اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

اینجا ورود آقایان ممنوع است/میز وصندلی شکسته موجودی انبارهای مترو

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از ورود آقایان به واگن خانم ها توضیحاتی داد و گفت: زمانی که انبارهای مترو را از دوره قبل مدیریت شهری تحویل گرفتیم تمام وسایل موجود، ضایعات و چند میز و صندلی شکسته بود.

اینجا ورود آقایان ممنوع است/میز وصندلی شکسته موجودی انبارهای مترو

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، یکی از درخواست های شهروندان در سامانه فارس من جلوگیری از ورود آقایان به واگن مخصوص بانوان در مترو بود و مردم اعلام کردند علی رغم مطالبت صورت گرفته کماکان شاهد حضور پرتعداد آقایان در واگن‌های مخصوص بانوان هستیم. برخی شلوغی را بهانه می‌کنند اما در ساعات خلوت مترو هم حضور آقایان در واگن مخصوص بانوان دیده می‌شود. این در حالی است که واگن ها دوربین دارند اما حضور پر تعداد آقایان در این واگن ها نشان می دهد برخوردی از طرف متصدیان امر در ایستگاه انجام نمی‌گیرد.

همچنین کمبود واگن در مترو و عدم رسیدگی به مترو در دوره قبلی مدیریت شهری باعث شد که عقب ماندگی های جدی در این بخش داشته باشیم.انبارهای خالی مترو یکی دیگر از مشکلات بود که مسوولان اعلام کردند که انبارهای خالی از دوره قبل تحویل گرفته اند.

یک ماه دیگر مدارس و دانشگاه ها بازگشایی می شود و میزان مسافران حمل و نقل عمومی افزایش چشمگیری می یابد.

در خصوص جلوگیری از ورود آقایان به واگن بانوان، اورهال قطارها، آخرین وضعیت انبارهای مترو، افزایش مسافران، برنامه ریزی برای شروع سال تحصیلی جدید و ....با مهدی شایسته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه به گفت‌وگو نشستیم.

قرار است که امروز پایانه اکباتان در خط 4 مترو بعد از سال‌ها افتتاح و آماده بهره‌برداری شود،‌ افتتاح پایانه‌ها چه کمکی به خطوط مترو می‌کند و چقدر در کاهش سرفاصله‌ قطارها تأثیرگذار است؟

افتتاح پایانه اکباتان در خط 4 مترو اتفاق بسیاری بزرگی است، هزینه‌ و زمان زیادی در سال‌های گذشته برای ساخت این پایانه انجام شده است. بعد از 12 سال قرار است که امروز بهره‌برداری از این پایانه آغاز شود و قطعا افتتاح این پایانه در ارتقاء ایمنی ناوگان در خط 4 مترو تأثیرگذار و کمک‌کننده است. 

قطارها شب در پایانه‌ها دپو می‌شوند/ برای کاهش سرفاصله نیاز به افزایش تعداد رام قطار و واگن داریم
از جمله بازدید قبل از اعزام قطارها، از این به بعد می تواند در این پایانه صورت گرفته و قطارها پس از انجام عملیات روزانه خط ۴ در پارگینگ اکباتان دپو شود. البته امیدواریم با تعامل و عملکرد خوبی که در دوره جدید مدیریت شهری از هلدینگ ساخت و توسعه مترو شاهد هستیم؛ پایانه‌های دیگر از جمله پایانه آزادگان هم تکمیل و به شرکت بهره‌برداری مترو تهران تحویل شود.

به یقین یکی از مسائل مهم در کیفیت بهره برداری، وجود پایانه‌ها است، قطارها شب در پایانه‌ها دپو می‌شوند و همچنین کارهای تعمیرگاهی قبل از اعزام هم در آنجام صورت می‌گیرد افتتاح پایانه باعث گشایش در حوزه عملیات و امکان کاهش سرفاصله قطارها می‌شود. البته که برای کاهش سرفاصله نیاز به افزایش تعداد رام قطار و واگن داریم.

 خطوط و ناوگان مترویی که طی سالیان گذشته در شرکت بهره برداری تحویل گرفته‌ایم، نواقصی دارد که  برای بهبود کیفیت خدمت رسانی و افزایش ایمنی در سیر و حرکت باید برطرف شود که قطعا یکی از مهم ترین این نواقص، نبود و کمبود پایانه در خطوط مترو تهران است. اگر پایانه‌ها احداث و راه‌اندازی شود اعزام‌ها با کیفیت بهتری انجام خواهد شد. تا قبل از افتتاح پایانه اکباتان تعدادی از قطارها روی ریل پارک می‌شد که با راه‌اندازی پایانه‌ اکباتان کیفیت کار به طور محسوسی بالا می‌رود.
از اهتمام و تلاش شهردار محترم تهران و تمام مهندسان، تکنیسین ها، کارگران و مدیران زحمتکش و خدوم شرکت راه آهن شهری تهران و حومه سپاسگزاریم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد احداث و تکمیل پایانه ها و رفع مشکلات و نواقص ناوگان موجود باشیم.

کاربران سامانه فارس‌من خواستار رسیدگی بیشتر به موضوع ورود برخی آقایان به واگن ویژه بانوان هستند و برای این امر کمپینی تشکیل داده‌اند. چه برنامه‌ای برای ممانعت از ورود آقایان به داخل واگن خانم‌ها دارید؟

 به جد با هنجارشکنی برخی آقایان و ورود به داخل واگن بانوان مخالف  هستیم

بله، حقیر و همکارانم در امور ایستگاهی به جد با هنجارشکنی برخی آقایان و ورود به داخل واگن بانوان مخالف بوده و روزانه با این مسئله درگیر هستیم چرا که بخش قابل توجهی از شکایات بانوان در مترو به مسئله ورود آقایان و دستفروشان به واگن مخصوص بانوان مربوط می شود. شرکت بهره‌برداری مترو هم در این زمینه برنامه‌هایی دارد؛ البته لازم است از ایجاد فضای ملتهب و متشنج اجتماعی دور باشیم و از طریق فرهنگ‌سازی کنیم و برنامه های ایجابی، فراوانی ورود آقایان به داخل واگن‌های بانوان را کاهش دهیم.
 البته وظیفه شرکت بهره برداری مترو اینستکه با ایجاد فضای مناسب برای همکاران پر تلاش و خدوم، پلیس مترو بستر لازم را فراهم آورد چرا که پلیس به عنوان ضابط عام می تواند و موظف است در این خصوص ورود داشته باشد.
به منظور کمک به انجام بهتر ماموریت پلیس مترو، تعاملات و اطلاع رسانی برای رفع خواسته و نیازمندی های مسافران را انجام داده ایم و امیدواریم شاهد اقدامات فعال تر پلیس عزیز مترو در انجام ماموریت محوله باشیم.

البته این را هم بگویم که بر اساس آسیب شناسی صورت پذیرفته، یک آسیب جدی عبارت است از کمبود قطار در ساعات پیک مسافری که باید اعزام‌ها را افزایش دهیم تا مسافران آقا هم بتوانند بیشتر رعایت کنند. 

باید با کمک پلیس از حضور دستفروشان آقا در داخل واگن‌های ویژه بانوان جلوگیری کنیم

یکی دیگر از اقدامات ما این است که با کمک پلیس از حضور دستفروشان آقا در داخل واگن‌های ویژه بانوان جلوگیری نماییم. در مواقعی که ازدحام جمعیت وجود دارد به عنوان یک هنجار انتظار می رود، آقایان وارد حریم اختصاصی خانم‌ها نشوند. آقایان و دستفروشان باید در نظر داشته باشند این موضوع باعث آزردگی بانوان و نوامیس می‌شود. از شهروندان و مسافران می خواهیم با خادمان خود همکاری بیشتری داشته و خودشان هم در این خصوص کنشگری فعال داشته باشند.

آیا تعداد واگن‌های مخصوص بانوان را افزایش می‌دهید و همچنین قرار بود واگن‌های ویژه‌ای هم برای بانوان طراحی شود کار به کجا رسید؟

در صورتی که واگن وارد خطوط کنیم؛ تعداد واگن خانم ها را هم افزایش می دهیم/ به دنبال اقدامات سلبی و دیوارکشی نبوده و نیستیم

بله، برای طراحی واگن‌های ویژه بانوان به صورت نمونه اقداماتی انجام داده‌ایم اما در خصوص افزایش تعداد واگن‌ها باید بگویم که در صورتی که واگن وارد خطوط کنیم این امر هم انجام خواهد شد.

در مواقع و ساعات غیرپیک و ازدحام، مسافران بیشتر رعایت می‌کنند و کمتر وارد واگن خانم‌ها می‌شوند. زمانی که چندین قطار اعزام شده و مسافران نتوانسته‌اند سوار شوند بعضا این مسئله رخ می دهد. همچنین در بررسی های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که مشکل طراحی ورودی سکوها هم در این مسئله تاثیر دارد چرا که ورودی به سکو طوری طراحی شده است که مقابل واگن ابتدایی و انتهایی قطار منتهی می شود و افراد موقعی که وارد ایستگاه می‌شوند برای اینکه از قطار جا نمانند بعضا وارد واگن بانوان می‌شوند. البته باز هم تأکید می‌ شود که از مسافران آقا انتظار می رود در این خصوص رعایت کرده و به هیچ وجه وارد واگن‌ ویژه بانوان نشوند.

قطعا برای موفقیت در فرهنگ سازی باید از ظرفیت رسانه ها استفاده شود به دنبال اقدامات سلبی و دیوارکشی نبوده و نیستیم اما باید با افراد ناهنجار و مخل آسایش جامعه که برای قانون احترام عملی قائل نیستند برخورد شود و این جزو درخواست های مکرر مسافران خانم از کارکنان مترو است.
عده ای به دنبال حاشیه سازی هستند و به این موضوع سیاسی می پردازند و یک خواسته به حق اجتماعی را به حاشیه و سمت و سوهای غلط می برند. ضرورت دارد ما فرهنگ‌سازی کنیم و جامعه بداند که این نیاز و خواست بانوان عزیز پایتخت است.

در خصوص آخرین وضعیت اورهال قطارهای مترو توضیح دهید در حال حاضر کار به کجا رسیده است؟

 از ابتدای سال تا کنون 5 رام قطار در خطوط شهری توسط شرکت واگن سازی تهران اورهال شد

در خصوص اورهال اقدامات موفقیت‌آمیزی در حال انجام است و از ابتدای سال تا کنون 5 رام قطار در خطوط شهری توسط شرکت واگن سازی تهران اورهال شده که در هفته آتی دو رام قطار به چرخه بازگشته و دو رام دیگر هم برای اورهال از خط خارج می‌شود. همچنین سه رام قطار شامل ۳ لوکوموتیو ۹ واگنه(۲۷ واگن دو طبقه) اورهال و مرداد ماه به خط ۵ برگشته است این اقدام در خط 5 مترو با جدیت ادامه دارد و امیدواریم که اورهال و بازگشت ۸۰ واگن با سرعت بیشتری در این خط انجام شوند.

آیا هزینه های لازم برای اورهال قطارها تامین شده است؟ دولت چه میزان کمک کرده است؟

 منابعی که تا کنون تعلق گرفته رافع مشکلات ما نیست و نیازمند کمک خاص و ویژه دولت هستیم

در خصوص تأمین بودجه برای اورهال واگن‌های مترو باید بگویم این امر در حال انجام شدن است اما به دلیل انباشت مشکلاتی که از گذشته وجود داشته است منابعی که تا کنون تعلق گرفته رافع مشکلات ما نیست و نیازمند کمک خاص و ویژه دولت در حوزه حمل و نقل عمومی علی الخصوص متروی پایتخت هستیم. تعاملات خوبی با دولت و وزارت کشور صورت گرفته و قرار است منابع قابل توجهی برای خرید قطعه یدکی تزریق شود.

با بازگشایی مدارس میزان سفرها افزایش می یابد. چه برنامه ای برای مهر ماه دارید؟ در این باره توضیح دهید.

افزایش 30 درصدی مسافر با بازگشایی مدارس

 با آغاز ماه مهر پبش بینی می شود حدود 30 درصد جمعیت آموزشی‌ به تعداد مسافران موجود افزوده شود و برای ارتقاء کیفیت و خدمت‌رسانی برنامه‌ریزی لازم به گونه ای صورت پذیرفته که نوسازی و اورهال را با سرعت بیشتری دنبال نماییم. در حال تلاش هستیم منابع لازم برای اورهال ناوگان و تجهیزات ثابت اعم از پله برقی، ریل، سیگنالینگ و... را از محل بودجه های پیش بینی شده شهرداری تهران و بودجه های مصوب دولتی و همچنین تامین مالی خارجی  دنبال نماییم.

قرارداد خرید 630 دستگاه واگن مترو به کجا رسید آیا امسال این کار اجرایی می‌شود؟در این زمینه توضیح دهید.

قرارداد  630 خرید 630 دستگاه واگن امسال به نتیجه می رسد

قرارداد خرید 630 دستگاه واگن با قوت در حال پیگیری است. حدود 8 سال است صحبت‌هایی در خصوص این قرارداد صورت گرفته اما امیدوار هستیم در سال جاری مشکلات رفع و قرارداد جاری شود. در خصوص تأمین منابع مالی هم دولت گشایش هایی را ایجاد کرده  است. در صورتی که قرارداد  جاری شود ظرف 48 ماه این واگن‌ها وارد خطوط مترو می‌شوند.

ارسال قطار از تهران به قم و کرج به کجا رسید؟ چه مشکلاتی برای انجام این کار داشتید؟در این زمینه توضیح دهید.

در اساسنامه شرکت بهره‌برداری مترو پیش‌بینی شده است که هرگونه ارائه خدمات مشاوره ای و فنی مهندسی به کلان شهرهایی که دارای مترو هستند امکانپذیر و مجاز باشد. اما بر اساس قانون، برای اینکه دارایی‌ها و اموال شهر تهران به سایر شهرها داده شود، نیازمند کسب مجوز از اعضای شورای اسلامی شهر تهران است که باید به اطلاع و تصویب آنها رسانده شود.

قرار بود که از تهران چند رام قطار به مشهد و کرج ارسال شود در خصوص ارسال قطار به قم باید بگویم که طراحی و اجرای متروی قم به گونه‌ای بود که سکوها 100 متری و برای قطارهای 5 واگنه است و ما در تهران قطارهای ۳ واگنه داشتیم که امکان تست سرد و گرم قابل اتکا وجود نداشت. لذا طی جمع‌بندی‌های فنی انجام شده، قرار شد که از ظرفیت  متروی مشهد استفاده شود و هماهنگی‌های لازم در این زمینه توسط دولت و وزارت کشور صورت خواهد پذیرفت.

در خصوص اعزام قطار به کرج هم باید بگویم عزیزان کرج دو رام قطار 7واگنه داشتند و چون این قطارها سال‌ها خوابیده بود نیاز به اورهال داشت و برای این امر باید حدود 40 تا 50 میلیارد هزینه شود ؛ طی هماهنگی‌های صورت گرفته قرار شد که این اورهال در شرکت واگن‌سازی تهران صورت گرفته و بعد از نهایی شدن عملیات اورهال، قطارها برای بهره براری وارد ناوگان قطار شهری کرج شود.

در حال حاضر وضعیت انبارهای قطعات اصلی مترو چطور است چرا که قبلا اعلام شده بود در دوره قبلی انبارها خالی و قطعات اصلی خریداری نشده است. در اینباره توضیح دهید.

 تمام وسایل موجود در انبارهای مترو ضایعات بود و چند میز و صندلی شکسته

در بدو تحویل مسئولیت اعلام کردیم اقلام راهبردی در انبارها نداریم و انبارها خالی تحویل شده و بعضا ثبت سفارش نیز در دوره قبل صورت نگرفته است. برخی از مدیران دوره قبل گفتند که ما در انبار وسایلی داشتیم، اما باید تاکید کنم تمام وسایل موجود، ضایعات بود و چند میز و صندلی شکسته. بحث ما اقلام پر مصرف و راهبردی مثل چرخ بود که تقریبا انبارها خالی به دوره جدید مدیریت شهری تحویل شد و مستندات کافی در اثبات این عرایض موجود است.

در این دوره توانستیم چرخ های مورد نیاز را تهیه کنیم البته برای خرید سایر اقلام در پیچ و خم های اداری هستیم و امیدواریم هرچه سریع تر موانع برطرف شود.
 این اقلام شامل سیستم ترمز، سیگنالینگ، بالشتک و صدها نوع قطعه مورد نیاز است که ضرورت دارد هرچه سریع تر مقدمات لازم برای خرید فراهم شود تا خدای ناکرده دچار مشکل نشویم.
 در جلسه‌ شورای اسلامی شهر تهران لایحه یک فوریت برای افزایش سقف خرید شرکت بهره‌برداری مترو تهران تا 4 هزار میلیارد تومان مصوب شد تا قانونا بتوانیم قراردادهای مربوطه را منعقد و در موارد مورد نیاز خرید کنیم.

چه تعداد مسافران مترو از ابتدای سال افزایش یافته اند؟

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از ابتدای سال جاری تا کنون روند افزایشی مسافر را شاهد بوده ایم. در حال حاضر روزانه حدود  1.5 میلیون مسافر جابه‌‌جا می‌شود. اما پیش‌بینی می شود در نیمه دوم سال و از بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در مهر ماه تعداد مسافران حداقل به 2 میلیون نفر در روز افزایش یابد.

با توجه به قیمت ناچیز بلیت مترو و ارزان بودن سیستم حمل و نقل عمومی شهروندان ترجیح می‌دهند از مترو استفاده کنند ما در فصل گرم سال هم تلاش کردیم داخل واگن‌ها خنک باشد و همین امر باعث استقبال بیشتر مسافرین برای استفاده از مترو شد. هر چقدر جذب مسافر در مترو بالاتر برود شاهد کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک خواهیم بود.

آیا استفاده از ماسک همچنان در مترو الزام‌آور است؟

برخی‌ها هم به دلیل واکسن زدن و کاهش موج کرونا، کمتر از ماسک استفاده می‌کنند

  قبلا اجازه ورود مسافران بدون ماسک را نمی‌دادیم در حال حاضر هم تعداد زیادی از مردم خودشان رعایت می‌کنند و حتی برخی دو عدد ماسک می‌زنند. اما برخی‌ها هم به دلیل واکسن زدن و کاهش موج کرونا، کمتر از ماسک استفاده می‌کنند. طبیعتا اگر دوباره از بالادست یک ابلاغیه الزام‌آور صادر شود ما بر اساس دستورالعمل ابلاغی عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول