اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

۳۱ سفر استانی، نمونه‌ای از مردمداری غیرشعاری

حضور در بین اقشار مختلف مردم با ۳۱ سفر استانی و به‌هنگام بروز حوادث، گفت‌و‌گوی دوطرفه با مردم و برگزاری یک دور کامل جلسات رئیس‌جمهور با تمامی نمایندگان مجلس، نمونه‌‌هایی از نگاه واقعی به مردم و جایگاه مردم در دولت سیزدهم است.

خبرگزاری فارس؛ یادداشت- علی بهادری جهرمی: در کمتر از یک سال پس از استقرار کامل دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور به همراه وزرا در همه ۳۱ استان کشور حضور یافتند. نتایج اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این سفرهای استانی که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید، به مرور بیش از پیش نمایان خواهد شد؛ آن­چه که اکنون و از پس این سفرها حاصل شده است، در یک عبارت «بازگشت دولت به مردم» است. «دولت مردمی» و «من در اتاقم نمی‌نشینم» از محوری‌ترین شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور بود. منتقدان دولت هم بر این موضوع صحه می‌گذارند که حضور مستمر رئیس‌جمهور بین مردم، چه در قالب سفرهای استانی و چه هنگام بروز حوادثی مانند سیل و زلزله، یک رویه درخور تقدیر است که باعث شده شعارهای انتخاباتی، صرفاً به همان دوران انتخابات محدود نشود.

با این تغییر فضای گفتمانی، راه برای تغییر و تحول در سایر حوزه‌ها هم هموارتر شده است. مشکلات جاری را نمی‌شود بدون حضور مردم و میدان‌داری خود مردم حل‌و‌فصل کرد. از طرف دیگر، نمی‌توان متصور بود که با وجود دیوار بلند بین مسئولان و مردم، رغبت عمومی به سمت همیاری و هم‌افزایی در راستای حل مسائل سوق داده شود. حالا و با حضور دولت در میان مردم، فاصله‌های آزاردهنده بین مسئولان و مردم از بین رفته، این احساس عمومی در جامعه شکل گرفته است که مردم در متن امور قرار گرفته‌اند و «دولت مردمی» با مشارکت همگانی و درک متقابل ایجادشده بین دولت و مردم به مصاف با مشکلات رفته است.

مرور ۳۱ سفر استانی رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که محور این سفرها شناسایی از نزدیک مشکلات، آشنایی با ظرفیت‌های منطقه‌ای، تکمیل یا تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل، برطرف کردن مشکلات ضروری نظیر آب و حاشیه‌نشینی و همچنین رصد عملکرد مدیران استانی بوده است.

در طول این سفرها و پس از بررسی‌های کارشناسی صورت‌گرفته از سوی گروه‌های مختلف، بیش از ۱۲ هزار طرح و پروژه از سوی دستگاه‌های استانی پیشنهاد و حدود ۴۵۰۰ طرح از مجموع طرح‌های پیشنهادی مصوب شده است. تخصیص اعتبارات ناظر بر سهم دولت در این سفرها غالباً محقق شده است. بیش از ۳۷۵ هزار میلیارد تومان هم به‌عنوان تسهیلات برای طرح‌های استانی اختصاص یافته است. ۴۳ هزار میلیارد تومان و بیش از ۴۱۸۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های اشتغالزایی ۳۱ استان در نظر گرفته شده است. به‌بار نشستن این مصوبات و تخصیص اعتبارها، در کنار نظارت و هدایت مستمر، ان‌شاءالله رشد اقتصادی را در استان‌ها رقم خواهد زد.

در طول این سفرها، بیش از ۲۷۰ مسأله و محور اساسی در استان‌ها شناسایی شده است. با این رصد میدانی صورت‌گرفته، هم مشکلات به‌طور مشخص فهرست شده و هم ظرفیت‌های هر منطقه برای رفع مشکلات احصا شده است. در دور دوم سفرهای استانی، علاوه بر پیگیری اجرای مصوبات قبلی، ان‌شاءالله گام‌های اساسی‌تری برای حل مشکلات هر منطقه بر مبنای اطلاعات میدانی و گزارش‌های دریافتی برداشته خواهد شد.

پیش‌نیاز حرکت در مسیر تحول و تحقق رشد و پیشرفت، ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی است که این جدیت و ثبات در برگزاری منظم سفرهای استانی و ارتباط مستقیم و دوسویه با مردم به تقویت این حوزه کمک خواهد کرد. حضور در بین اقشار مختلف مردم با ۳۱ سفر استانی و به‌هنگام بروز حوادث، گفت‌و‌گوی دوطرفه با مردم چه در سطح عمومی و چه در جلسات تخصصی و نخبگانی و برگزاری یک دور کامل جلسات رئیس‌جمهور با تمامی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در قالب مجامع استانی، نمونه‌‌هایی از نگاه واقعی به مردم و جایگاه مردم در دولت سیزدهم است. این رویه جزئی جداناپذیر از گفتمان دولت است؛ عملکرد مدیران هم با این گفتمان به‌طور مستمر تطبیق داده می‌شود. حضور در میدان و حل مشکلات مردم از نزدیک، وجه تمایز مسئولان و مدیران میانی و استانی در دولت سیزدهم است.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول