اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

چرا باید از دستگاه حضور و غیاب در کسب و کار و سازمان خود استفاده کنیم؟

امروزه با توجه به رونق کسب و کارهای مختلف و افزایش پرسنل شرکت ها نیاز به استفاده از انواع دستگاه های حضور و غیاب و کنترل تردد که می تواند نقش پر رنگی در کنترل و نظارت ورود و و خروج کارکنان دارد بیش از پیش افزایش یافته است.

چرا باید از دستگاه حضور و غیاب در کسب و کار و سازمان خود استفاده کنیم؟

تا پیش از ظهور دستگاه های حضور و غیاب در انواع مختلف آن از سیستم دستی برای کنترل ساعات کاری کارکنان استفاده می شد که این امر با وجود بدیع بودن این امر در زمان خود همچنان مشکلات زیادی را برای حضور و غیاب پرسنل کسب و کارهای مختلف به وجود می آورد.

امروزه شاهد وجوود انواع مختلفی از دستگاه های حضور و غیاب که مجهز به تکنولوژی های مختلفی نیز هستند در سازمان های مختلف ایرانی و خارجی هستیم؛ که بنا به نوع سازمان یا شرکت از طیف مختلفی از دستگاه های ساعت زنی برای شناسایی افراد استفاده می کنند.

دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد کسرا در کنار نرم افزار حضور و غیاب کسرا از جمله پیشرفته ترین و بهترین سیستمهای حضور و غیاب است که با استفاده از قابلیت های خود می تواند امکانات بی نظیری را در مورد ثبت تردد پرسنل و ایجاد نظم و امنیت در محیط کار در اختیار سازمان ها و شرکت های مختلف قرار داده و به عنوان یک اهرم مدیریتی قوی در اختیار مدیران سازمان ها قرار گیرد.

5 دلیل استفاده از سیستم حضور غیاب در سازمانها

مهاجرت به روش های نوین حضور و غیاب پرسنل: از جمله مزایای بسیار حیاتی وجود سیستم حضور و غیاب در سازمان ها کاهش فرایندهای کاغذی یا سنتی موجود در سازمان ها در بخش کاهش هزینه های سازمان ها و افزایش دقت در محاسبه کارکرد پرسنل اشاره کرد.

گزارش گیری لحظه ای از اطلاعات حضور و غیاب: با استفاده از دستگاه های حضور و غیاب و سیستم کنترل تردد می توان به صورت کاملا آنلاین و به صورت لحظه ای از تردد و ورود و خروج پرسنل گزارشات لحظه ای دریافت کرد در حالی که تا پیش از استفاده از دستگاه های کنترل تردد چنین امری مقدور نبود.

تسریع در فرآیند کنترل حضور و غیاب پرسنل: استفاده از دستگاه های حضور غیاب برخلاف سیستمهای سنتی کنترل تردد بسیار سریعتر و راحت تر انجام می شود. و اهمیت این امر در شرکت های بزرگ که دارای تعداد پرسنل زیادی هستند بیش از پیش احساس می شود.

کاهش خطای انسانی با بهره مندی از دستگاه حضور غیاب: استفاده از دستگاه حضور و غیاب موجب جلوگیری از خطاهای قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی در کنترل تردد پرسنل کارمندان می شود و بازده پرسنل منابع انسانی سازمان ها را افزایش می دهد.

افزایش سطح امنیت ثبت و نگهداری اطلاعات: استفاده از دستگاه ساعت زنی مدرن و پیشرفته امنیت حفاظت از داده ها و اطلاعات حضور و غیاب پرسنل را به شدت افزایش می دهد و از آنجایی که در حوزه منابع انسانی حفظ چنین داده هایی اولویت دارد نیاز به چنین فاکتور مهمی در ارتباط با سیستم حضور و غیاب اهمیت زیادی برای سازمان ها خواهد داشت.

انواع دستگاههای حضور و غیاب

دستگاه های حضور و غیاب در انواع مختلفی در بازار وجود دارد و دلیل این تنوع دستگاه نیز وجود نیاز در مشاغل مختلفی است که کارکرد حضور و غیابی متمایزی دارند.

دستگاه حضور و غیاب کارتی

دستگاه های حضور و غیاب کارتی دستگاه هایی هستند که  می توانند با استفاده از تکنولوژی کارت بدون تماس هویت کارکنان را تشخیص داده و در نهایت مدیریت تردد و حضور و غیاب پرسنل را به خوبی انجام دهند. از جمله مهمترین مزایای دستگاه های کارتی می توان به کنترل تردد بسیاری از پرسنل در سریع ترین زمان ممکن اشاره کرد. علاوه بر این، این نوع دستگاه ها هزینه کمی داشته گزینه مناسبی برای خرید دستگاه حضور و غیاب سازمان به شمار می رود.

از جمله مزایا و معایب دستگاه های حضور و غیاب کارتی آن است که استفاده از این نوع دستگاه های ساعت زنی امکان تخلف پرسنل در حضور و غیاب پرسنل را به شدت افزایش می دهد چرا که کارکنان می توانند به جای یکدیگر اقدام به ثبت حضور و غیاب پرسنل خود کنند. همچنین با گم شدن کارت حضور و غیاب فرد امکان ثبت تردد فرد تا جایگزنی کارت حضور و غیاب بدون تماس برای او وجود ندارد.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

حضور و غیاب اثر انگشتی یکی دیگر از شیوه های کنترل تردد پرسنل است که مبتنی بر تکنولوژی بیومتری بوده و با استفاده از اثر انگشت افراد عملیات احراز هویت کامندان و تردد آن ها را مدیریت می کند. این نوع دستگاه ها بر مبنای یکتایی و منحصر به فرد بودن اثر انگشت و به بهره مندی از یک حسگر اثرانگشت افراد اقدام به تشخیص هویت فرد می کند.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه

دستگاه حضور و غیاب عنبیه چشم نوعی از دستگاه های حضور و غیاب است که جهت احراز هویت افراد از ویژگی های بیولوژیک یا بیومتریک پرسنل استفاده می کند. از آنجایی که عنبیه چشم هر انسان همانند اثر انگشت او کاملا یکتا و منحصر به فرد است می توان به خوبی از این امکان جهت احراز هویت افراد استفاده کرد. این نوع دستگاه ها به دلیل داشتن دقت بالا در ثبت ورود و خروج پرسنل در بسیاری از مراکز امنیتی و حساس مورد استفاده قرار می گیرد. جالبتر آنکه خطوط عنبیه دو چشم انسان الگوی واحدی نداشته و می توان از این ویژگی برای شناسایی کارمندان یک شرکت استفاده کرد. این نوع دستگاه های ساعت زنی حضور و غیاب گاهی تحت عنوان دستگاه حضور غیاب چشمی نیز در بازار شناخته می شوند.

دستگاه حضور وغیاب تشخیص چهره  

از جمله دستگاه های حضور و غیاب باید به دستگاه‌های بیومتریک حضور و غیاب تشخیص چهره اشاره کرد. دستگاه تشخیص چهره با استفاده از تکنولوژی بیومتریک یا بایومتریک ابتدا از چهره پرسنل با تمام زوایای آن عکسبرداری کرده و سپس پس از پایش این تصاویر این عکس در حافظه دستگاه ثبت می شود. در نهایت زمانی که پرسنل اقدام به ثبت ورود و خروج خود جلوی دستگاه می کنند هویت آنان بر اساس این تصویر رصد شده و پرسنل احراز هویت می شوند. جدید ترین دستگاه های کنترل تردد تشخیص چهره از فناوری مادون قرمز و همچنین هوش مصنوعی و الگوریتم های تشخیص چهره تردد پرسنل را ثبت می کند. انواع مختلفی از دستگاه کنترل تردد تشخیص چهره در بازار وجود دارد که هر کدام بر اساس ظرفیت دستگاه یا ... متفاوت عمل می کنند.

دستگاه تشخیص چهره به گونه ای است که میتوان آن را در نوع خود دستگاه هایی به مراتب بهتر از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی دانست چرا که این دستگاه ساعت زنی میزان تقلب و خطا را به شدت کاهش می دهد و به دلیل سهولت در استفاده از این دستگاه ها در شرکت ها و سازمان ها محبوبیت زیادی دارد.

دستگاه تشخیص چهره امکان تقلب را تا حد زیادی منتفی می سازد چرا که در این نوع دستگاه های کنترل تردد آنچه برای احراز هویت کارکنان مورد استفاده قرار می گیرد امکان ثبت چهره افراد است و این عامل به دلیل منحصر به فرد بودن آن امکان تقلب را در مورد کنترل ورود و خروج کارکنان به شدت کاهش می دهد. علاوه بر این تغییرات ظاهری مثل استفاده از لنز یا آرایش کردن افراد، ریش گذاشتن، عینک داشتن یا بسیاری تغییرات دیگر هیچ تاثیری در شناسایی هویت افراد ندارد.

یکی دیگر از مواردی که موجب جذابیت دستگاه ساعت زنی تشخیص چهره می شود این است که برخی از کارگران در طول روز به مشاغل سختی مشغول اند و با مواد شیمیایی خاصی در ارتباط هستند. از این رو ممکن است در اثر انگشت این افراد به درستی در سیستم حضور و غیاب ثبت نشود و به همین دلیل استفاده از دستگاه تشخیص چهره می تواند گزینه مطلوبی باشد. علاوه بر این چون احراز هویت به صورت دستی در این نوع دستگاه ها انجام نمی شود امکان انتقال بیماری ها از جمله کرونا در این حالت وجود ندارد.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص کف دست

دستگاه حضور و غیاب تشخیص کف دست یا دستگاه حضور و غیاب اسکن کف دست نوعی سیستم کنترل ورود و خروج اسکن کننده کف دست است که با استفاده از ویژگی یکتایی خطوط کف دست که یکی از ویژگی های فناوری بایومتریک است می تواند هویت کاربران خود را شناسایی کند. سیستم کنترل ورود و خروج با فناوری اسکن کف دست نسخه پیشرفته تر دستگاه حضور و غیاب اثرانگشت است که با دقتی بالاتر و با بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا مدیریت تردد سازمان ها را به عهده دارد. فرد با نگه داشتن کف دست خود جلوی دوربین این دستگاه کف دست خود را اسکن می کند و پس از آن با تطبیق اطلاعات کف دست فرد با اطلاعات موجود در دیتای اختصاصی خود هویت فرد را تشخیص می دهد و با استفاده از سیستم حضور و غیاب عملیات محاسبه کارکرد حضور و غیاب پرسنل به دقت محاسبه و برای پرداخت به سیستم حقوق و دستمزد سازمان ها ارسال می شود.

ما در کسرا آماده ارائه خدمت به سازمان شما هستیم. شما می توانید با مراجعه به سایت شرکت مهندسی کسرا و با پر کردن فرم درخواست دموی محصولات کسرا از مشاوره کارشناسان کسرا در زمینه خرید دستگاه های حضور و غیاب برخوردار شوید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول