اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

بافت تاریخی نیازمند شهردار خاص است/ ایران در ۲۰ رشته گردشگری قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست

وزیر میراث فرهنگی گفت: بافت تاریخی باید شهرداری خاص خود را داشته باشد تا به صورت تخصصی این موارد مدیریت شود. ما برای این امر فرمول واحدی ارایه ندادیم و به استان ها تفویض اختیار کردیم.

بافت  تاریخی نیازمند شهردار خاص است/ ایران در ۲۰ رشته گردشگری قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست

به گزارش خبرنگار فارس، سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش از ظهر امروز در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها گفت: ما با شورای عالی استان‌ها باید با نگاه مسئله محور مشکلات پیش رو را شناسایی کرده و به بهترین نحو آن را از پیش رو برداریم. گفت: ۳ حوزه گردشگری، میراث فرهنگی در زمینه بافت تاریخی و صنایع دستی به عنوان مصداق بارز اقتصاد مقاومتی مشخصا با این شورا در ارتباط هستند.
وی افزود: شورای شهر و روستا و شهرداری ها خط مقدم تحقق بخشیدن به این اهداف هستند همچنین باید نگاه درستی به راهبرد های حاکمیت داشته باشید چراکه مستقیما با نظرات مردم مواجه هستید.
ضرغامی با بیان اینکه میراث فرهنگی بسیار گسترده است. یکی از گرفتاری های کشور نظام اداری ناکارآمد و پوسیده‌ای است که مثل بختک بر روی کشور افتاده و هرکاری میخواهیم پیش ببریم به علت این امر نمی‌توانیم. شهرداری ها هم همین‌گونه هستند. گفت: درست است که در بالای سازمان نگاه تحولی وجود دارد اما در بدنه اتفاقی نمی‌افتد و شکست می‌خورد پس در گام اول باید نگاهمان همسو شود و در صورتی‌که فهم مشترک پیدا نکنیم نیروهایمان هدر می رود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه شهرداری ها بخش پر قدرت حوزه اجرایی کشورند، افزود: همه دستگاه های دولتی و خصوصی مدهور بازیگری شهرداری‌ها و شورای شهر هستند.
وی تاکید کرد: اگر از این قدرت استفاده نشود و اگر قدرتتان را به نفع منافع شخصی احتکار کردید باید پاسخگو باشید.
وی به درآمد شهرداری ها اشاره کرد و گفت: شهرداری باید برای انجام امور درآمد داشته باشد، پیشنهادات ارائه شده به دودسته تبدیل می‌شود برخی اعتبار می‌خواهد و برخی نمی خواهد. در ابتدای امر باید به آنان که نیازی به اعتبار ندارد پرداخت. وقتی هم منابع غنی شود، همگی بهره مند می شوند اما به دلیل دید اشتباه در این زمینه توجهی به منابع نمی‌شود، شهرداری ها مبتلا به این آسیب هستند و ساده ترین راه را یعنی پرشدن صندوق شهرداری توجه می‌شود اما باید بدانید که سرمایه گذاری برای آینده خودتان خواهد شد.
ضرغامی ضمن اشاره به یکی از سفرهای استانی خود خاطرنشان کرد: در شهر هیر استان اردبیل پل معلقی وجود دارد و ما پس از سفر به این شهر اولین دوچرخه هوایی را با رعایت مسائل ایمنی افتتاح کردیم این درحالیست که شهر هیر ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارد و برای این پل معلق تا ۱۵هزار بلیت فروخته می شود و چهره این شهر عوض شده است علاوه براین اگر این برنامه ریزی ها به درستی انجام شود باعث تقویت محیط زیست نیز می شود.
وی در ادامه افزود: مردم در این روزها بسیار گرفتارند و اگر شادی نکنیم نمی‌توانیم فشارهای مختلف را از دوش آنان کم کنیم و با کمترین امکانات می‌توان شادی را بین مردم ایجاد کرد.
ضرغامی با تاکید براینکه حوزه گردشگری نیاز اجتماعی فرهنگی و روحی مردم است اظهار کرد: قطر ۲۰۰ میلیارد دلار فقط برای جام جهانی در نظر گرفته است تا کشور خود را معرفی کند. برای برگزاری این رویداد، کشور های رقیبی داریم که مزیت رقابتیشان دربرابر ما صفر است.
وی ادامه داد: کشور ما در ۲۰ رشته گردشگری اصلا قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست اما از گذشته نگاه درستی به گردشگری نداشته ایم. بعد از نفت به خصوص در کشورهای همسایه گردشگری در رتبه اول است اما کشور در این حوزه دچار عقب ماندگی تاریخی است.
وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: خواهش من این است که شهرداران و شوراها به صورت ویژه به مسئله گردشگری بپردازند. در گردشگری داخلی متاسفانه به صورت سنتی فقط چند استان گردشگر جذب می‌کنند این درحالیست که پلتفرم «بزنیم بیرون» را با تمام اطلاعاتی که گردشگر میخواهد معرفی کرده ایم.
وی با تاکید براینکه به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند کمک شود اذعان کرد: گردشگری بیماری است که اگر از روی تخت بلند شود سایر بیماران را بلند می‌کند. نگاه سنتی شهرداری ها و وجود انواع محدودیت ها معضلاتی را ایجاد کرده است. شوراهای روستا و شهر باید دید کمک کردن داشته باشند و تنها کمک نقدی یاری رسان نیستند.
ضرغامی با تاکید بر اینکه هرکس بیشتر پرونده موجه بیاورد در دادن مجوز و تسهیلات به کارهایش سرعت می‌بخشیم عنوان کرد: ظرفیت تفویض اختیار به استان ها داده شده بنابراین پیشبرد امور نیازمند همکاری استان هاست.
وزیر گردشگری با تاکید بر زیباسازی شهرها بیان کرد: چهره شهر و روستای خود را باید زیبا کنید و آلودگی بصری شهر را برطرف کنید.۹۰ درصد این آلودگی با رنگ‌آمیزی حل می شود علاوه بر این وضعیت ما در معماری وحشتناک است. بعد از انقلاب آسیب در معماری داشتیم و آن را نابود کردیم و معماری جدیدی بروز ندادیم و ساختمان درست و المانی را نساختیم. در چهارراه ولیعصر یک طرف تئاتر شهر و در طرف دیگر با متجمع که چهره ناپسندی دارد رو به رو هستیم.
وی افزود: شهرداری ها متناسب با فرهنگ بومی حواسشان به معماری ها باشد. اگر نمی توانید بناها و المان های یک یادگاری درستی بسازید از جوانان با استعداد امروز کمک بگیرید، ورودی شهرهای ما بسیار بی هویت شده است.
ضرغامی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی یکی از مزیت های نسبی ماست تاکید کرد: باید حریم میراث فرهنگی رعایت شود تا آثار تاریخی خود را نشان دهند همچنین محیط‌های تاریخی بهترین جا برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است‌. برای مثال در کاخ سعد آباد کنسرت نمایشی، شبی ۴ هزار نفر حاضر می‌شند و این امر برای همه سوداور بود. 
وی با اشاره به اینکه برای تغییر کاربری از شورای عالی استانها و صندوق احیا و توسعه کمک می‌خواهیم خاطرنشان کرد: ظرفیت انواع رویدادهای جذاب در شهرهای مختلف وجود دارد و با کمک وزارتخانه می‌توانید این فعالیت ها را برپا کنید. برای مثال در مراغه جشنواره خوراک راه اندازی شده بود که از این امر بسیار استقبال شده بود و خوراک های محلی استقبال بسیار گسترده مردم را به همراه داشت. 
ضرغامی درباره بافت های تاریخی عنوان کرد: بافت تاریخی باید شهرداری خاص خود را داشته باشد تا به صورت تخصصی این موارد مدیریت شود. ما برای این امر فرمول واحدی ارایه ندادیم و به استان ها تفویض اختیار کردیم. برای مثال مردم یزد حافظ بافت تاریخی خود هستند و تا امروز ان را حفظ کردند. ما نیز حاضریم به خانه هایی که در بافت تاریخی قرار دارند وام دهیم. 
وی با تاکید براینکه بافت تاریخی با بافت فرسوده متفاوت است گفت: مرمت جاذبه گردشگری به شمار می‌آید اما در برخی شهر ها به این موضوع توجهی نمی شود. برای مثال در استان سمنان تا به امروز دیوار های زندان این شهر خراب نشده است. ما امدیم زندان هارا از بین ببریم و دیوار ها را برداریم و امیدوارم تا مسئولان مربوطه پیگیری لازم در این امر را اجرا کنند. 
انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول