اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

رونمایی از «غریبه‌ای در شهر» ؛ کتابی برای آشنایی نوجوانان با حاج قاسم

کتاب «غریبه‌ای در شهر»که شامل سه روایت داستانی از سه مقطع زندگی شهید «حاج قاسم سلیمانی» است در دانشکده فارس رونمایی شد.

باشگاه خبرنگاران توانا- ام‌البنین خسروی:  مراسم رونمایی از کتاب «غریبه‌ای در شهر» نوشته «رضا شاعری» با حضور جمعی از نویسندگان پیشکسوت ادبیات دفاع مقدس و خانواده معظم شهیدان پورجعفری، حسن زاده و رضایی در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد.

در ابتدای مراسم سردار «بهروز اثباتی» از هم‌رزمان شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به راهبرد خاص شهید سلیمانی گفت: «درباره ویژگی‌های ایشان بسیار شنیده‌ایم؛ اما یکی از کارهای مهم او، تغییر نگاه‌ها و چشم‌اندازها به‌جای تغییر تاکتیک‌ها و روش‌های جنگی بود.»

 

وی ادامه داد: «ما همیشه از خود می‌پرسیدیم ایستگاه نهایی انقلاب کجاست؟ حضرت آقا، ایستگاه نهایی را ایجاد تمدن نوین اسلامی می‌دانند. شهید سلیمانی هم نمونه کوچکی از مسیر دستیابی به این تمدن را نشان داد که آن، احترام به ملت‌ها و فرهنگ ملت‌هاست. حضور برادران افغانستانی، کرد و اعضای سپاه بدر عراق در دوران دفاع مقدس، اولین تجربه‌های ما در حوزه تمدن سازی بود؛ اما مهم‌ترین تجربه ما در این سال‌ها، کاری بود که شهید سلیمانی در منطقه انجام دادند و آن، ایجاد احترام به فرهنگ در منطقه بود و هر انسانی را به دلیل انسان بودن قابل احترام می‌دانستند.»

از تعریف‌های نویسنده پیشکسوت تا حمایت از نویسندگان جوان

در ادامه این مراسم، «محمدرضا اصلانی» عضو انجمن قلم، با تمجید از نویسنده کتاب «غریبه‌ای در شهر» گفت: «از ویژگی‌های نویسنده جوان کتاب این است که پشتوانه فرهنگی دارد. قبل از نوشتن مقاله و پژوهش را تجربه کرده است و بعد، اقدام به نویسندگی کرده است. از مواد آماده استفاده نمی‌کند. بلکه نهایت تحقیق و پژوهش را انجام می‌دهد.»

 

اصلانی با اشاره به نقاط قوت کتاب، ادامه داد: «یکی از خصوصیات خوب این کتاب، استفاده از تصاویر ساده ولی گویا در آن است. چینش داستان‌ها هم سه دوره زمانی مختلف را در زندگی شهید سلیمانی روایت می‌کند که ما را با سجایای اخلاقی شهید سلیمانی بیشتر آشنا می‌کند.»

سخنران بعدی این مراسم، یک روزنامه نگار و منتقد بود. «میثم رشیدی مهرآبادی» با اشاره به نکات مورد توجه در انتشار این کتاب گفت: «تصویرسازی، طراحی جلد و البته متن کتاب را گامی به جلو برای ناشر آن، یعنی انتشارات قدر ولایت می دانم. در عین حال، از آنجا که مطلعم برای تحقیق این کتاب، با بسیاری از همکاران و نزدیکان شهید سلیمانی گفتگو شده است که ممکن است دیگر جلوی دوربین خبرنگاران قرار نگیرند، معتقدم کاش داستان‌های بیشتری از این گفتگوها را مطرح می‌شد. در باره متن کتاب هم شاید بهتر بود که منطق زمانی روایت، رعایت می‌شد و همه داستان‌ها یک دوره را روایت می‌کردند.»

«محسن بغلانی» مدیر بخش کودک و نوجوان و دفاع مقدس انتشارات «قدر ولایت»، سخنران بعدی بود که پشت تریبون قرار گرفت. او درباره فعالیت‌های این موسسه گفت: «حدود ۲۵ سال است که در کار نشر کتاب هستیم و چهار موضوع اصلی را دنبال می‌کنیم. دفاع مقدس و مدافعان حرم، سبک زندگی اسلامی، تاریخ معاصر و دیدگاههای حضرت امام (ره) ومقام معظم رهبری، موضوعاتی هستند که ما در موسسه به عنوان محورهای انتشار کتاب‌ها انتخاب کرده‌ایم. ضمن این‌که امسال، ۶ عنوان کتاب درباره «شهید سلیمانی» در برنامه انتشار داشتیم که چهار عنوان آن تاکنون چاپ شده است و سه عنوان از این کتاب‌ها تحلیلی و مدیریتی است.»

وی درباره همکاری با نویسنده کتاب «غریبه‌ای در شهر» هم گفت: «از سال‌های ابتدایی شروع کار موسسه ما بنای خود را بر حمایت از نویسندگان نو قلمی که همسو با انقلاب بودند گذاشتیم و آنها این امکان را دارند که پس از تأیید محتوایی توسط موسسه، به جمع نویسندگان کتاب‌های ما بپیوندند.»

«محمدعلی گودینی» نویسنده کتاب «چتربازی در امواج» که درباره شهید «جواد شاعری» برادر رضا شاعری است، سخنران بعدی این مراسم بود. او با اشاره به ویژگی‌های کتاب «غریبه‌ای در شهر» گفت: «نام کتاب، جذاب و گیراست، این کتاب شهید سلیمانی را از سه زاویه متفاوت و سه دوره مختلف روایت می‌کند، داستان‌ها گزینش خوبی شده است و امیدوارم رضا شاعری نویسندگی را ادامه بدهد.»

«حسین قرایی» مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما هم در این مراسم، با تقدیر از نویسنده کتاب گفت: «قلم کتاب روان و ساده است، این کتاب ویژه نو جوانان است، جای خالی این کارها به خصوص برای نوجوانان حس می‌شود. امیدواریم در رابطه با سایر شهدا نیز، این گونه کتاب‌ها به چاپ برسد.»

 

حمایت از خبرنگاران مؤلف در دانشکده فارس

«علیرضا طاهری» معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس نیز در این مراسم، با اشاره به حمایت خبرگزاری فارس از خبرنگاران نویسنده گفت: «کتاب غریبعه‌ای در شهر به قلم یکی از خبرنگاران است که سال‌ها در حوزه ادبیات داستانی کار خبر انجام داده است و امروز از اولین کتاب خود با نام حاج قاسم سلیمانی رونمایی می‌کند.»

وی ادامه داد: انتشارات خبرگزاری فارس تاکنون ۸۰ عنوان کتاب به بازار معرفی کرده است که موضوعات مختلفی دارند. طاهری افزود: «در سال جاری، ما حداقل از ۲۰ عنوان جدید، رونمایی خواهیم کرد. موضوعاتی مثل آموزش و رسانه، سیاست خارجی، ارتباطات و فناوری، مباحث حکمرانی نوین از موضوعات کتاب‌های تألیف شده در انتشارات خبرگزاری فارس است و ما آماده حمایت از جوانان نو قلم و فعال در عرصه ارزشهای انقلاب هستیم.»

 

بغض و اشک؛ چاشنی سخنرانی نویسنده

رضا شاعری نویسنده کتاب نیز در این مراسم گفت: «نقطه شروع این کتاب، از آنجا بود که آقایان تقی دژاکام و مصطفی وثوق کیا از دوستان روزنامه‌نگارانم، با توجه به سابقه خبرنگاری که داشتم، از من خواستند که با تعدادی از دوستان و هم‌رزمان شهید سلیمانی مصاحبه بگیرم. من با بسیاری از آنها که بعضی بسیار مشهور وبسیاری هم گمنام بودند مصاحبه کردم. خدا را شاهد می‌گیرم و خوشحالم که در روند این گفتگوها، هیچ کس دست رد به سینه‌ام نزد و همه در کمال مهربانی و اخلاص، همراهی و همکاری کردند. خودم نیز، بعد از نوشتن، با تک تک آنها دوباره متن را ویرایش می‌کردم تا نتیجه کار، دقیق از آب دربیاید.»

 

شاعری با تمجید از شخصیت حاج قاسم سلیمانی و یارانش گفت: «بسیاری از یاران حاج قاسم امروزه در گمنامی به سر می‌برند و بسیاری از آنها جانباز هستند. به جرات می‌توانم بگویم که این کتاب باعث رشد شخصیتی خود من هم شد و برایم کلاس انسان شناسی بود.»

نویسنده کتاب «غریبه‌ای در شهر» ضمن تکریم خانواده شهید «پورجعفری» همراه همیشگی حاج قاسم، نام و یاد شهیدان را یار لحظات سخت نگارش و انتشار این کتاب برشمرد و در پایان، با بغض و اشک، از برادر شهیدش جواد شاعری با این جمله تمجید کرد: «از برادر عزیزم آقا جواد که همیشه هوای من را داشتند ممنونم.»

 

رونمایی از کتاب و امضای پوستر یادبود، بخش آخر مراسم رونمایی بود که با حضور خانواده شهید پورجعفری و خانواده‌های شهیدان حسن زاده و رضایی انجام شد.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول