اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کشورهای جهان اسلام، مقصد پرچم‌های عزای محرم مشهد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی مشهد، گفت: هنر پرچم‌دوزی با قدمت بیش از صد سال در این شهر، پرچم‌های عزای محرم را دوخته و علاوه بر شهرهای ایران به کشورهای جهان اسلام نیز صادر می‌کند.

کشورهای جهان اسلام، مقصد پرچم‌های عزای محرم مشهد

حسین امیر کلالی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهارکرد: تولیدات هنر پرچم‌دوزی محرم تا کشورهای آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، کویت، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث صنایع دستی بیش از ۲۵۰۰ مجوز فعالیت در این حوزه به صورت انفرادی(مشاغل خانگی) و بصورت کارگاهی صادر شده است، افزود: ۸۶ رشته صنایع دستی فعال در مشهد داریم که یکی از آن رشته‌ها پرچم دوزی می‌باشد، این هنر در ایام محرم و صفر از رونق بیشتری برخوردار است.

  رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مشهد، با اشاره به اینکه در این راستا پروانه‌های فعالیت لازم را برای تولید کنندگان صادر می کنیم، ادامه داد: ارائه تسهیلات بانکی و حمایت‌های بیمه‌ای در چهارچوب وظایف این سازمان برای هنرمندان پرچم‌دوزی تعریف شده است.

امیرکلالی با بیان اینکه این پرچم ها به صورت مناسبتی و یا به صورت هنر های خاص در طول سال در مشهد دوخته میشود، اظهار کرد: از بین ۸۶ رشته صنایع دستی فعال در مشهد هشت رشته مانند انگشترسازی، پرچم‌دوزی، هنر سنگ هرکاره، سنگ‌تراشی و...مربوط به بحث زیارت می شود. 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۵۰ کارگاه گلدوزی فعال در مشهد داریم، افزود: ۳۰ واحد از این مجموعه در حال گلدوزی پارچه های عزای محرم بوده که دوبرابر از این واحدهای صنفی گلدوزی رسمی به‌ صورت غیر رسمی در منازل مشغول به کار هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مشهد ادامه داد: عمده فعالیت این صنف، دوخت سجاده و جانماز برای سبد سوغات زائرین می‌باشد.

وی با عنوان این مطلب که به دنبال ایجاد مرکز سوغات زیارت با همکاری سازمان زندانهای مشهد، هستیم، ادامه داد: زیرا زندانی ها آموزش های لازم را در خصوص تولید صنایع دستی دیده اند و به این ترتیب می شود از هنر آنها برای تولیدات و خلق آثار هنری بهتر و بیشتر استفاده کرد، با ایجاد این خانه صنایع دستی به کیفیت بخشی تولیدات این هنر کمک می‌شود و صنایع دستی که رو به فراموشی و کمرنگ شدن رفته در این مکان احیا خواهد شد.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول