اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

ساسان ناطق: «کتاب‌بازی» اقدامی نو برای نوجوانان در عرصه نویسندگی است

ساسان ناطق معتقد است که طرح «کتاب‌بازی» طرحی نو در مسیر تلاش برای موفقیت نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به نویسندگی است؛ هرچند مسیر رسیدن به موفقیت چندان راحت نخواهد بود، اما بهترین کار شروع و پا گذاشتن در این مسیر دوست‌داشتنی است.

ساسان ناطق: «کتاب‌بازی» اقدامی نو برای نوجوانان در عرصه نویسندگی است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، حوزه هنری کودک و نوجوان با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انتشارات سوره مهر دومین رویداد «کتاب بازی ۲» را با محوریت کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» اثر ساسان ناطق برگزار می‌کند.

قرار است کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» در رویداد «کتاب بازی۲» از سوی نوجوانان زیر ۱۸ سال مورد خوانش و ادامه نویسی واقع شود.

ناطق در مورد «رویداد بازی ۲» که توسط حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار می‌شود، گفت: حوزه هنری کودک و نوجوان در مواجهه خود با نوجوان‌ها، دست به کاری نو و تازه زده که «کتاب‌بازی» یکی از آن کارهایی است که می‌خواهد با فرم و اجرایی متفاوت، به طیف بزرگی از جامعه مخاطبان ادبیات به‌ویژه داستان و رمان بپردازد. به عبارت بهتر، هم کودک و نوجوان نیاز به توجه دارد، هم نویسندگان باید کاری نو و جذاب ارائه دهند تا جوانان و نوجوانان که به لحاظ آماری یک چهارم جمعیت کشورمان را شکل می‌دهند، در مسیر مطالعه و رشد خود با آثاری آشنا شوند که به شناخت آن‌ها از زندگی و محیط پیرامون کمک کند.  

وی در خصوص جایگاه رمان در فضای اجتماعی کشور اظهار داشت: رمان غیر از اینکه یک قالب ادبی پذیرفته شده است، به عنوان ابزار هنری تاثیرگذار می‌تواند در جامعه مخاطبان و کالبدشکافی موضوعات مختلف مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که رمان‌نویس مخاطب را به کشف و شناختی نو و متفاوت از جهان پیرامون هدایت می‌کند.

نویسنده کتاب «سرباز سفید» ادامه داد: دنیای ساخته شده به دست او، نمونه و الگویی از جامعه مخاطبان امروزی است. او می‌تواند یأس، شادی، تلاش یا سکون را به نگاه و فکر جامعه تزریق کند؛ در واقع، رمان صحنه بازیگری شخصیت‌ها با بازیگردانی نویسنده است و این تلاش قطعاً می‌تواند برای جوان و نوجوان آموزنده و جذاب باشد؛ چرا که کنجکاوی، امیدواری، شادابی و آرزوهای رنگی و خیال‌انگیز از شاخصه‌های سنین نوجوانی و جوانی است و همه این موارد در بعضی از داستان‌ها و رمان‌های نویسندگان کشورمان دیده می‌شود. 

ناطق با اشاره به سخت بودن مسیر موفقیت در نویسندگی گفت: طبیعتاً اهمیت ایده و طرح نو بر کسی پوشیده نیست. به زعم من، «کتاب‌بازی» طرحی نو در مسیر تلاش برای موفقیت نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به نویسندگی است؛ هرچند مسیر رسیدن به موفقیت چندان راحت نخواهد بود، اما بهترین کار شروع و پا گذاشتن در این مسیر دوست‌داشتنی است. حوزه هنری کودک و نوجوان، با تشخیص و درکی درست از بخشی از نیازمندی‌های روحی‌روانی نوجوان‌ها، خواسته است ضمن برطرف کردن کنجکاوی و هیجان آن‌ها برای کشف و درک بهترِ دنیای پیرامون، با غنی‌سازی اوقات فراغت این طیف از مخاطبین، به شناسایی استعدادهای پنهان و آینده‌دار و آینده‌ساز بپردازد. شاید حوزه هنری کودک و نوجوان با این کار می‌خواهد به نوعی روی دارایی‌های آینده کشورمان سرمایه‌گذاری می‌کند.  

وی افزود: جامعه‌ای که مردمش به سطح نازلی از هنر و ادبیات عادت کرده باشد، نمی‌تواند جامعه پیشرو، موفق و شاد باشد. رمان جایگاه انسان متفکر است و جامعه موفق نیازمند انسان متفکر است. ایران سرزمین قصه‌ها و حماسه‌هاست؛ قصه‌هایی که می‌تواند به دست نویسندگان‌مان تصویر شود. داستان ما باید داستانی ایرانی و برآمده از تاریخی شگفت‌انگیز ـ پر از حماسه و اسطوره ـ و البته اخلاق باشد و حوزه هنری کودک و نوجوان می‌خواهد در ترسیم این تصویر زیبا، تماشاگر نباشد. 

نویسنده کتاب «اروند ما را با خود می‌برد» در ادامه کتاب‌بازی را یک مسابقه برد برد معرفی کرد و افزود: در این برنامه نوجوان‌ها و جوان‌ها با نویسندگان کشورمان آشنا می‌شوند، کارهای آن‌ها را می‌خوانند تا اگر استعدادی دارند، خودشان را در مسیر خلق و آفریدن محک بزنند. قطعاً نباید نقش خانواده‌ها را نادیده بگیریم چراکه خانواده‌ها در پیمودن این مسیر می‌توانند به نوجوان‌ها و حوزه هنری کودک و نوجوان کمک کنند. 

ناطق در ادامه و درباره اثر مورد نظر«کتاب بازی۲» گفت: کتاب‌بازی۲ به رمان «اعترافات کاتب کشته شده» اختصاص یافته. این رمان وقایع ظهر روز عاشورا و رویدادهای تاریخی پیش از آن را زیر ذره‌بین گذاشته و ما در این رمان با چوپان جوانی آشنا می‌شویم که به تازگی نوجوانی را پشت سر گذاشته و مثل بیشتر هم‌سن و سال‌هایش به دنبال کشف و شناخت است. غیر از او، جوان دیگری ـ برادرزاده ابن‌ملجم مرادی ـ‌ را که در صف سپاهیان کفر ایستاده، می‌بینیم. تقابل اندیشه و باورهای چوپان جوان با برادرزاده ابن‌ملجم مرادی و بقیه خیمه‌نشینان کاتبان در مسیر انتخاب تصمیم درست، فضایی را ترسیم می‌کند تا مخاطب جوان خود را جای آن‌ها بگذارد و در صحنه‌ای مهم، به این فکر کند که اگر در آن روز حضور داشت، در کدام صف می‌ایستاد.

خالق کتاب «تشنگان قله‌های برفگیر» در پایان با بیان اینکه نویسندگان سخنگویان جامعه‌اند و هر سخنگویی چه تلخ چه شیرین، باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند، گفت: حرف تازه جز به کمک هنر و ادبیات خلق نمی‌شود؛ کار هنر اگر ایجاد خلاقیت است، کار ادبیات لذتبخش‌تر کردن کار خلاقه است و کسانی که در این مسیر وارد گود شده‌اند تا نوجوان‌ها و جوان‌های فردای این کشور اندیشه و حرفی نو و خوب برای گفتن داشته باشند، شایسته احترام و تکریم هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول