اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

وزیر نیرو: اگر اقدامات دولت سیزدهم نبود‌ 20 هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم

وزیر نیرو گفت: اگر متوسط سال های مختلف کشور را بسنجیم ما سالانه ۴.۵ درصد رشد مصرف انرژی داشته ایم اما امسال با وجود صرفه جویی‌های مردم، این میزان به ۴.۸ درصد رسیده است.

وزیر نیرو: اگر اقدامات دولت سیزدهم نبود‌ 20 هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست خبری وزیر نیرو ‌صبح امروز برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی اکبر محرابیان، با تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: همانطور که می‌دانید در حال حاضر در پیک مصرف برق قرار داریم، مسئله‌ای که سال گذشته را به گونه‌ای پشت سر گذاشته‌ایم که ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید داشته‌ایم.

وزیر نیرو ضمن تاکید بر جزئیات تقاضای برق گفت: سالانه ۴.۵ درصد میزان افزایش تقاضای برق داریم، در حالی که اگر اقدامات درستی  انجام نمی‌شد و این ناترازی به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسید و مشکلات چندین برابر می شد.

وی افزود: سال گذشته شاهد خاموشی‌های وسیعی بودیم که مشکلات زیادی را برای زندگی مردم به وجود آورد، امروزه وابستگی زندگی همه افراد به برق بسیار فراوان شده و همین امروز متوسط دمای کشور ۳۸ درجه سانتی گراد است که در سال گذشته حدود یک و نیم درجه دمای کمتر بود.

محرابیان تاکید کرد: به ازای هر درجه باید ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه اضافه کرد، در برخی از نقاط کشور حدود ۴ تا ۵ درجه افزایش درجه داشته‌ایم، بر این مبنا البته در برخی از شهرها عدد ۵۴ درجه ثبت شده که رکورد محسوب می‌شود و مجموعا تابستان گرمی را داشته‌ایم.

وزیر نیرو تاکید کرد: اگر متوسط سال‌های مختلف کشور را بسنجیم ما سالانه ۴.۵ درصد رشد مصرف انرژی داشته ایم اما امسال با وجود صرفه‌جویی‌های مردم این میزان به ۴.۸ درصد رسیده است، البته این مسئله به معنای رشد اشتغال در کشور نیز هست و اگر ناشی از مصرف خانگی باشد باز هم نکته مثبتی خواهد بود.

محرابیان با اشاره به این مسئله که، با وجود این رشد دما و افزایش مصرف برق، تاکنون شاهد هیچ‌گونه خاموشی در کشور نبوده‌ایم، گفت: امسال با وجود صرفه‌جویی خوبی که از سوی مردم شد شاد رشد ۴.۸۵ درصدی مصرف بودیم که اگر این رشد در بخش صنعت باشد رشد ارزش‌آفرینی است.

وزیر نیرو ضمن اشاره به این مسئله که اگر رشد مصرف در چارچوب الگوی مصرف باشد مورد تایید است، بیان کرد: از سال گذشته تاکنون حدود یک میلیون کنتور در کشور نصب شده که نشان از رشد مشترکان صنعت برق دارد.

عضو کابینه دولت مردمی گفت: رکورد مصرف برق تابستان امسال تاکنون ۶۹ هزار و ۲۷۸ مگاوات بوده که نسبت به تقاضای انرژی پارسال ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات بیشتر است.

وی ضمن اشاره به مسئله سیلاب گفت: امسال همکاران صنعت برق در دو جبهه تامین و تولید برق و نیز مدیریت سیلاب‌ها فعال بودند که در بخش سیلاب هم‌زمان ۲۱ استان کشور درگیر سیلاب شدند.

محرابیان در تشریح اینکه در بخش سیلاب تاسیسات برق آسیب پذیری زیادی داشتند با این وجود قطع برق در کمتر از ۱۰ ساعت برطرف می‌شد، گفت: پارسال از ۲۹ اردیبهشت خاموشی‌های گسترده در کشور وجود داشت، بر همین اساس از ابتدای آغاز بکار در دولت سیزدهم نشست‌هایی برگزار کردیم که ماحصل آن تدوین یکصد برنامه عملیاتی بود.

وزیر نیرو افزایش ظرفیت تولید برق را یکی از محورهای اصلی این برنامه دانست و افزود: برای افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در کشور اقدام شد این در حالی بود که متوسط عملکرد دولت‌های ۱۱ و دوازدهم ۲ هزار و ۶۷ مگاوات بوده است.
این مقام مسئول در تشریح جزیئات افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور گفت: از مجموع ۶ هزار مگاوات ۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات به مدار تولید وارد شده و حدود یک هزار و ۸۰۰ مگاوات هم طی ماه‌های باقی مانده امسال وارد مدار خواهند شد.

محرابیان در بخش دیگر از صحبت های خود گفت: بر این اساس تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها در دستورکار قرار گرفت و به موقع به انجام رسید، همچنین امسال برنامه‌ریزی برای تعویض خطوط و پست‌های فرسوده از مهرماه انجام خواهد شد.
محرابیان در باره اقدام‌های مدیریت مصرف تاکید کرد: برنامه خاموشی صفر در بخش خانگی مدنظر قرار گرفت تا رضایت مردم حاصل شود.

وی افزود: امسال مدیریت مصرف در بخش اداری به جد مدنظر قرار گرفت و با اقدام‌های صورت‌گرفته تاکنون ۳۰ درصد صرفه‌جویی در این بخش محقق شده است.

وزیر نیرو راهکارهای تحقق این ۳۰ درصد را تغییر ساعت کار اداری، تنظیم دمای کولرها و تاسیسات سرمایشی برشمرد و گفت: امسال در بخش خانگی حماسه اتفاق افتاد.

محرابیان ادامه داد: گرچه سیاست ما در این بخش اعمال نشدن خاموشی تا آنجا که امکان دارد بود اما باور نکردنی بود که حدود ۴۰درصد مشترکان رعایت مصرف کردند.

وی اظهار داشت: امسال حدود ۱۱ میلیون مشترک نسبت به مصرف سال گذشته خود کمتر مصرف داشتند و متوسط پاداشی که تا تیرماه به این دسته از مشترکان پرداخت شد ۲۵۰ میلیارد تومان بود.

محرابیان با بیان اینکه ما 630 هزار واحد تولیدی در کشور داریم خاطرنشان کرد: از این تعداد 580 هزار واحد روی فیدر شهری برق دریافت می‌کنند که هیچ محدودیتی برای آنها اعمال نشد 50 هزار واحد تولیدی نیز طبق زمانبندی تعیین شده توانستند برق دریافت کنند و لطمه‌ای به این برق وارد نشد.

همچنین صنایع انرژی بر که 400 واحد را شامل می‌شوند بنابر این شد که 30 تا 40 واحد از این صنایع که مصرف کننده بزرگ هستند تفاهمنامه‌ای به امضا رسید مثلا معادل 5 میلیون تن تولید سیمان در بخش صنایع سیمانی را تامین برق کردیم و آسیبی نیز به این بخش وارد نشد.

وزیر نیرو با بیان اینکه دیپلماسی انرژی یکی از سیاست های اصلی دولت کنونی است تصریح کرد: توسعه دیپلماسی با کشورهای همجوار در اولویت قرار گرفت در طول یک سال گذشته اقدامات خوبی با همسایگان انجام شد به این ترتیب که تبادل برق برقرار خواهد شد تراز ما در این بخش 80 درصد صادرات و 20 درصد واردات است. ما در این هدف از حداکثر ظرفیت فنی استفاده خواهیم کرد و با نگاه حداکثری منافع ملی کار را ادامه خواهیم داد.

محرابیان در ادامه به توضیحاتی در حوزه آب پرداخت و گفت: کشور ما اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و به همین دلیل بارش‌های در کشور متقارن نیست و بین 50 تا 1200 میلیمتر متفاوت است بنابراین باید طبق منابع و مباحث جمعیتی آب را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط عادی متوسط بارش در کشور ما 250 میلیمتر است امسال بارش در برخی نقاط 17 درصد کمتر شرایط نرمال بود و برخی نقاط نیز مثل سیستان و بلوچستان و ایلام و هرمزگان بهتر از نرمال بود.

وزیر نیرو گفت: طی 52 سال گذشته یک سوم شرایط نرمال، یک سوم ترسالی و یک سوم خشکسالی بوده است اما این الگو در 15 سال گذشته تغییر کرده یعنی یک دوم سال خشک ، یک پنجم نرمال و یک سوم تر بوده است. از طرف دیگر سرانه آب تجزیه پذیر در 50 سال گذشته 6500 متر مکعب بود اما امروز به 1200 متر مکعب رسیده است که علت آن رشد جمعیت و کاهش بارش است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه ما برنامه ها و سیاست های دولت در حوزه آب در دو محور دنبال می شود خاطرنشان کرد : ابتدا مدیریت مصرف و سپس افزایش بهره وری و تکمیل طرح های نیمه تمام به منظور افزایش مدیریت آب در دستور کار است مهمترین از بخش مدیریت بخش کشاورزی است که 90 درصد مصرف را به خود اختصاص داده بنابراین افزایش بهره وری در این حوزه اثر بخش خواهد بود اگر 5 درصد افزایش بهره وری داشته باشیم حدود 5 میلیارد متر مکعب آب آزاد می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اصلاح الگو کشت متناسب به نیاز و اقلیم و ارزش افزوده نیز در برنامه ما قرار گرفته که این روش هم به ما و هم به کشاورز کمک می کند، گفت: در این راستا استفاده از فناوری برای افزایش راندمان و به حداقل رساندن مصرف آب برنامه ریزی شده است.

وی همچنین به موضوع باز تخصیص آب به بخش صنعت اشاره و تصریح کرد: بازچرخانی آب در دستور کار جدی قرار دارد بخشنامه آن تنظیم شده است.

محرابیان ادامه داد: کاهش تلفات آب و شرب بهداشت نیز از مهمترین برنامه های ما است و بندی نیز در بودجه برای تامین مالی این بخش اختصاص یافته است. همچنین طرح ها اولویت بندی شده و طرح های اضطراری و ویژه سرعت و اعتبار بیشتری خواهند داشت.

وزیر نیرو با بیان اینکه جهاد آبرسانی به منظور تامین آب پایدار مناطق روستایی در دستور کار است افزود: 10 هزار روستا برنامه ریزی شده که در تمامی استان ها در حال اجرا و پیشرفت است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم ارتقاء مدیریت بخش آب کشور بوده که نیاز است حکمرانی موثر در بخش آب کشور پیاده شود بیان کرد: عدالت، قانون، شفافیت و مشارکت ذینفعان در ذیل این اهداف تعریف شده است بر پایه آن از نظر کشاورزان نیز جهت حمکرانی خوب آب بهره مند خواهیم شد همچنین بنا داریم از ظرفیت استان ها استفاده کنیم که این موضوع پس از تثبیت در شورای عالی آب پیگیری خواهد شد.

محرابیان با بیان اینکه دیپلماسی برای ما به عنوان مهمترین وظایف تعریف شده است خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح همکاری با کشورهای همسایه از جمله محورهای مهم فعالیت ما است عمدتا مسایل آبی با کشورهای همسایه در اولویت قرار دارد به طوری که هیچ گفت و گوی دوجانبه و چند جانبه ای نداشته باشیم مگر اینکه آب محور مهم باشد. در این زمینه تفاهمات خوبی انجام شده البته باید راه زیادی طی کنیم تا به نقاط مطلوب رسیده و حقوق مردم را ایفا کنیم به عبارت دیگر در سایه همکاری منطقه ای به نقطه مطلوب خواهیم رسید.‌

وی در ادامه درباره طرح نجات دریاچه ارومیه بیان کرد: واقعیت این که طرح احیا به اهداف خود نرسیده اما نمی‌توان گفت شکست خورده اگر این طرح اجرا نمی‌شد کسری مخازن و حوزه ها و آب زیر زمینی بیش از این بود. به اعتقاد بنده احیا و تعادل بخشی نیاز به اصلاح متناسب با پذیرش اقلیم و فناوری و استفاده از دیگر ظرفیت‌ها خارج از وزارت نیرو و مردم سازی طرح بوده است .

وزیر نیرو ادامه داد: مهمترین نقطه ضعف این بخش عدم مشارکت مردم در اجرای بوده است اما ما معتقدیم در موضوع آب و برق مهمترین محور مردم هستند موضوع دیگر مدیریت آب چاه ها است به هر حال امیدواریم با این اصلاحات و حکمرانی آب شاهد تعادل در منابع و مصارف باشیم.

وی درباره از ظرفیت بورس انرژی خاطرنشان کرد: بورس انرژی مهمترین موضوع در اقتصاد انرژی است در یک سال گذشته تصمیماتی خوبی در این حوزه اتخاذ شده و امیدواریم در نیمه دوم سال بخش قابل توجهی از برق از کنار بورس انرژی عرضه شود.

وی درباره استفاده از آبهای ژرف گفت: در این حوزه نباید افراط و تفریط کنیم باید نگاه ما مبتنی بر واقعیت و دانش و نوع مصارف باشد براین اساس یک شورای راهبری آب ژرف در وزارت نیرو ایجاد شده که همه بخش های علمی و عملیاتی در آن حضور دارند حتما مسایل زیست محیطی، اقلیمی و علمی و اقتصادی مورد توجه قرار خواهد گرفت و با علم و آگاهی گام به گام توسعه انجام خواهد شد.

این مقام مسئول درباره تامین زیر ساخت لازم برای ساخت مسکن وعده داده شده در وزارت نیرو گفت: تامین زیر ساخت جزو تکالیف ما است هر نوع خدمات لازم را انجام خواهیم داد برق را به طور نامحسوس تامین خواهیم کرد فاضلاب با رعایت زیست محیطی و موضوع آب با توجه به منابع آب در دستور کار خواهد بود ما برای تامین زیر ساخت های آب و برق و فاضلاب 4 میلیون مسکن وعده داده شده آمادگی لازم را داریم اما در حوزه آب شاخص ما این است که بارگذاری های اضافه به مردم فشار وارد نکند.

وی افزود: متاسفانه طی دو سال آب به سمت گودزره رفته که در واقع منجر به هدر رفت شده و این موضوع باعث شده ما از حقابه قانونی خودمان محروم شویم و مردم ایالات زرنج افغانستان نیز از سهم خودشان محروم شدند. در سفر اخیر مذاکرات فراوانی داشتیم و اعلام کردیم که این سازه الحاقی مانع دریافت حقابه ما از هیرمند شده است. این موضوع را وزیر نیرو و عالی‌ترین مقام افغان پذیرفتند یعنی بنابراین شد که یک قطره آب هم به سمت گودزره نرود. یعنی در سیلاب بارش‌ها و رها سازی‌های آینده حقابه رسمی ایران دریافت شود و در چارچوب دیپلماسی آب عمل شود.

محرابیان ادامه داد: در سال آبی جاری در فصل پاییز و زمستان 900 میلیون متر مکعب آب به سمت گودزره رفته که در واقع هدر رفته است یعنی نه ما از حقابه خودمان استفاده کردیم و نه افغانستان توانست از این آب بهره‌مند شود اما امروز هیات حاکمه افغانستان به این نتیجه رسیده که طرح انحرافی به ضرر هر دو کشور است و هر دو کشور را از حق خود ساقط می کند.

وی تاکید کرد: دولت افغانستان رسما اعلام کرده به معاهده پایبند است و اجازه انحراف آب را نخواهد داد.

این مقام مسئول با اشاره به جلسه مشترک با وزارت نیرو جهت تامین سوخت زمستانی نیروگاه ها نیز بیان داشت: جلسات مشترک با وزارت نفت به طور مستمر ادامه دارد همکاری های خوبی داریم و در سایه این همکاری ها اتفاقات خوبی افتاده و نگرانی بابت تامین سوخت نداریم.

انتهای پیام/‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول