اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

ترکش‌های باقی‌مانده از سیل بر تن رفسنجان؛ از راه دسترسی که همچنان مسدود است تا تداوم آب گل‌آلود در لوله‌ها

سیل مردادماه، رفسنجان را به هم ریخت و ترکش‌های به‌جا مانده از آن بر پیکر شهرستان نیاز به جراحی و تیمار اساسی دارد.

ترکش‌های باقی‌مانده از سیل بر تن رفسنجان؛ از راه دسترسی که همچنان مسدود است تا تداوم آب گل‌آلود در لوله‌ها

خبرگزاری فارس_کرمان؛ زهرا بمی: ۶ مردادماه بارانی سیل‌آسا مناطقی از استان کرمان را در بر گرفت که شهرهای شمالی هم بی تأثیر از آن نبود. شدت باران به‌قدری بود که در فاصله چند دقیقه بعد سیلاب روانه و از بالادست به پایین‌دست سرازیر شد.

رفسنجان در مسیر سیلاب قرار دارد و هشدارهایی برای آبگرفتگی داده شده بود، اما کمتر کسی فکر می‌کرد چنین حجم آبی این شهر و روستاهایش را در برگیرد.

جاده سرچشمه مملو از آب شد و به شهر رسید رودخانه‌ها پر و خیابان‌ها و کوچه‌ها مانند دریا و آب در حرکت.سیل ویران‌گر هرچه را سر راه خود دید تخریب کرد و با خود برد.این مهمان ناخوانده ناگواری‌هایی داشت که هنوز بر سینه و گلوی شهر سنگینی می‌کند و ترکش‌های به‌جا مانده از آن در تن رنج‌دیده شهر وجود دارد.

 

سیل بار دیگر همت، وحدت و همدلی مردم را نشان داد، اگرچه مسؤولان هم در کنار خدمت، به‌دنبال مقصر بودند و هرکدام می‌خواستند دلیل ورود این همه آب به شهر را گردن دستگاه دیگری بیندازند. اما آنها مشغول پیدا کردن مقصر و بسیجیان، مردم و کارگران شهرداری مشغول خدمت به مردم.

خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی به شبکه آب شهرستان

خسارت سنگینی به شبکه آب وارد شد و لوله‌های اصلی و فرعی همه دچار شکستگی شدند، چند روزی آب در برخی مناطق قطع بود و مناطقی هم آب گل‌آلود داشتند.

روز اول روستاهای شرقی شامل دره‌در، داوران، دره‌رنج و اودرج بحرانی شدند و دره‌در از همه‌جا بیشتر خسارت دید.مسؤولان خود را به منطقه رساندند، استاندار هم آمد تا از نزدیک شهر سیل‌زده‌اش را ببیند و تصمیمات اثرگذاری برای عبور از این بحران اتخاذ کند.

سپاه ثارالله ماشین‌آلات خود را به سمت رفسنجان روانه کرد و توپخانه ۶۵ صاعقه هم که در شهر مستقر است کار را به دست گرفت و مانند زمان جنگ وارد شد و در خدمت به مردم نقش بزرگی ایفا کرد. شهرک فرهنگیان غرق در آب بود و خانه‌های مردم زیر گل‌ولای که همه با هم به مردم کمک کردند. هنوز هم این شهرک مشکلاتی دارد و قنوات در مسیر سیل یکی پس از دیگری فروکش کردند.

بخش زیادی از روستای کوثرریز در قسمت غربی رفسنجان هم تخریب شد و در مجموع آسیب جدی به بخش‌های مختلف، شهر و روستاها وارد شد.

اما امروز ۱۹ روز از زمان وقوع سیل می‌گذرد و هنوز مشکلات گریبان مردم را محکم چسبیده است. علی‌رغم تلاش شرکت آب، هنوز برخی جاها مشکل هست و آب گل‌آلود. به گفته چرخ‌انداز رئیس شرکت آبفا شهرستان شکستگی لوله موجب می‌شود آب گل‌آلود شود که با هر گزارش مردمی اقدام کرده و نسبت به شست‌وشوی لوله‌ها و رفع مشکل اقدام می‌کنیم.

 

 

وی از خسارت بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی سیل به شبکه و خطوط انتقال آب خبر داد.

بخش زیادی از خیابان شست‌وشو شده و در کوچه‌هایی که سیلاب ورود کرده است هنوز شاهد حجم بالایی از گل خشک‌ شده هستیم که با تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها گردوخاک فراوانی در هوا پخش می‌شود که خود می‌تواند امراض تنفسی به همراه داشته باشد.

برخی خیابان‌های شهر که همچنان گل‌های باقی‌مانده از سیلاب خودنمایی می‌کنند، گردو‌خاک عظیمی همراه با ترددها بلند می‌شود، اگرچه نیروهای جهادی و هیئتی‌ها به کمک شهرداری آمده‌اند تا در تنظیف و شست‌وشو شهر کمک باشند، اما حجم کار بالاست و شاهد پیاده‌روها و کوچه‌های پر از گل‌لای انباشته شده هستیم.

برخی جاها شاهد هستیم که اهالی دست به کار شده و معابر مقابل منازل خود را شست‌وشو می‌کنند.

درخواست امام جمعه موقت مبنی بر شست‌وشوی سریع معابر

حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی امام جمعه موقت رفسنجان روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه خواستار رفع هرچه سریع‌تر وضعیت گردوخاک و شست‌وشوی نقاط باقی‌مانده که پر از گل‌ولای هستند، شد و از شرکت مس در این رابطه درخواست کرد که ورود کرده و برابر مسؤولیت‌های اجتماعی خود در شست‌وشوی شهر کارگران را حمایت کند.

مسیر دسترسی اهالی دهقان‌رجبی ۲۵ هنوز تخریب و مسدود

اهالی صادق‌آباد هم همچنان درگیر راه هستند. یک کوچه‌ همزمان با ورود سیل راهش همراه سیلاب تخریب شد و هنوز دست‌نخورده باقی مانده است و تا یک هفته اهالی در این منطقه محبوس شده بودند، که با کمک توپخانه سپاه و گروه‌های جهادی آب و غذایشان تأمین می‌شد. اگرچه یک راه جایگزین از کوچه‌های بعدی از وسط رودخانه ایجاد شده است، اما بسیار خطرناک است و به جلوبندی خودروها به‌شدت آسب می‌زند و بعضی شاهد هستیم اهالی پیاده از وسط رودخانه(راهی که آب برد) به سختی عبور می‌کنند و سر کار یا برای خرید و دیگر امور می‌روند.

 

اهالی با مراجعه زیادی به شهرداری و فرمانداری برای درست شدن راه همچنان دست خالی هستند و هیچ اقدامی برای مسیر دسترسی آنان نشده است.

در گفت‌وگو با اهالی منطقه، جمعی از بانوان پروانه ساخت و سند خانه‌های خود را همراه برداشته بودند که به‌عنوان مدرک پیش مسؤولان ببرند و ثابت کنند که با پروانه و سند خانه ساخته‌اند شاید گشایشی شود و برای راه دسترسی اقدامی کنند!

یکی از بانوان گفت: تلفن‌ها دو هفته قطع است و سیم‌ها داخل رودخانه افتاده هرچه با مخابرات تماس گرفتیم نیامدند، مجبور شدیم حضوری برویم و پس از دقایقی آمدند و در حال تعمیر و رفع خرابی هستند.

سیدعلی پورباقری معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری رفسنجان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص مسیر دسترسی اهالی دهقان‌رجبی ۲۵ طی توضیحاتی اظهار داشت: احداث پل روی این مسیر بودجه سنگینی نیاز دارد ضمن اینکه احداث پل با نظر مشاوران و موافقت آب منطقه‌ای باید انجام گیرد که در حال پیگیری هستیم.

 

وی افزود: برای ایجاد مسیر دسترسی موقت باید خاکریزی شود که در صورت سیل دوباره، ممکن است تخریب شود اما تصمیم نهایی در خصوص این مسیر ظرف چند روز آینده گرفته و اقدام خواهد شد که اهالی بتوانند به راحتی از مسیر اصلی تردد کنند.

پورباقری تصریح کرد: برای کمک به اهالی این منطقه هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم.

در روستای کوثرریز هم آواربرداری آغاز شده و طی سفر وزیر بهداشت به رفسنجان از این روستا بازدید و مشکلات موجود مطرح شد که امید است با توجه به سفری که وزرای کشور و بهداشت داشتند و پیگیری‌های نماینده مجلس، فرماندار و سایر مسؤولان، رفسنجان هرچه زودتر در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و با عزمی جهادی مشکلات ناشی از سیل از چهره شهر و روستاها رخت بربندد.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول