اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توافق ایران، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان برای ایجاد کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی

ترکمنستان، ایران، ازبکستان و قزاقستان در دومین نشست شورای هماهنگی کشورهای شرکت کننده در آوازه، پروتکل الحاقی نهایی و موافقتنامه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین‌المللی (موافقتنامه عشق آباد) را امضا کردند.

توافق ایران، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان برای ایجاد کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در چارچوب اجلاس کشورهای محصور در خشکی، ترکمنستان، ایران، ازبکستان و قزاقستان در دومین نشست شورای هماهنگی کشورهای شرکت کننده در آوازه، پروتکل الحاقی نهایی و موافقتنامه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی (موافقتنامه عشق آباد) را امضا کردند. 

این رویداد 11 سال پس از امضای توافقنامه بین دولت‌های ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان رخ داد. پس از آن، قزاقستان، قطر و هند نیز به این توافق پیوستند، در حالی که الحاق پاکستان در حال حاضر در دست بررسی است.

«محمد خان چاکیف» مدیرکل آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان تاکید کرد که عشق آباد با تصویب 12 کنوانسیون بین المللی حمل و نقل و حمل و نقل، سیاست همکاری گسترده در بخش حمل و نقل را دنبال می‌کند که با تصویب 4 قطعنامه در این زمینه توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز شد.

شرکت کنندگان در این نشست تسهیل قوانین ویزا برای شرکت کنندگان در حمل و نقل جاده‌ای بین المللی، رفع موانع توسعه حمل و نقل جاده‌ای دوجانبه و ترانزیتی را مورد بررسی قرار دادند.

خاطر نشان می‌شود که «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران با «شاهین عبدالرحمان اف» معاون نخست وزیر و سرپرست مجتمع سوخت و انرژی در دولت ترکمنستان دیدار کرد.

در این دیدار، عنوان شد که با توجه به تجربه موفق مبادله گاز ترکمنستان از طریق ایران به آذربایجان، تهران به طور رسمی آماده گسترش ترانزیت سوخت آبی از ترکمنستان به کشورهای همسایه است.

 طرفین موضوع دسترسی ترکمنستان از طریق ایران به بنادر جنوبی کشور مانند بندرعباس و چابهار را برای تحقق ظرفیت ترانزیتی دو کشور مورد بحث و بررسی دادند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول