اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رونق کسب‌وکارها با تامین مالی جمعی/ سرمایه‌گذاری 195 میلیارد تومانی مردم در طرح‌های نوآورانه

دستیار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روش تامین مالی جمعی را یکی از ابزارهای نوین مالی دانست که در آن سرمایه‌های غالبا خرد از بدنه جامعه جمع آوری شده و وارد کسب و کارهای در حال توسعه می‌شود.

رونق  کسب‌وکارها با تامین مالی جمعی/ سرمایه‌گذاری 195 میلیارد تومانی مردم در طرح‌های نوآورانه

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در روش تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ، سرمایه گذاران به نسبت آورده خود، در عایدات پروژه‌ها سهیم می‌شوند. دسترسی آسان به سکوهای تامین مالی جمعی از طریق رسانه‌های اجتماعی و وب، از مزیت‌های این ابزار است که سرمایه گذاران را به کارآفرینان متصل می‌کند.

به گفته علیرضا دلیری دستیار معاون علمی و فناور رییس جمهوری، کسب و کارهای کوچک در حال توسعه، بر بستر کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی)، هزینه شان را برای انجام کار به دست می آورند.

ابزار تامین مالی حسی مبتنی بر 4 روش اهدا، پاداشی، سهام و وام انجام می‌شود. مدل‌های اهدا و پاداش در دنیا با موضوعات مختلفی در حال اجرا است اما مدل‌های مبتنی بر سهام و وام نیازمند ایجاد بستر قانونی و تنظیم‌گری هستند.

بر همین اساس با مشارکت موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بر اساس دستور العمل مصوبه شورای عالی بورس، مدل مبتنی بر سهام در بستر فرابورس عملیاتی شده و در حال حاضر پیشرفت خوبی داشته است.

این ابزار تامین مالی جمعی متشکل از پلتفرم (سکوی عامل)، متقاضی (صاحب طرح) و سرمایه گذار (مشارکت کننده) است. عاملین با معرفی سکوهای خود به کار گروه و احراز شرایط مربوطه مجوز فعالیت دریافت می کنند.

تاکنون ۱۸ موافقت اصولی دریافت کرده‌اند که از این میان می‌توان به پلتفرم‌های دونگی، کارن کراد، پارس فاندینگ، هم‌آفرین، ققنوس، آی بی کراد، حلال فاند، رضوی، زرین کراد، رایان، استارتامین، اینوستوران، تامین مالی جمعی تامین سرمایه امین و هم آشنا اشاره کرد که مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، همچنین ۴ پلتفرم دیگر نیز به تازگی موافقت اصولی گرفته‌اند.

جذب سرمایه ۱۹۵۰ میلیارد ریالی

دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه تاکنون ۷۰ طرح بالغ بر ۱۹۵۰ میلیارد ریال به طور مستقیم از عموم مردم برای طرح های نوآورانه از طریق پلتفرم های فعال، جذب سرمایه صورت گرفته است، افزود: همچنان تعداد طرح‌های پیوسته در حال افزایش است، این طرح‌ها در حوزه‌ی فعالیت‌های رایانه‌ای، کشاورزی، تجهیزات و محصولات پزشکی و دارویی، وسایل نقلیه و ... بوده است.

وی ادامه داد: طی جلسات برگزار شده با مدیر عامل فرابورس و سایر مدیران مرتبط، پیشنهادهایی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اعمال یکسری تغییرات برای بهبود روند تامین مالی جمعی ارائه شد که در نتیجه‌ی آن کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی فرابورس اخیرا مصوباتی داشته است.

کرادفاندینگ؛ راه‌های اصلی تامین سرمایه در آینده

به گفته دلیری حداکثر سقف تامین مالی هر طرح از ۱۰۰ میلیارد ریال به ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته و همچنین مقدار پذیرش مجموع طرح‌های باز نزد هر عامل در هر زمان به ۷۵۰ میلیارد ریال تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه این روش تامین مالی برای فعالیت‌های فناورانه از جمله در روستاها نیز خیلی مؤثر خواهد بود، گفت: در حال نهایی کردن این طرح برای روستاهای کشور هم هستیم و انتظار می‌رود کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی) در آینده به یکی از راه‌های اصلی تامین سرمایه برای کسب و کارهای نوپا تبدیل شود.

دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای رونق بخشی به این ابزار اقدام به ضمانت اصل سرمایه طرح‌ها تا سقف 100 میلیارد ریال کرده که مشروط به عقد قرارداد فی مابین سکوی تامین مالی جمعی و صندوق نوآوری و شکوفایی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول