اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کارشناس مسائل بین الملل: بعید است توافق هسته‌ای به این زودی‌ها حاصل شود

ابوالفتح با بیان اینکه احتمالا مذاکرات هسته‌ای هفته‌ها ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: متنی که در حال حاضر در موردش صحبت می‌شود متن نهایی نیست و زمانی می‌توان از متن نهایی صحبت کرد که همه طرف‌ها با آن موافقت کنند.

کارشناس مسائل بین الملل: بعید است توافق هسته‌ای به این زودی‌ها حاصل شود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پس از مذاکرات دوحه که بعد از هفته‌ها وقفه در روند مذاکرات هسته‌ای اتفاق افتاد، تلاش‌ها برای دستیابی به توافق ادامه یافت. این روزها با توجه به برگزاری دور جدیدی از مذاکرات وین، گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای افزایش یافته است و حتی برخی رسانه‌های غربی از رسیدن به متن نهایی توافق صحبت می‌کنند. این در حالی است که مقامات ایرانی هنوز این مطلب را تایید نکرده و اظهار می‌کنند در حال بررسی پیشنهاد طرف غربی هستند.  

ایسکانیوز به منظور بررسی بیشتر آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای، مصاحبه‌ای با امیرعلی ابوالفتح -تحلیلگر حوزه سیاست خارجی- انجام داده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت مذاکرات و رسیدن به متن نهایی اظهار کرد: متنی که در حال حاضر در موردش صحبت می‌شود متن نهایی نیست و زمانی می‌توان از متن نهایی صحبت کرد که همه طرف‌ها با آن موافقت کنند. ایشان با اشاره به اینکه حدود ۱۷ الی ۱۸ ماه است که دور جدید مذاکرات ادامه دارد، خاطر نشان کرد: تا کنون پیشنهادات مختلفی از سوی طرف‌های حاضر در مذاکرات ارائه شده و مورد بحث قرار گرفته است و بنابراین تنها متنی که مورد پذیرش همه قرار بگیرد نهایی خواهد بود.

از نظر این کارشناس مسائل بین الملل، با توجه به اینکه بررسی‌های ایران در خصوص متن پیشنهادی جدید ادامه دارد، لذا اکنون نمی‌توان متن مذکور را نهایی قلمداد کرد. ابوالفتح با بیان اینکه هنوز هیچ متنی نهایی نشده، گفت: متنی که از آن صحبت می‌شود، پیشنهادی است که به ایران ارائه شده و باید منتظر بررسی‌های ایران ماند. وی افزود با توجه به اینکه متن‌های قبلی مورد پذیرش ایران قرار نگرفت، طرف قبلی در چندین نوبت پیشنهادات جدیدی به ایران ارائه کرد و باید منتظر ماند که متن پیشنهادی جدید می‌تواند به دغدغه‌های جمهوری اسلامی پاسخ دهد.

ابوالفتح با بیان اینکه پیش‌بینی در خصوص شکست مذاکرات ندارد، خاطر نشان کرد نه ایران و نه طرف‌های غربی برنامه جایگزینی برای برجام ندارند و بنابراین حتی اگر فعلا نتیجه ملموسی حاصل نشود، مذاکرات همچنان ادامه خواهد یافت. وی در پاسخ به سوالی در مورد خوش‌بینی به مذاکرات با اشاره به اینکه شخصا به آن خوش‌بین نیست و حتی در زمان پیروزی جو بایدن نیز خوش‌بین نبوده، گفت: روند مذاکرات فراز و فرودهای زیادی داشته و برخی مقاطع حتی اخباری در خصوص توافق قریب الوقوع مطرح شد که هیچ یک تا کنون محقق نشده است. وی در توجیه استدلال خود اینطور عنوان کرد که فاصله بین دیدگاه ایران و دیدگاه آمریکا خیلی زیاد است و بعید است که بتوان پلی بین این خواسته‌ها زد. ایشان افزود: البته در مورد مذاکرات ناامید هم نیست اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که نباید توقع داشته باشیم ظرف چند هفته آینده توافق حاصل شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد ارتباط و تاثیر حمله به سلمان رشدی به توافق هسته‌ای با اشاره به اصطلاح «اثر پروانه‌ای» گفت: نمی‌توان همه چیز را به هم ربط داد. از نظر وی، موضوع سلمان رشدی ارتباطی با توطئه‌های برجامی ندارد و این مسئله به فتوای یک مرجع تقلید و نویسنده یک کتاب مربوط می‌شود. ایشان تاکید کرد این موضوع نمی‌تواند روی برجام اثرگذار باشد و شاید اگر اتفاقی برای سلمان رشدی بیفتد، وقفه کوتاهی در روند مذاکراتی به وجود بیاید و برای مدت کوتاهی فضای ضدایرانی پررنگ شود اما بعد از مدتی آب‌ها از آسیاب می‌افتد و روند پیگیری برای دستیابی به توافق ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول