اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نطق وکلای ملت/ از تشکیل وزارت بازرگانی تا انتقاد از توزیع اعتبارات در کشور

محورهای مهم نطق‌های میان‌دستور امروز نمایندگان مجلس در نشست علنی توجه به ابعاد جراحی اقتصادی، توزیع عادلانه اعتبارات در کشور و عملکرد اقتصادی دولت بود.

نطق وکلای ملت/ از تشکیل وزارت بازرگانی تا انتقاد از توزیع اعتبارات در کشور

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 23 مرداد) برگزار شد و تعدادی از نمایندگان به ایراد نطق‌های میان‌دستور خود پرداختند.

در ادامه به مهم ترین موارد اشاره شده توسط نمایندگان پرداخته ایم.

علیرضا شهبازی نماینده مردم نهاوند در نطق میان دستور خود بیان کرد: سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری به کلیه استان‌های کشور در یک سال گذشته، یکی از اقدامات قابل تحسین و نشان دهنده اعتقاد ایشان به حضور میدانی برای حل مشکلات است. اگر چه این سفرها می‌تواند به عنوان جلوه‌ای از رابطه نزدیک دولت با مردم باشد و به افزایش اعتماد عمومی منجر شود، ولی اگر با پیگیری برای اجرای مصوبات صادره و به ثمر نشستن نتایج آن همراه نشود، می‌تواند ناامیدی و نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس به ویژه حذف ارز ترجیحی، افزایش میزان درآمدهای مالیاتی و تصمیمات مشابه با عنوان جراحی اقتصاد کشور، لازم است با اقدامات موثر و پیشگیرانه در کاهش تبعات تورمی و فشارهای اقتصادی بر مردم همراه باشد تا جراحی اقتصادی منجر به قطع عضو نگردد! این در حالی است که این روزها، دغدغه مردم نجیب‌ کشورمان به تامین نیازهای اولیه تقلیل پیدا کرده است. لذا اگر این مقدمات به خوبی فراهم نگردد بیم آن می‌ر‌ود که موج گرانی‌های طاقت فرسا و تورم کمرشکن، علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم، نارضایتی‌‌های احتمالی و خسارت‌های معنوی و مادی جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

این نماینده مجلس مطرح کرد: تصمیم دولت به تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی در حاشیه استیضاح اعلام وصول شده، می‌تواند تبعات خسارت‌باری را به تولید نیمه جان کشور وارد کند. در اکثریت کشورهای توسعه یافته و یا نوظهور صنعتی، سیاستگذاری تولید و تجارت در یک وزارتخانه به صورت منسجم صورت می‌پذیرد. اگر محصولی که تولید می‌شود متناسب با نیاز بازار نباشد صرفاً اتلاف منابع را به دنبال دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: اگر این تصمیم خلق‌الساعه به منظور خارج کرد‌ن طرح استیضاح صورت نگرفته و حاصل تصمیم کارشناسی است، چرا در لایحه بودجه سال 1401 به آن اشاره‌ا‌ی نشده است؟ چرا در سند تحول دولت مردمی ابلاغ شده از سوی ریاست محترم جمهوری در اسفند 1400 هیچ بحثی از تفکیک نشده است؟ لذا به منظور حفظ وضعیت تولید و اشتغال فعلی کشور و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران عزیز که می‌تواند از آثار تشکیل وزارت بازرگانی و هم‌راستا نبودن سیاست های تجاری با سیاست های تولیدی باشد، لازم است دولت محترم از پیگیری این موضوع که مغایر با قوانین، فرامین و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید ملی، قوانین و سیاست های بالادستی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است، خودداری کند.

شهبازی اظهار داشت: از دولت محترم انتظار می رود به منظور جلوگیری از سردرگمی و بلاتکلیفی بیشتر فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان، در اولین فرصت ممکن مذاکرات برجام را فارغ از توافق یا عدم توافق جمع‌بندی و تعیین تکلیف کند. اگر چه به زعم کارشناسان اقتصادی، برجام می تواند برکات فراوانی را نصیب اقتصاد کشور کند، ولی طولانی شدن بلاتکلیفی در این تصمیم‌گیری نیز خسارت‌های بیشماری را نصیب تولید و اقتصاد کشور خواهد کرد.

این نماینده مجلس به رئیس‌جمهور محترم پیشنهاد کرد: رئیس‌جهور، وزرای محترم را مکلف کند تا با دعوت مستمر از نخبگان اقتصادی، از نظرات ایشان در تصمیم‌گیری‌ها بهره مند شوند تا هم با انعکاس این امر در فضای رسانه ای، نسبت به افزایش دیوار اعتماد مابین دولت و مردم بهره‌مند شویم و هم تبعات تصمیمات غیرکارشناسی در زندگی روزمره مردم و فعالین اقتصادی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه از رسانه ملی انتظار می‌رود همانگونه که پاسداشت زبان فارسی را با جدیت پیگیری می‌کند، اظهار داشت: نسبت به مطالبه‌گری از مجریان در خصوص شعار سال، مسائل و مصائب اقتصادی، تورم، سیستم بانکی، بحران محیط زیست، بحران آب، بحران خاک، بحران اعتیاد، بحران خانمان‌سوز فساد اداری و سایر مشکلات بنیادین کشور به صورت مستمر اقدام کرده تا شیرینی زبان فارسی با شیرینی رونق اقتصاد و تولید و حفظ محیط زیست و بهبود وضعیت معیشت مردم توام شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس در راستای حل مشکلات شهرستان نهاوند گفت: با عنایت به کمبود شدید آب کشاورزی و خساراتی که به کشاورزان عزیز وارد آمده از وزرای محترم نیرو و جهادکشاورزی اکیدا درخواست می‌کنم به فوریت دستور تامین آب مورد نیاز، بتنی کردن نهرهای شعبان و نهر راج و احداث سد نهاوند را صادر تا با رفع مشکلات ناشی از کمبود آب، رضایت خاطر کشاورزان نجیب شهرستان فراهم شود.

وی همچنین از وزیر محترم جهادکشاورزی خواست دستور حمایت از واحدهای تولید و تکثیر ماهی قزل‌آلا و حمایت از احداث گلخانه های محصولات کشاورزی و جالیزی را صادر کند و از وزیر صمت درخواست کرد تا با بهره‌مندی از توانمندی سازمان ایمیدرو، امکان سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی معادن غنی و منحصر به فرد مس شهرستان را به منظور اشتغالزایی و افزایش درآمدهای شهرستان فراهم کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: از وزیر علوم تقاضا می‌کنم با عنایت به اینکه دانشگاه فاطمیه نهاوند تنها دانشگاه تک جنسیتی خواهران در غرب کشور است، دستور تقویت جایگاه علمی و افزایش رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را صادر کند. همچنین  از وزیر راه و شهرسازی انتظار دارم به منظور کاهش خسارت‌های مادی و جانی در مسیر پر تردد عتبات عالیات، دستور تکمیل چهار خطه کردن جاده نهاوند، کرمانشاه، آورزمان و ملایر را صادر کند و  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور تامین تجهیزات و لوازم مورد نیاز پزشکی بیمارستان‌های شهید قدوسی و آیت الله علیمرادیان را صادر کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان، ضمن محکوم کردن توهین صورت گرفته به سردار رشید اسلام شهید حسین همدانی، تاکید کرد: از خداوند متعال علو درجات برای این شهید بزرگوار و پایداری در راه پر افتخار شهدای عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی را مسئلت می کنم.

  در ادامه  ابراهیم نجفی اسپیلی نماینده آستانه اشرفیه در نطق میان دستور خود با عرض  تسلیت ایام سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) خدمت مردم شریف ایران، گفت: جناب آقای رئییسی، روحیه فسادستیزی و عدالت محوری شما منجر شده تا اکثریت مردم به شما در انتخابات رای قاطع بدهند؛ اما متاسفانه توزیع اعتبارات کشور در سطوح مختلف عادلانه نیست، دیوان محاسبات در اقدام قابل تحسین، نسبت به انتشار برش دو ماهه تفریغ بودجه اقدام نموده و دقیقا میزان درآمد و هزینه‌کرد دستگاه‌های اجرایی را به تفکیک اعلام نموده؛ و کاملا مشهود است که عدالت در توزیع اعتبارات رعایت نشده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سهم استان گیلان از 50 هزار میلیارد تومان ظرفیت ماده 56 تبصره 4 قانون بودجه 1401 چه میزان است؟ جناب آقای رئیسی، در تذکر شفاهی ماه گذشته به وزیر نیرو اعلام کرده‌ام میزان برخورداری از کابل خودنگهدار در استان گیلان در حوزه انتخابیه اینجانب 20 درصد و متوسط کشوری 50 درصد است ولی علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون اقدام موثری در جهت تقویت توزیع برق صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به ایام تعصیلات، ورود مسافر به استان  گیلان که جمعیت آن از دو و هشت دهم میلیون نفر به شش میلیون نفر می‌رسد؛ زیر ساخت‌های استان گیلان در حوزه برق، آب و مخابرات کاملا فرسوده است و چنانچه اصلاح نشود تبدیل به بحران جدی خواهد شد و چرا نباید دستگاه‌های وظایف قانونی خود عمل کنند و عدالت را در توزیع  اعتبارات براساس اصل سوم قانون اساسی رعایت کنند. ظاهرا تذکرات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی که عصاره فضایل ملت هستند برای تعدادی از وزاری دولت بی ارزش و بی‌اثر است.

نجفی اسپیلی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: در سالی که به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» نامگذاری شده است و باید تمام مسئولان اهتمام خود را برای اجرایی شدن شعار سال به کار بگیرند، متاسفانه محیط زیست مانعی برای اجرایی شدن برخی از پروژه‌های تولید، مثل شیلات بندر کیاشهر تبدیل شده است؛ کاربری این بندر در سال 1400 براساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و مصوبه هیات وزیران از صیادی گردشگری به صیادی تبدیل شده است، این مصوبه یا حضور سازمان محیط زیست صورت پذیرفته شده اما امروز محیط زیست مانع از صدور مجوز جهت بهره برداری از اسکله بندر کیاشهر جهت پرورش ماهی در قفس با چشم‌انداز 21 هزار تن  در سال است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار داشت: جای سوال اینجاست، اگر اسکله بندر کیاشهر ظرفیت صیادی نداشت، چرا محیط زیست با تعییر کاربری این بندر از صیادی به گردشگری به صیادی موافقت کرده است؟ اگر به هر دلیلی  ظرفیت صیادی ندارد چرا محیط زیست پاسخ شفاف و مشخص خود را به دولت اعلام نمی‌کند که کاربری بندر کیاشهر  به گردشگری تبدیل شود و اشتغالزایی برای هزاران جوان در شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر فراهم شود.

وی در ادامه خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: محور خیابان آستانه اشرفیه به بندر کیاشهر به دلیل سهل‌انگاری و عدم مسئولیت پذیری پیمانکار پروژه در اتمام عملیات اجرایی به قربانگاه جوانان ما تبدیل شده است و مکرر شاهد تصادفات منجر به فوت عزیزانمان هستیم. البته طبیعی است وقتی پیمانکار عملیات حوزه قرارداد را در مدت مقرر به پایان نرسانده و به جای اینکه ماده ۴۶ یا مشمول جریمه شود، ترفیعات وی مجاز و بر اساس شرایط عمومی پیمان تعدیل دریافت نماید، دیگر انگیزه ای برای اتمام عملیات موضوع قرارداد ندارد.

نجفی در مورد مطالعات تقاطع غیرهم‌سطح میدان سیدجلال الدین اشرف (ع) خطاب به وزیر نیرو تاکید کرد: مطالعات غیرهم‌سطح میدان سید جلال الدین اشرف (ع) در سال ۹۶ توسط راه و شهرسازی انجام و نسبت به انتخاب  پیمانکار اقدام شد اما متاسفانه عملیات اجرایی آن آغاز نشده است، لذا با عنایت به ورودی شهر آستانه‌اشرفیه بر اساس آمار مستند از نقاط حادثه خیز شهرستان، به نسبت میدان سید جلال الدین اشرف (ع) می‌باشد، ضمن درخواست تسریع در عملیات اجرایی پل روگذر و تقاطع غیر هم سطح، تقاضای انتقال محل اجرای پروژه از میدان سیدجلال الدین اشرف (ع) به ورودی شهر را داریم.

نماینده آستانه اشرفیه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو تصریح کرد: استان گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار زمین شالیزاری یکی از قطب های اصلی تولید برنج در کشور می باشد که در سال‌های اخیر به دلیل بحران کمبود آب، تولید برنج با چالش‌های جدی مواجه شده و از شما می‌خواهم  برای رفع این  مشکلات اقدامات لازم را انجام دهید.

وی در ادامه یادآورشد: تامین اعتبار لازم جهت لایروبی آب بندان‌های استان گیلان به مساحت ۹ هزار هکتار به عنوان منبع مهم دخیره آب کشاورزی، تامین اعتبار لازم جهت تجهیز پمپاژهای برقی و دیزل، برنامه جهش تولید برنج و یارانه تولید به شالیکاران با جدیت مورد توجه قرارگیرد و مبنا بر این نباشد که  قیمت واقعی برنج  با کیفیت گیلان با هر نگرشی کاهش پیدا کند، این مسئله باعث از بین رفتن انگیزه تولید کننده و آسیب بخش کشاورزی می‌گردد. همچنین باید توسعه واحدهای دانش‌بنیان در بخش کشاورزی، ارتقاء و بهبود شاخص  جرگه مکانیزاسیون کشاورزی در تولید محصولات کشاورزی در زیر بخش های مختلف، تقویت دیپلماسی غذایی در بین کشورهای همسایه به ویژه کشورهای اوراسیا در صادرات محصولات کشاورزی ایران، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

نجفی در پایان  خطاب به وزیر نیرو خاطر نشان کرد: وزیر نیرو  باید جهت  آب کشاورزی در پر باران ترین استان کشور مسئولانه رفتار و سرمایه گذاری نماید و از هفت تا هشت میلیارد متر مکعب آبی که از جلگه به دریای خزر می‌ریزد برای ۲ ماه از سال جهت نیاز شالیزار‌ها برای  تقویت امنیت غذایی چاره اندیشی کند. متاسفانه خط اعتباری مکانیزاسیون به دلیل محدودیت مالی عملا غیرفعال شده و بانک کشاورزی صرفا از طریق منابع و مصارف، تسهیلات متقاضیان در خواست ماشین آلات و مکانیزاسیون را پرداخت می‌کند که عملا نه محترمانه و سردرگمی است، توجه ویژه به تاس ماهیان دریای خزر که ایران جزء چند کشور مهم دنیا در این حوزه می باشد و همچنین تقویت منابع مالی و بودجه مورد نیاز طرح تجهیز و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری در جهت مصرف بهینه آب، کاهش هزینه تولید و ورود آسان مکانیزاسیون از دیگر نکاتی است که باید منظور گردد.

همچنین حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در نطق میان دستور خود ضمن تشکر از سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان کرمان، گفت: امیدوارم این سفر منشا خیر و برکت برای استان باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خدا را شاکریم که چهل و چهار سالگی انقلاب را سپری کردیم و عمر جمهوری اسلامی به 50 سالگی خود نزدیک می‌شود، ادامه داد: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این نیم قرن قابل احصا و شمارش نیست؛ برخی از آن دستاوردها شبیه معجزه و برای خودمان هم ناشناخته و نامفهم است.

وی با بیان اینکه به اعتراف دشمن در خصوص کشور مقتدرمان ایران اسلامی گوش فرا دهید اظهار کرد: روزنامه آمریکایی واشنگتن پست می‌نویسد که ایرانیان دوباره در حال زنده ساختن امپراطوری باستانی و آریایی خود هستند، با این تفاوت که این امپراطوری جدید رنگ و بوی اسلامی دارد. تمدن ایرانی اسلامی غرب آسیا را فرا گرفته و همچنان پیشتاز است. همچنین روزنامه نیویورک پست می‌نویسد، امپراطوری پارس زنده شده است؛ این امپراطوری احیا شده اسلامی دنیا را خواهد لرزاند؛ جهان عرب به گوش باشید صدای پوتین های سپاهیان ایران به گوش می‌رسد. امروز گفتمان مقاومت بخش عظیمی از نقشه جهان را منطقه سبز و متعلق به خود کرده است.

وی ادامه داد: همانطور که ولی امرمسلمین جهان فرمودند نظم نوین حاکم بر جهان در حال فروپاشی بوده و نظم جدید جهانی با محوریت ایران اسلامی در حال شکل گیری است. به صدا درآمدن طبل جنگ در اروپا و خوردن بوی باروت به بینی غربی‌ها، تنش چین و آمریکا بر سر تایوان همگی گواهی مهمی بر شکل‌گیری نظم جدید جهانی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز کشورهای زیادی چشم به ایران اسلامی به عنوان یک کشور مقتدر، ظلم ستیز، عدالت گستر،  پناه محرومان و مستضعفان جهان دوخته اند. نقشه جدید جهان در حال شکل‌گیری است که در آن خبری از رژیم غاصب کودک‌کش اسرائیل نیست و آمریکا دیگر کلانتر و کدخدای دنیا نخواهد بود.

جلالی اضافه کرد: امروز رئیس جمهور با دیپلماسی فعال و پویا در تراز شگل گیری نظم جدید جهانی عمل می‌کند لذا مجلس باید قدرشناس چنین دولت باشد. آنان که خط و نشان می‌کشیدند که آقای رئیسی به دلیل خالی بودن خزانه و کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومانی قدرت اداره یک روز کشور را هم ندارد. اما خداوند لطف و کمکش کرد. دولت آقای رئیسی تنها دولتی است که بعد از جنگ از حاشیه پردازی اجتناب کرده و متمرکز بر خدمت به نظام و مردم شده است. تنها دولتی است که بدون استقراض از بانک مرکزی، بودجه بدون کسری و چاپ اسکناس بدون پشتوانه کشور را اداره کرده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمان اضافه کرد: آقای رئیسی کشور را با کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومان و جیب خالی تحویل گرفته و در حالی که تا سال 1405 سالی 180 هزار میلیارد تومان بدهی دولت سابق را باید پرداخت کند. دولت های قبلی در 10 الی 15 سال گذشته ترک فعل‌های زیادی داشته‌اند که  این ترک فعل‌ها از جمله رتبه‌بندی معلمان، بیمه همگانی، همسان‌سازی حقوق‌ها، ایجاد اشتغال، ارزش پول ملی، حذف دلار از معاملات جهانی، تورم و نقدینگی بوده که آقای رئیسی بنا بر انجام آنها دارد و اصلاحات اقتصادی یکی از آنها است.

وی افزود:  اگر امروز طرح اصلاح اقتصادی باز نشده بود کشور با کمبود کالاهای اساسی مواجه بود. مجلس باید قدردان و شکرگذار چنین دولتی باشد. نباید با نطق‌های آتشی و احساسی یاس و ناامیدی را به جامعه تزریق کنیم، سیاه نمایی در نطق های مجلس ظلم به مجلس و نظام و ملت است. نباید پشت دولت را خالی گذاشت و با حرکات نمایشی و پوپولیستی دل مردم را خالی کرد. هنوز عمر دولت یکساله نشده است که به جای تعامل، تقابل و چنگ‌اندازی به دولت شروع شده است. هر روز کشاندن وزرا به کمیسیون‌ها و فراکسیون ها و سوال و استیضاح معنی ندارد، چرا که با این کارها فرصت خدمت از دولت گرفته می‌شود.

جلالی تاکید کرد: متاسفانه مجلس آنچان که باید در تراز نظام حرکت و عمل نمی‌کند. آقای قالیباف علی رغم وجود قانون مجلس در حوزه تنظیم مقررات فضای مجازی چرا به آن عمل نشده و شما سکوت اختیار کردید ما خواهان عمل به مفاد آیین نامه مجلس هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در خصوص بروز سیل در شهرستان رفسنجان و انار امید است دولت هرچه سریع تر اعتبار سیل زدگان و سیرما زدگی را اعلام کند. ضمن تشکر از مجتمع مس رفسنجان که 70 هزار میلیارد تومان  پروژه تعریف کرده و پیشرفت و توسعه خوبی داشته که اشتغال جوانان منطقه و ارائه خدمات اجتماعی بیشتر مورد انتظار و توجه است. از همه عزیزان و دست‌اندرکاران و مسؤولانی که برای اشتغال جوانان در این مجتمع خدمت می‌کنند، تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/ ت 22

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول