اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رضایت وزیر خارجه مالی از نتایج نخستین نشست کمیسیون مشترک با ایران

وزیر خارجه جمهوری مالی از نتایج حاصل از برگزاری نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و مالی در باماکو ابراز رضایتمندی کرد و گفت: ایران به دنبال اقدام تبلیغاتی نیست و برای همکاری عزم جدی دارد.

رضایت وزیر خارجه مالی از نتایج نخستین نشست کمیسیون مشترک با ایران

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به باماکو، «عبدالله دیوپ» وزیر خارجه جمهوری مالی در گفت‌وگویی با خبرنگاران اعزامی در تشریح دستاوردهای نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالی که روز سه‌شنبه اول شهریور ماه به ریاست وزرای خارجه دو کشور در باماکو برگزار شد، از نتایج حاصله ابراز رضایتمندی کرد و گفت: نشست کمیسیون مشترک بعد از ۱۵ سال برگزار می‌شود.

وی سفر ۶ ماه پیش خود به تهران را مورد اشاره قرار داد و افزود: ۶ ماه پیش در سفر به تهران تصمیم گرفتیم که این نشست را برگزار کنیم و خوشبختانه امروز محقق شد و شاهد حضور وزیر خارجه ایران در باماکو هستیم. کشور مالی بسیار خرسند است که آقای امیرعبداللهیان اولین سفرش به قاره آفریقا را به این کشور انجام داده است. در این نشست یک بار دیگر بر تعهد دو کشور به منظور انجام پروژه‌هایی در راستای منافع دو کشور و تقویت تبادلات تجاری و اقتصادی و تقویت تبادلات در حوزه تکنولوژی تأکید شد.

عبدالله دیوپ همچنین بیان کرد: از پیشنهاد و تمایل ایران برای ساخت و ایجاد مرکزی که بتواند در انتقال تکنولوژی به ما کمک کند استقبال کرده و ابتکار آقای امیرعبداللهیان را برای برگزاری نمایشگاه تکنولوژی و دستاوردهای فنی ایران برای جوانان کشورمان در ماه‌های آینده با آغوش باز پذیرا شدیم.

وزیر خارجه جمهوری مالی به پروژه‌های مهم همکاری در زمینه کشاورزی و دامپروری نیز اشاره کرد و افزود: ایران آمادگی و علاقه خود را برای تولید واکسن و همکاری در حوزه کشاورزی و دامپروری اعلام کرد. 

عبدالله دیوپ به اهدای یک میلیون دزُ واکسن کرونا و تحویل اولین محموله یکصد هزار دزُ این واکسن (برکت) توسط امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: صد هزار دزُ در اختیار وزارت بهداشت مالی قرار گرفت و از این هدیه تشکر می‌کنیم و به ایران به خاطر اینکه این واکسن ساخت ایران است، تبریک می‌گوییم.

وی همچنین بیان کرد: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری وجود دارد ولی آنچه ارزشمند است تأکید آقای ٰدکتر رئیسی رئیس جمهور ایران بر همکاری با مالی است. ایران به دنبال انجام اقدامی تبلیغاتی نیست و در این زمینه عزم جدی برای همکاری دارد.

* حمایت فرانسه در چارچوب حفظ استقلال و تمامیت ارضی ما نیست

وزیر خارجه مالی در خصوص خروج آخرین نیروهای نظامی فرانسه از مالی و استقبال مردم این کشور از خروج این نیروها نیز اظهار داشت:مهم این است که دفاع از یک کشور به فرزندان آن کشور اعم از دختران و پسران سپرده شود. حمایتی که فرانسه از ما به عمل بیاورد حمایتی نیست که در چارچوب حفظ استقلال و تمامیت ارضی ما باشد.همه کمک‌هایی که از سوی دیگران به کشور مالی صورت می‌گیرد باید بر این اساس باشد که ما ظرفیت و قدرت دفاع از خود و حفظ استقلالمان را بازیابیم.

عبدالله دیوپ ادامه داد: مهم این است که مالی تصمیم گرفته سرنوشت خود را در دست بگیرد و خودش امنیت را در چارچوب مرزهایش برقرار کند. البته این بدان معنا نیست که مالی به تنهایی می‌تواند با تروریسم مبارزه کند. از الان به همه کشورهایی که به انتخاب مردم مالی و استقلال این کشور احترام می‌گذارند، خوشامد می‌گوییم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول