اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پایان مرمت یک آب انبار تاریخی در رُشتخوار خراسان رضوی

مسئول نمایندگی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان رشتخوار گفت: مرمت و ساماندهی آب انبار تاریخی اکبرآباد این شهرستان پایان یافت.

پایان مرمت یک آب انبار تاریخی در رُشتخوار خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، کاظم کامیاب مسئول نمایندگی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان رشتخوار گفت: در این مرمت و بازسازی آواربرداری و حمل نخاله‌های مخزن، پاشیر و پلکان، احیای پلکان ورودی، نصب پنجره‌های مخزن، آجرفرش محوطه مخزن و پاشیر و نصب کتیبه سردر ورودی آب‌انبار اکبرآباد انجام شد.

وی ادامه داد: مرحله نخست مرمت و ساماندهی آب‌انبار تاریخی اکبرآباد در مدت حدود سه ماه انجام شد و در تلاش هستیم با تامین اعتبار مورد نیاز مرحله دوم مرمت و ساماندهی کامل آب انبار، شامل استحکام‌بخشی سردر ورودی و سقف مخزن و نورپردازی آب انبار انجام شود.

مسئول نمایندگی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان رشتخوار گفت: رسیدگی و ساماندهی به میراث‌ فرهنگی روستای اکبرآباد یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

کامیاب با بیان این که روستای تاریخی اکبرآباد در ۱۶ کیلومتری جاده اصلی رشتخوار به خواف قرار دارد افزود: آب‌انبار اکبرآباد در جنوب غرب این روستا قرار گرفته و این سازه آبی در سال ۱۳۸۴ به شماره  ۱۳۸۶۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

وی ادامه داد: طبق کتیبه سردر ورودی، ساخت این آب‌انبار در دوره قاجار و به دستور ذوالفقارخان قرایی و با تلاش و اهتمام فرزندش محمدحسینخان قرایی در سال  ۱۳۲۲ به اتمام رسید.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول