اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بازگشت طوفان شن و گرد و غبار به امارات

بخش‌های بزرگی از امارات متحده عربی روز یکشنبه تحت تاثیر گرد و غبار و طوفان شن قرار گرفت.

بازگشت طوفان شن   و گرد و غبار به امارات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بخش‌های بزرگی از امارات متحده عربی روز یکشنبه تحت تاثیر گرد و غبار و طوفان شن قرار گرفت.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» خانه‌ها و مکان‌های دیدنی در شهرهای بزرگ در لایه‌ای از خاک قهوه‌ای رنگ پوشیده شده‌ و دید به دنبال یک رشته طوفان‌های خفه‌کننده در سراسر خاورمیانه کاهش یافته است.

 روز شنبه، درابوظبی از رانندگان خواسته شد تا از رانندگی خودداری کنند مگر اینکه کاملاً ضروری  باشد. دید روز یکشنبه نیز در ابوظبی و دبی کمتر از یک کیلومتر بود.  بخش‌های امداد و درمان  امارات اعلام کردند که به صدها تماس برای کمک پاسخ داده‌اند، زیرا سیل خیابان‌های شهر بندری «فجیره» و دیگر مناطق شرقی را بر گرفته است. 

بر اساس این گزارش، مجموعه‌ای از طوفان‌های شن که به طور گسترده تصور می‌شود با تغییرات آب و هوایی تشدید شده‌اند، امسال عراق، کویت، عربستان سعودی، ایران و سایرین را خفه کرده‌اند و فرودگاه‌ها و مدارس را بسته‌اند و هزاران نفر را با مشکلات تنفسی راهی بیمارستان کرده‌اند.

بر اساس معاهده چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی، امارات متحده عربی برابر گرمایش جهانی بسیار آسیب پذیر است و افزایش دما، عدم بارندگی و افزایش طوفان‌ها این کشور را  تهدید می‌کند.

خاورمیانه همیشه درگیر گرد و غبار و طوفان‌های شن بوده است، اما این طوفان‌ها در سال‌های اخیر فراوان‌تر و شدیدتر شده‌اند. این روند با استفاده بیش از حد از آب رودخانه، ساخت سدهای بیشتر و جنگل زدایی همراه بوده است.

چندی قبل روسای سازمان‌های محیط زیست کویت و جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه توافقنامه‌ای برای همکاری در زمینه مقابله با شرایط بد اقلیمی به ویژه طوفان‌های شن و ریزگردها امضا کردند.

به نوشته روزنامه «کویت تایمز» «عبدالله احمد صباح» و «علی سلاجقه» روسای سازمان‌های حفاظت از محیط زیست کویت و ایران توافقنامه‌ای را برای همکاری و کشف منشاء طوفان‌های شن و ریزگردها امضا کردند.

عبدالله احمد صباح در این زمینه گفت که این طوفان‌ها در واقع خارج از منطقه سرچشمه می‌گیرند و بر مردم منطقه تاثیر منفی می‌گذارند. اینک کویت و ایران قصد دارند با همکاری متخصصان  در این زمینه به نتیجه برسند. وی از انجام پروژه‌های زیست ‌محیطی و همچنین مطالعات بیشتردر این زمینه خبر داد.

«علی سلاجقه»، دستیار رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط ‌زیست ایران نیز از همکاری تهران با کویت و مقابله با  طوفان‌های مخرب زیست ‌محیطی خبر داد.

وی افزود: «ایران تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده و آماده است تا نتایج تحلیل‌های خود را به عنوان نشانه‌ای در  همکاری بهتر بین دو کشور به کویت ارائه دهد.»

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول