اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ناتو خبر داد؛ افزایش نیروها در کوزوو در صورت تشدید تنش‌ها با صربستان

دبیرکل ناتو می‌گوید در صورت تشدید تنش‌ها بین کوزوو با صربستان، نیروهای حافظ صلح این ائتلاف نظامی را در کوزوو افزایش خواهد داد.

ناتو خبر داد؛ افزایش نیروها در کوزوو در صورت تشدید تنش‌ها با صربستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علی‌رغم هشدارهای روسیه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره دخالت در تنش‌ها بین صربستان و منطقه خودمختار کوزوو، این ائتلاف نظامی اما به اظهارات تحریک‌آمیز درباره مداخله نظامی ادامه می‌دهد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو شامگاه چهارشنبه در آستانه گفتگوهای اتحادیه اروپا با کشورهای غربی بالکان، گفت در صورت تشدید تنش‌ها بین کوزوو با صربستان، نیروهای حافظ صلح این ائتلاف نظامی را در کوزوو افزایش خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، استولتنبرگ پس از گفتگو با «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان در بروکسل، طی نشست خبری اظهار داشت: «ما اکنون یک ماموریت مهم داریم، حضور نظامی در کوزوو با حدود ۴ هزار سرباز».

وی در این‌باره توضیح داد: «در صورت نیاز، ما نیروها را جابجا خواهیم کرد، آنها را در جاهایی که نیاز است مستقر خواهیم کرد و حضور خود را افزایش خواهیم داد. ما هم‌اکنون حضور در شمال را افزایش داده‌ایم. ما آماده‌ایم تا کارهای بیشتری انجام دهیم».

به نوشته رویترز، تنش‌ها بین صربستان و کوزوو در ماه جاری زمانی شعله‌ور شد که دولت این منطقه خودمختار گفت که صرب‌های ساکن شمال را که مورد حمایت بلگراد هستند و نهادهای کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند، ملزم می‌کند تا از پلاک خودروهای صادر شده در این حکومت استفاده کنند.

اوضاع پس از آنکه «آلبین کورتی» نخست وزیر کوزوو، با به تعویق انداختن این قانون تا یکم سپتامبر موافقت کرد، آرام شد. کوزوو در سال ۲۰۰۸، تقریبا یک دهه پس از شورش علیه دولت بلگراد، به حالت حکومت خودمختار درآمد.

با این حال، صربستان از نظر قانونی هنوز کوزوو را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند. این کشور افزایش تنش ها و درگیری‌ها در این منطقه را رد می‌کند و کوزوو را به پایمال‌کردن حقوق اقلیت صرب‌های ساکن در آن منطقه متهم می‌کند.

اظهارات دبیرکل ناتو در حالی است که پیشتر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با غیرمنطقی توصیف کردن خواسته‌های دولت خودمختار کوزوو، گفت روسیه به‌طور کامل از صربستان حمایت می‌کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول