به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در کمیسیون تخصصی سنجش و پایش که در سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزشی پرورش کشور برگزار شد، اظهار کرد: با طیفی از منظرهای مختلف میتوان به یادگیری نگاه کرد؛ در حال حاضر باید ببینیم که یاددهی و یادگیری به کدام سو رهسپار است؟ تحول در شیوهها و تحول در پایش و سنجش یادگیری است.
وی ادامه داد: انسان و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات، ابزارهایی برای امروز به وجود آورده است. پیشبینیهای آینده و تحولهای سیاسی و اجتماعی در پی اتفاقات در پلتفرمهای اجتماعی از جمله این موارد است.
حجت الاسلام والمسلمین لطیفی افزود: امروز با تولید کننده و مصرفکنندههایی مواجهیم که اگر درست برنامه ریزی نکنیم، آنها گوی سبقت را از ما خواهند ربود. برخی از ویژگیهای این فضا، انگاره هویتی است که تحت تأثیر تحولات جامعه قرار گرفته است. ما با خطوط روابط طولی مواجهیم و نه عرضی. با توجه به این وضعیت تحولهای رویکردی و تاکتیکی را باید بپردازیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر چهار محور، افزود: اهداف و محتوای تربیت و یادگیری، روشها و ابزارهای آموزشی، رویکردهای ما به محتوا، سنجش و پایش کیفیت یادگیری چهار محور مورد تأکید است.
وی گفت: اهداف و محتوای تربیت و یادگیری از اولین حساسیتهای ماست. اینکه چگونه ما باید آموزش را متناسب با نیاز دانشآموز فراهم کنیم. مسأله محتوای آموزش نافع را باید یادآور شویم. یعنی به نیازهای فردی و اجتماعی توجه کنیم. مساله دوم توجه به شایستگیهای مشترک دوره آموزش عمومی مثل هویت ایرانی اسلامی و مهارت های زندگی است.
وی در تعریف روشها و ابزار های آموزشی گفت: به دو تغییر رویکرد باید اشاره کرد که آموزش آمیخته و ترکیبی را شامل میشود. کرونا تجربه متفاوت آموزشی را برای نظام آموزشی رقم زد و ما نیز در ابتدای مهر راهنمای این عملیات ترکیبی را ارائه خواهیم کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد سوم گفت: اینکه نگاه ما به محتوا چگونه باید باشد بسیار مهم است. تنوع به ابزارهای آموزشی و یادگیری بسیار مهم است. همچنین سنجش و پایش کیفیت یادگیری که محور چهارم است نیاز آموزشی می طلبد و امیدواریم پاسخگویی اش به روند تغییرات بسیار خوب باشد.
در ادامه جلسه کمیسیون تخصصی، محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: استقرار نظام ارزشیابی تضمین کیفیت، مورد بررسی قرار گرفته است. در سال ۹۶ روند شاخص ها بررسی شده و درون دادها با ملاک دانش آموز، نیروی انسانی، فضا مورد ارزیابی قرار گرفته است.
زارعی گفت: بین افزایش دانش آموز و کلاس با کارکنان آموزشی فاصله زیاد قرار دارد و همین امر کمبودهای عرصه میدانی را نشان می دهد.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به مصوبه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأثیر سوابق تحصیلی، اظهار کرد: از این به بعد دو نوبت در سال کنکور برگزار می شود. سابقه تحصیلی۴۰ درصد قطعی است و برای سال بعد نیز امکانات هماهنگی برای تسری به پایههای دهم و یازدهم داریم.
به گزارش فارس، در برنامه روز دوم سی وششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور قرار است فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میهمان این اجلاس باشد.
آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور، عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وحیدی وزیر کشور، لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی، نجف پور مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان و حجت الاسلام والمسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور از دیگر میهمانان امروز اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش هستند.
انتهای پیام/