لانا ( کشتی حامل نفت ایران)، در آب‌های یونان در حال انجام است و کشتی بزودی همراه محموله کامل نفت، عازم کشورمان خواهد شد.

در این توئیت آمده است: به یاری خداوند بزرگ، در پیگیری و تامین منافع ملی کشورمان، لحظه‌ای تردید به خود راه نخواهیم داد.

گفتنی است، یونان ۲۶ فروردین ماه سال جاری یک نفتکش روسی (پگاس که بعدها به لانا تغییر نام داد) حامل نفت ایران را که مطابق قوانین تعریف شده دریانوردی با پرچم کشورمان حرکت می‌کرد، در آب‌های ساحلی خود توقیف کرد و براساس آخرین گزارش‌ها محموله نفتی این کشتی را برای انتقال به آمریکا به یک نفتکش آمریکایی تحویل داد. این اقدام دولت یونان روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه سال‌جاری کاردار این کشور در تهران در غیاب سفیر یونان را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و به وی شدیدا اعتراض شد. از سوی دیگر،  جمعه ششم خرداد ماه کاردار سوئیس (در غیاب سفیر این کشور) به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و اعتراض شدید ایران نسبت به تداوم نقض صریح قوانین و مقررات بین‌المللی حقوق دریاها و کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه خصوصا اصل آزادی کشتیرانی و تجارت آزاد بین‌المللی توسط دولت آمریکا، اعلام و بر رفع فوری توقیف کشتی و محموله آن تأکید شد.

پیش‌تر سفارت ایران در یونان خبر داده بود که دیوان عالی یونان در دادگاه تجدیدنظر به نفع ایران رای داده و عملیات بازگشت نفت سرقت شده ایران بزودی آغاز می‌شود. سفارت ایران در پیامی در توئیتر نوشت: دیوان عالی یونان، به عنوان بالاترین مرجع قضایی این کشور رای دادگاه تجدیدنظر به نفع ایران را تایید کرد. به زودی عملیات انتقال آغاز شده و نفت سرقت شده ایران باید به کشتی لانا بازگردانده شود. شکستی دیگر برای راهزنان دریایی.
به گزارش فارس، جمعه شب ششم خرداد ماه نیز روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد. این دو کشتی در خلیج فارس، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شدند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول