اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

زمزمه احیای مصوبه‌ جنجالی به نفع استادزاده‌ها/ رتبه ۱۶۲۰۰۰ کنکور چگونه پزشکی قبول شد؟!

طی روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها مدعی شدند به پیشنهاد وزرات علوم و بهداشت در جلسات اخیر شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی طرح اعمال یک سهمیه ویژه برای اعضای فرزندان هیأت علمی برای تمامی مقاطع ارائه شده است.

زمزمه احیای مصوبه‌ جنجالی به نفع استادزاده‌ها/ رتبه ۱۶۲۰۰۰ کنکور چگونه پزشکی قبول شد؟!

گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: صندلی فروشی کلید واژه‌ای است که چندی پیش، پس از جنجال شناسایی یک دانشجوی دندان پزشکی تقلبی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روی زبان‌ها افتاد. هرچند آن داستان خیلی زود خاتمه پیدا کرد و به نظر چندان مهمی به نظر نیامد، اما واسطه‌ای شد برای صحبت‌های مختلف درباره شناسایی سوء استفاده‌ها و تقلب‌ها در انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های علوم پزشکی!

چندی پیش نیز با داغ شدن موضوع افزایش پذیرش تعداد دندانپزشکان حجت‌الاسلام شجاعی، نماینده مجلس به بحث پذیرش دانشجوی دندانپزشکی از مسیرهای بدون کنکور سراسری به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه در جلسه ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور تفاوت حداقل ۳ هزار نفری در تعداد دانشجوی در حال تحصیل میان آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده می‌شود.

وزارت بهداشت باید به دو سؤال بزرگ پاسخ دهد، اول اینکه این اختلاف هزار نفری از چه مسیری وارد دانشکده‌های دندانپزشکی شده‌اند و دوم اینکه اگر ظرفیتی برای تربیت دانشجو هست چرا وزارت بهداشت تا این حد در برابر اضافه شدن ظرفیت پذیرش از طریق کنکور سراسری مقاومت می‌کند؟

*عده‌ای حق نخبگان را پایمال می‌کنند

پس از اظهارات این نماینده مجلس هامون سبطی دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز خواستار پاسخگویی وزارت بهداشت در این زمینه شد و در اظهاراتی گفته که راه‌های زیادی پس از کنکور پیش پای افراد ثروتمند و قدرتمند گذاشته شده تا به راحتی حق نخبگان را پامال کنند. همانطور که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است اختلاف  فاحشی بین تعداد آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و سازمان سنجش وجود دارد که همین موضوع نشان می‌دهد بخشی از این سه هزار نفر اختلاف، ویژه خواران هستند، این افراد از راه‌های قانونی، شبه قانونی و غیر قانونی صندلی‌های دانشگاه های خوب را پس از کنکور غصب کرده‌اند!

*لغو مصوبه تبعیض‌آمیز

بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب این تخلفات با استفاده از مصوبه سهمیه اعضای هیات علمی رخ داد و هرچند از سال از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ سه بار این مصوبه توسط دیوان لغو شد و بار آخر نیز با اعمال ماده ۸۶ و با درخواست شخص رئیس دیوان عدالت اداری این سهیمه لغو شد اما طی روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها مدعی شدند به پیشنهاد وزرات علوم و بهداشت در جلسات اخیر شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی طرح اعمال یک سهمیه ویژه برای اعضای فرزندان هیأت علمی برای تمامی مقاطع ارائه شده است.
براساس این طرح فرزندان اعضای هیأت علمی می‌توانند تنها با کسب ۹۰ درصد نمره کل آخرین قبولی با هر سهمیه‌ای مازاد بر ظرفیت پذیرش هر کد رشته و برای تمامی مقاطع از مقطع کارشناسی تا دکترا موفق به اخذ پذیرش شوند.

*سهمیه هیات علمی لغو شده است

در همین راستا با علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور به گفت‌وگو نشستیم. وی توضیح می‌دهد: مفاد مصوبه شماره ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تسهیلات نقل و انتقال و تغییر رشته برای فرزندان اعضای هیات علمی اشاره دارد. بر این اساس در سال ۹۱ دیوان عدالت اداری رایی صادر کرد و سهمیه هیات علمی را لغو کرد. در آن دوران مصوبه سهمیه هیات علمی مصوبه دولت بود که لغو شد، بلافاصله پس از یک سال این سهمیه مجدد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و از سال ۱۳۹۲ اجرایی شد.

وی می‌گوید: بر این اساس سالانه به طور میانگین ۱۳۰۰ نفر از این سهمیه استفاده کردند و از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ سه بار این مصوبه توسط دیوان لغو شد و بار آخر با اعمال ماده ۸۶ و با درخواست شخص رئیس دیوان عدالت اداری این سهیمه لغو شد و دیوان عدالت اداری اعلام کرد که این سهیمه در بخش انتقال و تغییر رشته اعمال نخواهد شد.

*رتبه ۱۶۲۰۰۰ کنکور پزشکی خواند!

امرایی با بیان اینکه در زمینه انتقال افراد می‌توانستند با کسب ۹۰ درصد نمره علمی آخرین شخص پذیرفته شده از این تسهیلات استفاده کنند تصریح می‌کند: بخشی دیگر از این تسهیلات، تغییر رشته است یعنی فرد از رشته دامپزشکی به پزشکی منتقل شود که این موضوعی بسیار حاد است. بر اساس همین موضوع، دانشگاه آزاد در سال ۹۶ آیین‌نامه‌ای را نوشت که شرط نمره ۹۲.۵ درصدی استفاده کنندگان از این تسهیلات حذف شد که کاملا برخلاف مصوبه ۷۳۵ بود که اجرای این باعث شد که رتبه ۱۶۲۰۰۰ هم در رشته پزشکی تحصیل کند و با استفاده از مصوبه تغییر رشته کنکور را دور زد.

*برخی به دنبال احیای این مصوبه هستند

به گفته عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، در حال حاضر دیوان عدالت اداری قسمت مربوط به تغییر رشته و انتقال را لغو کرده است اما باز هم خبری به دست ما رسید که برخی از مسوولان به دنبال احیای این سهمیه هستند. دیده‌بان شفافیت و عدالت به این افراد اعلام می‌کند که این مصوبه لغو شده است و اجرای آن مصداق نقض بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی است. این مصوبه نباید اجرا شود.

وی با بیان اینکه ما این مسئله را با رئیس جمهور نیز در میان گذاشته‌ایم تاکید می‌کند: عده‌ای به بهانه دور زدن قانون اعلام می‌کنند این سهمیه تشویق اعضای هیات علمی برای تدریس است اما ما معتدیم این اتفاق اصلا شایسته و زیبا نیست که دانشجویی به دلیل اینکه پدرش عضو هیات علمی است از رشته دامپزشکی در رشته پزشکی تحصیل کند! اینکه عضو هیات علمی به دنبال تغییر رشته فرزندش باشد اصلا شایسته نیست و چرا باید برای فردی با توانایی کمتر موقعیتی ایجاد کنیم که جای فردی با توانایی بیشتر را بگیرد؟ این موضوع خلاف قانون است. ظرفیت ما در علوم پزشکی بسیار محدود است و این تغییر رشته ها بیشتر در حوزه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی استفاده می‌شود.

*اجازه احیای مصوبه تبعیض‌آمیز را نمی‌دهیم

وی با بیان اینکه اعضای هیات علمی را می‌توان از لحاظ مالی و فراهم کردن امکانات رفاهی تشویق کرد می‌گوید: اینکه برای تشویق صندلی رشته‌های خوب دانشگاه را در اختیار فرزندان این افراد قرار دهیم منطقی نیست و ما مخالف این موضوع هستیم.

امرایی با اشاره به اینکه با اجرای این سهمیه به طور جد مخالفیم هشدار می‌دهد: دیده‌بان شفافیت و عدالت از تمام ظرفیت قانونی خود استفاده می کند که این سهمیه احیا نشود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در زمینه آموزش پزشکی تعامل نسبتا خوبی با دیده بان شفافیت و عدالت نداشته است می‌گوید: بین کارگروه آموزش و وزارت بهداشت تعاملی وجود ندارد. در پرونده آزمون دستیاری نیز وزارت بهداشت بر خلاف رای دیوان عدالت اداری آزمون را برگزار کرد. متاسفانه اصرار بر عدم اجرای مصوبات دیوان عدالت اداری به یک رویه در وزارت بهداشت تبدیل شده است. ما انتظار بیشتری از مسئولین وزارت بهداشت داشتیم و بهتر بود وزیر بهداشت از افرادی با تعامل بیشتر در این زمینه استفاده کند.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول