اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

موفقیت طرح مطالبه‌گری شبکه امامت جمعه در شهرستان نیمروز/ اجرای طرح رزاق در سیستان

امام جمعه شهرستان نیمروز با اشاره به مطالبات صورت گرفته از سوی شبکه امامت جمعه در این منطقه از موفقیت راه‌اندازی طرح رزاق و آبرسانی آب شرب در این منطقه خبر داد.

موفقیت طرح مطالبه‌گری شبکه امامت جمعه در شهرستان نیمروز/ اجرای طرح رزاق در سیستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، حجت الاسلام مجتبی اشرفیان با اشاره به بروز مشکل تنش آبی در شهرستان نیمروز اظهار کرد: تنش آبی و مسئله کمبود آب در این منطقه بسیار جدی است و مردم از نبود آب شرب مناسب بسیار رنج می کشند.

وی با بیان اینکه تنش آبی افزون بر خشکسالی های اخیر، ضعف مدیریتی هم به این مشکل افزوده است، خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از منابع این مایع حیات با توجه به آورد آبی همه ساله به روز شده و تلاش می‌شود با توجه به راهکارهای عمرانی و همچنین توجه ویژه به مدیریت مصرف به استناد به رفتار اجتماعی مردم زمینه ارتقای سطح استفاده از آب مهیا شود. اگر بخواهیم با دقت بیشتری مسئله آب شرب برای مردم حل شود، باید میزان تأمین و مصرف مردم را هم مدیریت کنیم تا از این مشکل کمتر رنج ببرند.

حجت‌الاسلام اشرفیان با بیان اینکه افزایش اختلاف منابع و مصارف آبی، میزان تنش آبی را افزایش داده است، تصریح کرد: در این شرایط ارتقاء زیرساخت به منظور انتقال، تصفیه و توزیع منابع آب در کنار پیاده‌سازی سیاست‌های مدیریت مصرف برای کاهش مصارف از اصلی‌ترین راهبردهای حل مسئله تنش آبی به حساب می‌آید. مسئولان باید درحوزه زیرساخت و مصرف متناسب با شرایط اقلیمی، موضوع تنش آبی را حل کنند.

وی به تلاش‌های صورت گرفته برای حل مشکل تنش آبی اشاره کرد و افزود: نهاد نمازجمعه خود را موظف می‌داند که به دنبال حل مشکلات مردم باشد و مشکل تنش آبی هم برای این مردم بسیار جدی است، از این رو در تریبون نمازجمعه و برگزاری جلسات مختلف که با مسئولان و نمایندگان مجلس داشتم ، همچنان پیگیری این مسئله هستم تا زمینه حل مسئله مدیریتی تنش آبی مهیا شود.

امام جمعه شهرستان نیمروز با بیان اینکه برنامه‌های بسیاری برای حل مسئله آب در سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: طرح‌های عظیم و گرانقیمتی نظیر انتقال آب از دریا، چاه‌های ژرف، طرح نیم‌لوله‌ها و سایر طرح‌های بدون ثمر اگر چه برای مردمان نجیب این استان واقع در شرق کشور آبی به همراه نداشت،‌ اما همچنان این تلاش‌ها ادامه دارد. امروز باید در کنار برنامه ویژه دیپلماسی آب به منظور تامین حق‌آبه هامون از افغانستان زمینه حل مسائل استان سیستان وبلوچستان مهیا شود.

وی با بیان اینکه تالاب هامون از مهم ترین منابع تامین آب در این منطقه به شمار می آید، خاطرنشان کرد: تالاب هامون یکی از مهم‌ترین ذخیره‌های زیستی در استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود، شامل دریاچه، برکه‌ها و باتلاق‌هایی می‌شود که وضعیت آن‌ها مرتب در حال تغییر است. متاسفانه در دهه‌های اخیر، هامون روزهای تلخی را تجربه کرده و همچنان با بحران‌ کم‌آبی روبه‌رو است. از این رو باید این حقآبه از روش های مختلف دیپلماسی پیگیری شود تا به نتیجه نهایی برسد.

حجت‌الاسلام اشرفیان تصریح کرد: تالاب هامون، منبع اشتغالزایی و تامین آب مردم بوده است، اما این تالاب خشک شده و مشکلات عدیده ای را برای مردم در حوزه معیشت و زیست محیطی ایجاد کرده است، حدود دو ساله این خشکسال مطلق شده، دامداران زندگی شان نابوده شده و مجبور هستند تا دام های خود را نصف قیمت به فروش بگذارند، صنف صیادان هم به دلیل همین خشکسالی، چیزی برای صیادی ندارد.

وی افزود: امروز بحران کمبود آب همه استان را فراگرفته است، مشکل کمبود آب شرب خیلی جدی است. یک و نیم میلیون نفر مردم سیستان و زاهدان، چشمشان به این آب است، نگرانی‌های زیادی وجود دارد با نمایندگان مجلس با دستگاه‌های مختلف جلسات زیادی داشتم، ائمه جمعه استان هم مطالبه‌گری‌های زیادی انجام داده‌اند، در خطبه های نمازجمعه و جلسات مختلف این موضوع را مطالبه‌گری کردیم. خوشبختانه در یکی از سفرهای مسئولان، این موضوع تا حدودی به نتیجه رسید و قرار شده که منابع آبی از این طریق تأمین شود.

امام جمعه شهرستان نیمروز، سفره‌های زیرزمینی و چاه‌های آب را یکی از قابلیت‌های تأمین آب برشمرد و گفت: اگر این شیوه دنبال شود و به نتیجه برسد، مردم در چندین دهه آب شرب خواهند داشت هم اینک در برخی شهرها آب شیرین کن در حال نصب است و این خیلی خوشحال کننده است که مطالبه ائمه جمعه نتیجه داده است.

وی به موضوع طرح رزاق در این شهرستان اشاره کرد و گفت: طرح رزاق بر اساس توافق بین سپاه پاسداران، استانداری سیستان و بلوچستان، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان و شرکت ملی پخش فرآورده نفتی کشور در استان اجرایی شده است که در قالب این طرح مرزنشینانی که در ۲۰ کیلومتری مرز زندگی و سوخت‌بری می‌کنند، شناسایی و برای آنها کارت رزاق صادر می‌شود تا سوخت قانونی دریافت کنند.

برای هر کارت رزاق اجازه ورود و خروج یک خودرو از مرز داده شده که معیشت ۵ خانواده از آن تأمین می‌شود.

حجت‌الاسلام اشرفیان، طرح رزاق را هویت دادن به مرزنشینان سوخت ‌بر و حفظ امنیت مرزهای کشور عنوان کرد و ادامه داد: از زمانی که این طرح در سیستان و بلوچستان اجرا شد، عده‌ای از قاچاقچیان شبکه‌ای سوخت منافع خودشان را در خطر دیده‌اند و از اجرای آن ناراضی هستند.

وی ادامه داد: این طرح با هدف مقابله با خروج غیرقانونی سرمایه کشور، جلوگیری از حوادث جاده‌ای و قانونمند کردن فروش سوخت در نقاط مرزی به اجرا درآمده است تا از این طریق ضمن ساماندهی مرز، اشتغال پایدار برای مرزنشینان ایجاد شود.

امام جمعه نیمروز گفت: طبق آمار، نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان بالاست و بعضی از افراد سود جو برای سرپوش گذاشتن به این اقدام به سمت قاچاق سوخت روی آورده و این کار را بهانه‌ای برای تامین معاش خود عنوان می‌کنند اما هدف از طرح رزاق؛ ساماندهی این وضعیت است. خوشبختانه سبب شده تا آمار اشتغالزایی در این شهر افزایش یابد و مانع مهاجرت های غیرقانونی شود.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول