اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

دولت رئیسی با خزانه خالی دولت روحانی پروژه‌ها را تکمیل می‌کند/ نگاهی به پروژه ۱۶ ساله طرح انتقال آب به آبیک

طرح انتقال آب به آبیک که روند پرفراز و نشیبی را در ۱۶ سال اخیر گذرانده است حالا قرار است پس از گذر از چند دولت، تکمیل شود.

دولت رئیسی با خزانه خالی دولت روحانی پروژه‌ها را تکمیل می‌کند/ نگاهی به پروژه ۱۶ ساله طرح انتقال آب به آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، درست یک سال پیش بود که انتشار نامه ای در فضای مجازی پیرامون پروژه انتقال آب آبیک جنجالی شد.

در حالی که مردم آبیک انتظار داشتند پس از سالها وعده و حرف بی عمل از سوی دولتمردان، شاهد رقم خوردن اتفاق تازه ای و رفع معضلی قدیمی باشند، این نامه آب پاکی را روی دست آن ها ریخت.

در نامه ای که ۳ روز قبل از تحویل دولت دوازدهم به رئیس جمهور جدید، با امضای محمود واعظی خطاب به معاون رئیس جمهور انتشار یافت آمده بود:

جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور
نامه شماره ۱۹۴۶۵۳ مورخ
۱۴۰۰/۴/۲۸
جناب عالی با موضوع درخواست پرداخت مبلغ مورد اشاره نزد خزانه به منظور تکمیل و بهره برداری از پروژه آبرسانی به آبیک » که تصویر آن به پیوست ارسال می شود، به استحضار ریاست محترم جمهوری رسید، پی نوشت فرمودند:

"همه موجودی خزانه بر اساس درخواستهای جنابعالی تخلیه شده است. موجودی وجود ندارد".

گرچه طبق اذعان منابع موثق، این اعتبار قابل تامین بوده است؛ از سویی به دلیل تغییر دولت و تغییرات در سطح وزارتخانه ها از جمله وزارت نیرو پروژه به دلیل نبود اعتبار، متوقف شده بود. برخی از مسئولان، صاحبنظران، موافقان و مخالفان دولت با توجه به تغییرات در بدنه دولت و همچنین شبکه های معاند فکر می کردند تکمیل پروژه به دلیل نبود اعتبارات و بدهی های دولت قبل از سوی این دولت امکان پذیر نخواهد بود.

با این حال از آغازین روزهای روی کار آمدن دولت آیت الله رئیسی، موضوع تکمیل پروژه انتقال آب سد طالقان به آبیک با جدیت مضاعفی در دستور کار قرار گرفت و سرانجام در نیمه مرداد سال جاری آب به آبیک رسید.

شروع داستان انتقال آب به آبیک

سریال بهره‌مندی مردم شهر آبیک از آب سد طالقان از تیر ماه سال ۸۵ کلید خورد. زمانی که محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم به همراه هیاتی بلند پایه به استان قزوین قزوین سفر کرده بود، وارد آبیک شد و در جمع مردم این شهر گفت: همان طور که مردم آبیک، یک و یک هستند، آب آبیک هم باید یک باشد و قول داد آب سد طالقان به این شهر برسد و رفت اما در عمر هشت ساله این دولت برای این پروژه عملا اقدام خاصی نشد.

موضوع پروژه انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین و شهر آبیک، طبق دستور رئیس‌جمهور وقت در دستور کار مسئولان و نمایندگان مجلس وقت استان قرار گرفت اما در تب و تاب پیگیری‌ها، این مصوبه هیات دولت در مسیر کش و قوس‌های بسیاری قرار گرفت و در طول هشت سال خدمت دولت نهم و دهم ماجرای رسیدن آب سد طالقان به آبیک به واقعیت نپیوست.

در گزارشی که فارس ۲۹ تیر ماه سال ۹۲ منتشر کرده بود قرار شد در سال ۹۳ آب طالقان به آبیک برسد که فرماندار وقت با بیان اینکه حداقل ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای انتقال آب سد طالقان به شهر آبیک نیاز است.

گفتنی است در سال ۹۲ همه موافقت‌ها و مجوز ماده ۲۱۵ وزارت نیرو و مراحل قانونی مصوبه دولت مبنی بر انتقال آب سد طالقان أخذ شده بود اما به دلیل اینکه در این سال مسئولین نمی‌توانستند پروژه جدیدی در ردیف ملی تعریف کنند، تحقق وعده رئیس‌جمهور به مردم شهر آبیک به سال ۹۳ موکول شد.

البته با پیگیری‌های مستمر نمایندگان وقت مجلس در استان، میزان اختصاص آب از سد طالقان به استان به ۶۰ میلیون متر مکعب رسید.

پروژه 3 ساله تمام نشد

پس از گذشت چهار سال با حضور جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور و نماینده وزیر نیرو، کلنگ پروژه طرح آبرسانی انتقال آب سد طالقان به استان قزوین به صورت ویدئو کنفرانسی در سوم اردیبهشت سال ۹۶ به زمین زده شد و مقرر شد سه ساله به اتمام برسد، که این امر تحقق نیافت.

با وعده‌های مکرر مسئولان استان قزوین و نمایندگان پیشین مجلس برای رسیدن آب سد طالقان به شهر آبیک، آبی به دست مردم نرسید و هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار وقت استان هم قول داد که در شهریور ماه سال ۹۹ آب به شهر آبیک می‌رسد اما عملی نشد؛ وی در دیدار با امام جمعه شهرستان آبیک قول پیگیری اتمام پروژه خط انتقال آب به شهر آبیک تا پایان عمر دولت روحانی و رسیدن آب به آبیک را داد.

پس از گذشت ۱۶ سال، دولت دوازدهم در اجرای پروژه خط انتقال آب آبیک در جا زد و پروژه خاک خورد

به گزارش فارس، جالب است بدانید پس از گذشت ۱۶ سال، دولت دوازدهم در اجرای پروژه خط انتقال آب آبیک در جا زد و پروژه خاک خورد. به دلیل عدم تامین اعتبار مورد نیاز تا سال ۹۹، پروژه خط انتقال آب آبیک عملا از پیشرفت چندانی برخوردار نبوده و حدود ٨ درصد بود که واقعا عدم پیگیری مجدانه برای این پروژه از سوی مسئولان وقت در ۶ سال عمر دولت قبلی، محرز بود تا اینکه با ورود جدی مسئولان فعلی اعتبارات خوبی به طور نقد برای این پروژه لحاظ شد و با پیگیری های انجام شده، پروژه جان دوباره گرفت و جلو رفت.

اعتباراتی برای تکمیل پروژه نیاز بود که در ۹ مرداد سال ۱۴۰۰ نامه ای مبنی بر خالی بودن خزانه در فضای مجازی منتشر شد که منابع رسمی آن را تایید کردند.

تا اینکه گذشت و محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین چند ماه بعد در شهرستان آبیک حضور یافت و از پروژه خط انتقال آب آبیک بازدید کرد و گفته بود: این پروژه حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بخشی از منابع مورد نیاز تامین شده و بخش عمده‌ای از آن نیز باید توسط وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور تامین شود که در دست پیگیری قرار دارد، همچنین تعهداتی داده شده که با تحقق آن ها در موعد مقرر، می‌توان شاهد پیشرفت چشمگیر و اتمام پروژه تا نیمه نخست سال آینده بود که در کمتر از ۵ روز پس از بازدید، توییتی از استاندار در قالب خبر خوش به آبیکی‌ها با این مضمون منتشر شد: کل اعتبارات پروژه خط انتقال آب آبیک از سد طالقان تامین شده است. «۱۵۰ میلیارد تومان از ردیف ۱۳ مصارف هدفمندی یارانه‌ها برای تکمیل طرح آب‌رسانی به آبیک از سد طالقان اختصاص یافت و انشاءالله تمام‌کننده اعتبارات مورد نیاز اجرای این طرح خواهد بود.

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک نیز در طی این مدت سختگیرانه پیگیر تکمیل اجرای پروژه خط انتقال آب از سد طالقان به آبیک شد و علاوه بر درخواست جدول زمانبندی برای ادامه عملیات پروژه از مسئولان مربوطه، بازدیدهای روزانه از پروژه و نظارت کامل بر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته، داشت و اعلام کرده بود نباید ریالی از پول در جای دیگر هزینه شود و برای سرعت بخشی به پروژه با قاطعیت پیگیر پیشرفت پروژه بود.

حال این سوال به ذهن متبادر می شود اگر در پایان عمر دولت دوازدهم خزانه دولت خالی بوده یا بهتر بگوییم خالی شده بود، پس چطور دولت سیزدهم در حال پرداخت بدهی های هزاران میلیاردی دولت دوازدهم است.

رئیس جمهور در جریان سفر به بجنورد در تیر ماه امسال در جمع مردم اذعان کرده بود: هم اکنون هر ماه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان و حتی ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه‌هایی را که از قبل انجام شده، پرداخت می کنیم و این هزینه پیش از ما انجام شده بود و دولت فعلی باید آن را پرداخت کند.

از سویی دولت رئیسی با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، پروژه های مختلفی را در سطح کشور در حال اجرا یا تکمیل دارد که یکی از این پروژه ها خط انتقال آب آبیک بود که با اختصاص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی پروژه ۱۶ ساله به خط پایان رسید و پرونده این پروژه بسته شد.

گزارش: هاجر عبداللهی

انتهای پیام/ ت 11

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول