اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

برگ برنده تیم مورایس مقابل ساپینتو از نگاه یک پیشکسوت/ استقلال نیاز به بالانس تیمی دارد

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: نبود سیستم کمک داور ویدئویی می‌تواند یک آفت برای فوتبال ما باشد.

برگ برنده تیم مورایس مقابل ساپینتو از نگاه یک پیشکسوت/ استقلال نیاز به بالانس تیمی دارد

مجید نامجومطلق در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص شکست استقلال مقابل سپاهان اظهار داشت: با توجه به اینکه بازی در هفته اول بود طبیعی است که تیم‌ها در فرم ایده‌آل نباشند. در نیمه اول استقلال فوتبال خوبی را ارائه داد اما در نیمه مربیان، مورایس که شرایط استقلال را به خوبی آنالیز کرده بود و نقاط ضعف و قوت این تیم را پیدا کرده بود توانست به آنچه که می خواست برسد. دیدیم که سپاهان به خوبی دفاع می‌کرد و در ضدحملات بسیار خطرناک بود.

چشمی و سیلوا زوج خوبی را تشکیل نمی‌دهند

وی افزود: در بازی اول خیلی نمی‌توان در مورد تیم‌ها صحبت کرد و باید چند هفته‌ای از لیگ بگذرد اما در همین ابتدای کار هم سپاهان نشان داد با این مربی بسیار خوبی که دارد می‌تواند یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی باشد چون واقعا فوتبال با برنامه و حساب شده‌ای را بازی کرد. شاکله اصلی استقلال از نفرات سال قبل است. با همان ارنج و شیوه بازی کرد اما در ساختار دفاع تیمی دچار مشکل بود. به نظر من استفاده همزمان چشمی و سیلوا نمی‌تواند زوج خوبی را تشکیل بدهد و ساپینتو باید فکری اساسی کند.

کارشناس فوتبال تصریح کرد: با اینحال او هنوز شناختی از فوتبال و لیگ ما ندارد. بنابراین نمی‌توان خیلی  خرده گرفت به شرط اینکه در هفته‌های بعد بتواند تغییراتی را در سبک بازی تیم به وجود بیاورد. این سبکی است که استقلال سال قبل بازی می‌کرد ولی نباختن از نظر اعتماد به نفس خیلی به تیم کمک کرده بود و انسجام خوبی داشت. اولین کاری که ساپینتو باید انجام بدهد، بازسازی روحی روانی تیم است. ضمن اینکه او از همه نیروهایش نتوانست استفاده کند. چند خرید جدید مانند محبی و رضایی و برگشتن قائدی در ادامه می‌توانند به استقلال کمک کنند.

به جای یکی از این مهاجمان، اگر یک پلی میکر جذب می‌شد بهتر بود

هافبک اسبق استقلال با بیان اینکه آبی‌ها مقابل سپاهان توازن و بالانس تیمی نداشتند، گفت: این تیم به شدت از کمبود یک پلی میکر رنج می‌برد. امیدوارم این ضعف‌ها در هفته‌های بعد به خوبی پوشش داده شود. حفظ قهرمانی از کسب‌ آن خیلی سخت تر است. تیم‌ها با انگیزه مضاعفی مقابل استقلال قرار می‌گیرند و این مساله کار را مشکل می‌کند. نباید با بازی اول ساپینتو را قضاوت کنیم. باید به او زمان بدهیم. یک بینش و تفکر جدید به استقلال آمده و هنوز شناختی از تیم ندارد. به زمان نیاز دارد تا کم کم به شرایط آرمانی برسد. از طرفی اضافه شدن بازیکنانی مانند مرادمند، رضایی، قائدی و محبی واقعا می‌توانند در ادامه راه به استقلال کمک کنند و شرایط تیم را بهبود ببخشند.

نامجومطلق در خصوص اینکه با توجه به حضور پرتعداد مهاجمان و بر اساس تعاریفی که از سبک هجومی ساپینتو می‌شد، انتظار برنامه‌های تهاجمی بهتر و بیشتری می‌رفت اما انتظارات برآورده نشدند، گفت: صددرصد همینطور است. در کل، یک تیمِ بالانس شرایط خیلی بهتری پیدا می‌کند تا اینکه در دوسه خط کاملا قدرتمند و مازاد از نیازتان هم داشته باشید اما در برخی پست‌ها دچار کمبود باشید. این مساله آسیب می‌زند. الان 7-6 مهاجم خوب در استقلال حضور دارند. اگر به جای یکی از این‌ها یک پلی میکر خوب می‌گرفتیم خیلی کمک می‌کرد. بالانس تیمی خیلی بیشتر کمک می‌کند تا اینکه در یک پست بازیکنان سطح بالای زیادی داشته باشیم و در یک پست با کمبود بازیکن مواجه باشیم.

وی افزود: در کناره‌ها و فاز هجومی مشکل داشتیم. حضور قائدی، محبی و همچنین کاوه می‌تواند به این موضوع خیلی کمک کند. در فاز دفاعی هم مانند فاز هجومی مشکل داشتیم. روی گل دوم، منطقه را با ضد حمله کاملا از دست دادیم. نیاز داریم نقاط ضعف را پر کنیم. وجود مرادمند در خط دفاعی می‌تواند وزنه خوبی برای تیم باشد. نتیجه، نتیجه خوبی نبود اما امیدوارم در هفته‌های بعد استقلال این شکست را جبران کند. امتیاز بازی‌های اول خیلی مهم است چون تیم‌ها هنوز به هماهنگی و شرایط لازم برای مسابقه نرسیده‌اند. امتیازاتی که تیم‌ها در این هفته‌هاجمع می‌کنند، آخر فصل خیلی به آن‌ها کمک می‌کند.

مورایس به خوبی استقلال را آنالیز کرد

کارشناس فوتبال در مورد اینکه افتتاحیه لیگ برتر خیلی سرد و بی روح برگزار شد، گفت: حضور تماشاگران به هیجان فوتبال خیلی کمک می‌کند. می‌تواند جو بازی را به سمت بهتر شدن ببرد و انگیزه بازیکنان را بیشتر کند. این شرایط به تیم‌های پرطرفدار خیلی کمک می‌کند با اینحال یک بازی تاکتیکی برگزار شد. استقلال در نیمه اول خیلی خوب پرس کرد و بازی را کاملا در اختیار خودش گرفته بود اما در نیمه دوم متاسفانه از شرایط ایده‌آل خارج شد. این هم به تعویض‌ها و تغییر سیستم سپاهان بر می‌گردد. تغییر شیوه بازی به سپاهان خیلی کمک کرد. مورایس به خوبی نقاط ضعف و قوت استقلال را آنالیز و از این شرایط به نحو احسن استفاده کرد. حضور مربیانی مانند مورایس به بالارفتن کیفیت لیگ ما خیلی کمک می‌کند. او واقعا نشان داد یک مربی حرفه‌ای و در سطح بالا است.

لیگ‌های پایین‌تر از ما VAR‌دارند

نامجو مطلق در مورد اینکه بسیاری معتقدند اگر آن پنالتی برای استقلال گرفته می‌شد این تیم به بازی بر می‌گشت، عنوان کرد: قطعا اگر این این اتفاق می‌افتاد استقلال شرایط خیلی بهتری پیدا می‌کرد. متاسفانه شاهد این اتفاقات در شروع لیگ هستیم. مساله‌ای که در فصل قبل هم بسیار اتفاق افتاد و خیلی انتقاد شد. تا زمانیکه VAR‌ وارد فوتبال ما نشود شاهد این مشکلات هستیم. VAR به داوران سطح جهانی در لیگ‌های معتبر اروپا خیلی کمک می‌کند که تصمیمات درستی بگیرند اما متاسفانه در فوتبال ما هنوز این اتفاق نیفتاده است. خیلی متاسفم که لیگ‌هایی به مراتب پایین‌تر از لیگ ما و کشورهایی به مراتب پایین‌تر از کشور ما از سیستم کمک داور ویدئویی استفاده می‌کنند اما ما هنوز به این سیستم دسترسی نداریم.

وی تصریح کرد: این مساله می‌تواند یک آفت برای فوتبال ما باشد و اتفاقاتی بیفتد که مثل سال گذشته اعتراضات زیاد شود. هجمه سنگینی به داوران وارد می‌شود و آن‌ها در ادامه کارشان هم به مشکل می‌خورند. باید هرچه زودتر این اتفاق در فوتبال ما بیفتد تا داوران، مربیان و تیم‌ها را از این فشار خارج کنیم. فوتبال ما در سطح آسیا جزو رده‌های اول و دوم است. کشورهایی را می‌توانم نام ببرم که هم از نظر مالی و هم از نظر کیفیت لیگ از ما پایین‌تر هستند ولی از این سیستم استفاده می‌کنند. حالا چرا این اتفاق در فوتبال ما نمی‌افتد جای سوال دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول