اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: حل و فصل پادمان از دستورکارهای مذاکره است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با رد ادعای عقب نشینی ایران از موضوعات مربوط به پادمان، تصریح کرد: حل و فصل موضوع پادمان، همچنان جزء دستورکارهای مذاکرات است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: حل و فصل پادمان از دستورکارهای مذاکره است

 

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، با اعلام نظر ایران در ساعات پایانی زمان تعیین‌شده، متن پیشنهادی مورا، فضای مثبتی را ایجاد کرده است که براساس آن، همه طرف‌ها مواضع قابل‌قبولی را اتخاذ می‌کنند. پس از ارسال پاسخ ایران به این متن سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد که درحال مطالعه پاسخ ایران به متن نهایی تدوین‌شده ازسوی اتحادیه اروپا برای احیای برجام هستند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد: ما پاسخ ایران را دوشنبه‌شب دریافت کردیم. درحال بررسی آن هستیم. اروپا درحال رایزنی با سایر شرکای توافق (ایالات‌متحده، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه) درباره چگونگی پیشرفت در این مسیر است. ایران که نظرات خود را با بررسی‌های کارشناسی متعدد بنابر اعلام نظر مقامات کشورمان اعلام کرده است، آنطور که از مواضع مقامات ایران می‌توان نتیجه گرفت اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات‌متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده اما باید در متن گنجانده شود. این پایان ماجرا نیست و یک موضوع دیگر نیز هنوز بلاتکلیف است که به تضمین تداوم اجرای برجام مربوط است و آمریکایی‌ها باید درخصوص آن اعلام موضع کنند.

از سوی دیگر، ایسنا به نقل از یک منبع مطلع نوشت که این انتظار وجود دارد تا دو روز آینده ایران به‌طور متقابل پاسخ طرف مقابل را دریافت کند. محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌‌کننده ایران نیز در توییتی نوشت که ایران نگرانی‌های خود را ابراز کرده است اما حل مسائل باقی‌مانده چندان دشوار نیست. وی افزود: نمی‌توانم بگویم که توافقی حاصل خواهد شد اما نسبت‌به قبل به توافق نزدیک‌تر هستیم.

پاسخ سازنده ایران به متن اروپا

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه درباره پاسخ ایران به متن پیشنهادی اروپا، آن را سازنده توصیف کرد و گفت که دیدار قریب‌الوقوع در سطح وزرای خارجه بعید نیست؛ موضوعی که امیرعبداللهیان نیز روز گذشته بر آن تاکید کرد و گفت آماده سفر به وین است.

حالا در شرایط جدید توپ در زمین آمریکاست و آن‌ها باید تصمیم بگیرند که توافق می‌خواهند یا ادامه مذاکره؛ البته ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرد که تنها راه برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، این است که تهران از خواسته‌های فرابرجامی دست بکشد. وی افزود: واشنگتن معتقد است که هر چیزی که می‌توان درباره آن مذاکره کرد قبلا انجام شده است. اگرچه آمریکایی‌ها باز هم فرار روبه‌جلو را در دستورکار قرار داده‌اند اما این به معنای کرنش ایران نیست و منافع اقتصادی ملت ایران در اولویت تیم مذاکره‌کننده قرار دارد.

جلسه مهم درباره مذاکرات 

عصر روزگذشته (سه‌شنبه) در جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، گزارش کاملی از روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و فرآیند بررسی ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی و جمع‌بندی نظرات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به کمیسیون ارائه شد.

در این جلسه که در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و با حضور وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد به سؤالات نمایندگان حاضر در جلسه در خصوص ابعاد مختلف متن پیشنهادی تهیه شده، پاسخ داده شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در این جلسه با تاکید بر سیاست محوری دولت بر گره نزدن اقتصاد کشور به مذاکرات گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که با هوشمندی و دوراندیشی مجلس انقلابی تصویب شد ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای پیگیری کامل سیاست مقاومت فعال در اختیار کشور قرار داد که امروز ثمرات آن بیش از گذشته هویدا شده است.

او با تشریح تلاش شبانه‌روزی رئیس و اعضای هیات مذاکره‌کننده و مجموعه دستگاه‌های فعال در این بخش خاطرنشان کرد: صرف نظر از توافق یا عدم توافق که به هر شکل، تأمین کننده منافع ملت ایران است با هماهنگی بسیار خوبی که میان بخش‌های مختلف کشور برای پیشبرد مذاکرات انجام شد در هیچ بخشی از خطوط قرمز عقب‌نشینی انجام نشد و نخواهد شد.

در این جلسه همچنین علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و مهندس محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی توضیحات مبسوطی را در خصوص مذاکرات در بخش‌های مرتبط با رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای ارائه کردند و به سؤالات متعدد نمایندگان حاضر در جلسه پاسخ گفتند.

اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای، بدون نظر مجلس ممکن نخواهد بود

در همین زمینه ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «صبح نو»، با اشاره به جلسه عصر روز گذشته اعضای این کمیسیون با حسین امیرعبداللهیان، علی باقری، علی شمخانی و محمد اسلامی اظهار کرد: این جلسه دو ساعته، یک جلسه جدی کار بود و با توجه به نقش مجلس در تصویب قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، آقای شمخانی تصریح کرد که این قانون هم در افزایش توانمندی هسته‌ای کشور و هم در مسیر مذاکرات، بسیار راهگشا بوده است.

 وی اضافه کرد: آقای باقری گزارشی را در بعد مذاکراتی ارائه داد و آقای اسلامی هم عمدتاً مسائل فنی را گزارش کرد. مباحث کلان هم توسط آقای شمخانی مطرح شد. اعضای کمیسیون هم نظرات خود را درباره متن گفتند و می‌خواستند که اطلاعاتی را درباره پاسخ‌های طرف غربی کسب کنند.  وی اضافه کرد: مباحث مختلفی در این جلسه مطرح شد و مباحث دیگری هم باقی ماند که در جلسات آتی، به آنها پرداخته خواهد شد.

عمویی با اشاره به جزئیات قانون راهبردی لغو تحریم‌ها و رویکرد این قانون به روند مذاکرات تاکید کرد: قانون راهبردی لغو تحریم‌ها تاکید دارد که اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای، بدون نظر مجلس، ممکن نخواهد بود. ماده هفتم این قانون تاکید دارد که دولت باید گزارش رفع تحریم‌ها را به مجلس ارائه دهد تا مجلس درباره واکنش جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیری کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: به همین دلیل، مجلس جایگاه مهمی در مذاکرات و ادامه برنامه هسته‌ای کشور دارد.  

وی درباره اخبار عقب‌نشینی ایران از مباحث مربوط به پادمان در مذاکرات، تاکید کرد: یکی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات، حل و فصل مسائل باقی مانده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. ما تاکید داریم که این پرونده‌ها به صورت سیاسی باز شده‌اند و طرف‌های مقابل ایران، باید جهد لازم جهت بسته شدن این پرونده‌ها را داشته باشند.

وی با رد ادعای عقب نشینی ایران از موضوعات مربوط به پادمان، تصریح کرد: حل و فصل موضوع پادمان، همچنان جزء دستورکارهای مذاکرات است.

شاهد همگرایی همه اجزاء هستیم

عمویی با اشاره به همگرایی وزارت امور خارجه و شورایعالی امنیت ملی درباره مذاکرات، تصریح کرد: در جلسه، شاهد همگرایی همه اجزاء از جمله سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی به عنوان نهاد فرادست بودیم. مجلس شورای اسلامی نیز وظیفه نظارتی خود را با جدیت دنبال خواهد کرد.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول