اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آیا حماس واقعا در جنگ ۳ روزه حضور نداشت؟

درحالی که یکی از اهداف رژیم صهیونیستی در جنگ ۳ روزه غزه اختلاف‌افکنی میان گروه‌های فلسطینی به ویژه جهاد اسلامی و حماس بود این جنگ از جانب فلسطینیان نبرد «وحدت میادین» نام گرفت.

آیا حماس واقعا در جنگ ۳ روزه حضور نداشت؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رژیم صهیونیستی درحالی جنگ کوتاه غزه را آغاز کرد که فارغ از تکاپو برای تحقق اهداف متعدد و به ویژه جبران شکست در جنگ ۱۲ روزه غزه در مه ۲۰۲۱ تصور می‌کرد که این بار قرار است صرفا با جنبش جهاد اسلامی فلسطین در جبهه جنگ قرار بگیرد و سایر گروه‌های فلسطینی به میدان نخواهند آمد.

حتی مقامات صهیونیست در حمله به اردوگاه جنین در کرانه باختری و بازداشت یکی از فرماندهان جهاد اسلامی مدعی شدند آنها با این جنبش مشکل دارند و نمی‌خواهند غیر نظامیان یا سایر گروه‌های فلسطینی را هدف قرار دهند. این درحالی است که در تجاوز هوایی ارتش صهیونیستی به نوار غزه تنها طی ۳ روز نزدیک به ۵۰ غیرنظامی فلسطینی شهید شدند که ۱۷ تن از آنها کودک بودند و بیش از ۳۵۰ نفر نیز مجروح گشتند.  رژیم صهیونیستی به این بهانه جنگ را آغاز کرد که مدعی بود می‌خواهد جلوی عملیات نظامی جهاداسلامی علیه مواضع اسرائیل را در پاسخ به بازداشت شیخ «بسام السعدی» از فرماندهان این جنبش، بگیرد و قصد ورود به جنگ با سایر گروه‌ها را ندارد.

از طرف دیگر صهیونیست‌ها قبل از آغاز این جنگ هشتگی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته و تلاش کردند فلسطینی‌ها را علیه حماس تحریک کنند و این جنبش را عامل تنش‌های امنیتی در فلسطین بدانند. اسرائیل در فیسبوک و اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی کمپینی علیه حماس به راه انداخته و با این ادعا که حماس یک گروه تروریستی است از مردم فلسطین خواست علیه آن اقدام کنند.  

همچنین واضح بود که تل‌آویو در تکاپو برای جدا کردن جهاد اسلامی از سایر گروه‌های فلسطینی به ویژه حماس بوده و به دنبال اختلاف‌افکنی میان آنهاست. درواقع صهیونیست‌ها مدعی هستند که جهاد اسلامی یک گروه وابسته به ایران بوده و تل‌آویو به طور مشخص در دشمنی با این گروه است. این درحالی است که رژیم اشغالگر بارها ثابت کرده همه اعراب و فلسطینیان را دشمن خونین خود می‌داند.

اما با وجود توطئه‌های اشغالگران دیدیم که این جنگ 3 روزه از جانب فلسطینیان نبرد «وحدت میادین» نام گرفت؛ یعنی جنگی که همه عرصه‌ها و گروه‌های فلسطینی در آن علیه دشمن متحد هستند. البته همانطور که مشخص است جنبش حماس طی این سه روز موضع علنی اتخاذ نکرد و مشارکت مستقیم نیز در تبادل آتش میان جنبش جهاد اسلامی با ارتش اسرائیل نداشت. اما آیا واقعا جهاد اسلامی بدون هماهنگی با حماس عملیاتی را علیه صهیونیست‌ها آغاز می‌کرد؟

کسانی که با امور و تحولات فلسطین و روابط میان گروه‌های آن آشنایی داشته باشند به سادگی متوجه می‌شوند که بی تردید گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس در این عملیات مشارکت داشته است و اتاق عملیات مشترک فلسطینیان نقش موثر در هدایت این نبرد ۳ روزه داشت.  

علاوه بر آن حماس بنا به چند دلیل نمی‌توانست از مشارکت در چنین عملیاتی خودداری کند. اول اینکه حماس بزرگترین گروه مقاومت فلسطین محسوب می‌شود و بارها تاکید و ثابت کرده پایه‌های مقاومت فلسطین مبتنی بر انسجام و هماهنگی میان همه فلسطینیان و گروه‌های آن است. بنابراین دست کشیدن حماس از همراهی گروهی مانند جهاد اسلامی ضربه زدن به مفهوم و ماهیت مقاومت فلسطین است و این مسئله با ایدئولوژی حماس سازگاری ندارد.

 از آن گذشته کاملا غیرمنطقی است که جنبش حماس به عنوان طرفی که کنترل غزه را بر عهده دارد در برابر تجاوزات رژیم اشغالگر بی‌تفاوت و ساکت بماند. در نبرد «شمشیر قدس» در سال ۲۰۲۱ حماس با مواضع متحد و منسجم خود موقعیت بالایی در میان فلسطینیان کسب کرد و حتی تشکیلات خودگردان فلسطین که در هماهنگی با صهیونیست‌هاست را به چالش کشید. به طوری که این تشکیلات از ترس پیروزی حماس در انتخابات آینده اجازه برگزاری انتخابات فلسطین را نمی‌دهد.

بنابراین پرواضح است که جنبش حماس هرگز در برابر دشمن صهیونیستی دست از حمایت مردم فلسطین یا هرگروه فلسطینی حتی اگر وابسته به مقاومت نباشد نیز برنمی‌دارد و حاضر نخواهد شد محبوبیتی که با تلاش و جهاد مستمر طی دهه‌های گذشته در محافل عربی و اسلامی و فلسطینی به دست آورده را از دست بدهد.

از آن گذشته حماس طی سال‌های اخیر تبدیل به یکی از بازیگران اصلی محور مقاومت شده و هم‌اکنون نیز تلاش دارد روابط خود را با سوریه احیا کند. بر این اساس سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند که مسئولیت مدیریت جنگ 3 روزه غزه از جانب فلسطینیان بر عهده اتاق عملیات مشترک فلسطین بوده و گردان‌های عزالدین القسام به شکل غیرمستقیم در این عملیات همراه با سرایا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی شرکت کرده است.

در پایان مسلماً حماس دلایل و انگیزه‌های خود را در ابهام موضع سیاسی و رسانه‌ای خود در مورد عملیات «وحدت میادین» دارد و شاید این موضوع در مرحله آینده و یا تقابل نظامی جدید میان فلسطینیان و ارتش رژیم صهیونیستی روشن گردد. حتی برخی معتقدند که این موضع مبهم حماس در جنگ ۳ روزه غزه در چارچوب یک استراتژی جدید از جانب مقاومت فلسطین و اتاق عملیات مشترک برای جنگ بعدی با اسرائیل است.

منبع: الف

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول