اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام قزاق: برنامه‌ای برای انتقال نفت از مسیر آذربایجان نداریم

وزیر انرژی قزاقستان شایعات در مورد قصد این کشور برای عرضه 1.5 میلیون تن نفت خود از طریق خط لوله نفت «باکو-تفلیس-جیحان»، با دور زدن روسیه را تکذیب کرد.

مقام قزاق: برنامه‌ای برای انتقال نفت از مسیر آذربایجان نداریم

به گزارش خبرنگار خبرگزرای فارس در دوشنبه، «بالت آکچولاکف» وزیر انرژی قزاقستان در واکنش به ادعای خبرگزاری «رویترز» از قصد این کشور برای عرضه نفت خود از طریق آذربایجان با دور زدن روسیه را رد کرد.

وزیر انرژی قزاقستان در مورد این که گویا «نورسلطان» قصد دارد از ماه سپتامبر امسال نفت خود را از طریق خط لوله نفت آذربایجان منتقل کند گفت: کنسرسیوم خط لوله کاسپین  (شرکت قزاقی – روسی) سودآورترین مسیر از نظر اقتصادی برای حمل و نقل نفت است و حفظ عملکرد بدون وقفه آن از اهداف اصلی است.

وی افزود: موضوع دیگر این است که در سال 2024، پس از اتمام پروژه گسترش آینده (تنگیز)، ما انتظار تولید اضافی 12 میلیون تنی نفت در «تنگیز» را داریم که به احتمال زیاد، در مورد نحوه عرضه آن باید فکر کرد.

وزیر انرژی قزاقستان خاطرنشان کرد: اگر تا آن زمان عملکرد کنسرسیوم خط لوله نفت کاسپین پایدار باشد، همه مشکلات برطرف می‌شود و این مسیر همچنان استفاده خواهد شد. علاوه بر این، کنسرسیوم خط لوله کاسپین همچنین دارای ظرفیت‌های آزاد است.

وی با تاکید گفت: اما با این وجود، ما باید در مورد سایر مسیرهای جایگزین احتمالی برای رشد تولید نفت در قزاقستان فکر کنیم که پیش بینی می‌شود پس از سال 2024 به بیش از 100 میلیون تن نفت برسد.

وزیر قزاق تصریح کرد: به علاوه این، میدان نفت «کاشاگان»، فاز دو، اگر ما با آنها کاملا توافق کنیم، ممکن است 15 میلیون تن نفت دیگر اضافه شود. بنابراین، ما باید از قبل فکر کنیم که چگونه این مقدار را توزیع کنیم. گزینه‌های زیادی هم به جز چین و از طریق دریای خزر  نداریم.

وی افزود: در مورد گزارشی که در خبرگزاری رویترز منتشر شده است می‌توان گفت که این موضوع در دست بررسی نیست و در واقع فکر نمی‌کنم که امروزه توافقنامه‌ای برای حمل و نقل نفت (از طریق خط لوله باکو – تفلیس – جیحان) امضا کنیم.

آکچولاکف ادامه داد: احتمالا از نظر فنی در سطح شرکت‌های ملی چنین موضوعاتی مورد بحث قرار می‌گیرند، اما امضا توافق نامه‌ای در زمینه حمل و نقل نفت در ماه سپتامبر پیش بینی نشده و هیچ برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

وزیر قزاق در ادامه، حجم 1.5 میلیون تنی نفت را برای کشورش مضحک خواند، زیرا بنابر سخنان وی چنین حجمی قادر به حل مشکلات این کشور در مسیر صادرات نیست.

پیش از این، خبرگزاری رویترز در مطلبی با استناد به 3 منبع آگاه خود از روند مذاکرات مدعی شده که قزاقستان قصد دارد بخشی از نفت خام خود را از طریق بزرگترین خط لوله نفت آذربایجان، با دور زدن روسیه، عرضه کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول