اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اصلاح‌طلبان و آمریکا چگونه برجام را برای مردم پوچ کردند؟

مردم ایران از پیش از اجرای برجام در ۱۳۹۴ هم چندان به آمریکا امید نداشتند و این رفتار مردم دقیقا نقطه مقابل اصلاح‌طلبان است که آمریکا و اروپا هر بدعهدی انجام دهند این طیف گویی هیچ حافظه تاریخی ندارند و باز هم به سمت غرب می‌دوند.

اصلاح‌طلبان و آمریکا چگونه برجام را برای مردم پوچ کردند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه شرق گزارشی را با عنوان «حساسیت مردم به مذاکرات احیای برجام در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی چقدر است؟» منتشر کرده است. در این متن آمده است: «۱۸ماه از آغاز مذاکرات احیای برجام می‌گذرد و مردم در این مدت هر هفته و هر ماه شایعاتی را در مورد آن شنیده‌اند. گاهی به احیای برجام امیدوار شده و گاهی از آن ناامید شده‌اند. با این حال، طولانی و کشدار شدن مذاکرات و عدم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد آن باعث شده است که به مرور حساسیت مردم نسبت به این موضوع کم شود.»

ادعای کم شدن حساسیت مردم توسط این روزنامه در حالی مطرح شده که به اقرار مدیران همین رسانه‌ها و به طور خاص مدیرمسئول شرق که در مصاحبه با دهباشی گفته بود: «این مبالغه‌ها [در مورد برجام و اثرات آن] باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و ترشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند.» سپس دهباشی در پاسخ مدیرمسئول شرق می‌گوید: «واقعیت این است که بخشی از اعتباری که برجام در روز اول پیدا کرد به اعتبار سخن دولت نبود (چرا که هیچ دولتی نمی‌گوید ماست من ترش است) بلکه بخشی به اعتبار روزنامه‌هایی مثل شرق و اعتماد و روزنامه‌های دیگر بود. این تصور بود که تیم خبری و تیم تحلیلی شما به این جمع‌بندی رسیده است که براساس قراینی تحریم‌ها تمام شد و از هم پاشید.»

به اعتبار این اعتراف‌های صریح و آنچه رخ داده به این جمع‌بندی می‌توان رسید: الف) چنان‌که خود مدیرمسئول شرق هم گفته حتی پیش از انعقاد توافق برجام «فضای تنگ و ترشی» علیه برجام بود. این یعنی مردم ایران از پیش از اجرای برجام در ۱۳۹۴ هم چندان به آمریکا امید نداشتند و این رفتار مردم دقیقا نقطه مقابل طیف موسوم به اصلاح‌طلب است که آمریکا و اروپا هر بدعهدی با کشورمان انجام دهند این طیف گویی که در این باب هیچ حافظه تاریخی ندارند و باز هم در نهایت ساده‌لوحی به سمت غرب می‌دوند.

ب) چنان‌که دهباشی گفته همان مقدار امیدواری به برجام که آثارش در چند خیابان تهران نمود عینی یافت هم ماحصل پروپاگاندا یا به قولی بزک کردن [بخوانید فریب دادن مردم] اصلاح‌طلبان بود. خب این مسلم است که همان گروه‌هایی از مردم که تحت این تبلیغات دروغین باوری به برجام پیدا کرده بودند پس از آنکه دیدند هیچ آبی از برجام گرم نمی‌شود امیدشان از آن برجام و خوش عهدی آمریکا و غرب بازگشت.

ج) عملکرد آمریکا که در زمان اوباما خواسته بود تا دستاورد ایران از برجام تقریبا هیچ باشد و سپس در دوره ترامپ که به کلی از برجام خارج شد در حالی که به اذعان بیش از ۱۵گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران تا چندسال همچنان به تمام تعهداتش پایبند بود و دست آخر وعده‌های پوچ رئیس‌جمهور مستقر آمریکا یعنی جو بایدن در مورد اراده اش برای بازگرداندن آمریکا به برجام و عملکرد کاملا مغایر او... ضمنا باید به موارد فوق بدبینی تاریخی مردم ایران را به آمریکا و انگلیس و به طور کلی غرب افزود. بدبینی که منطبق بر حقایق تاریخ است. 

قابل تامل است که طیف موسوم به اصلاح‌طلب همه موارد فوق را گذاشته و تلاش کرده عدم امیدواری مردم به برجام و عمل کردن غرب به وعده‌هایش را به پای دولت سیزدهم بنویسد!

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول