اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

استقبال کشورهای عضو «اکوسای» از تشکیل دیوان محاسبات کشورهای اسلامی

رئیس دیوان محاسبات کشور در سفر به قزاقستان با تشریح پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی، بر تاسیس این سازمان در سال جاری و با هماهنگی سازمان همکاری‌های اسلامی تاکید کرد.

استقبال کشورهای عضو «اکوسای» از تشکیل دیوان محاسبات کشورهای اسلامی

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور ظهر امروز در راس هیاتی، جهت شرکت در نهمین مجمع سازمان اکوسای به نورسلطان پایتخت کشور قزاقستان سفر کرد.

* سیاست راهبردی ایران توسعه روابط با کشورها، جز رژیم صهیونیستی است

بذرپاش در این سفر در دیدار با همتای خود از قبرس شمالی از آمادگی کشورمان جهت انتقال تجربیات نظارتی خبر داد.

رئیس دیوان محاسبات کشور سیاست راهبردی جمهوری اسلامی را توسعه‌ روابط با تمامی کشورها دانست و از رژیم صهیونیستی به عنوان استثناء در این مقوله نام برد.

 

 

عثمان کوراهان رئیس دیوان محاسبات قبرس شمالی نیز با ابراز خرسندی از دیدار با مهرداد بذرپاش، خواستار اشتراک دانش نظارتی و تجربیات حسابرسی از سوی دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران شد.

* بذرپاش در دیدار همتای قرقیزستانی: فضای ایران بهترین فرصت برای افزایش روابط دو کشور است 

بذرپاش در ادامه‌ دیدارهای دوجانبه با روسای دیوان محاسبات عضو سازمان اکوسای، پذیرای همتای قرقیزستانی خود بود.

در این دیدار، رئیس دیوان محاسبات کشورمان با اشاره به پیشینه‌ تاریخی و تمدنی گسترده‌ای که میان ایران و قرقیزستان وجود دارد، فضای فعلی ایران را بهترین فرصت برای افزایش روابط و تعاملات ارزیابی کرد.

بذرپاش با تشریح پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل "سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی" و موافقت ضمنی برخی کشورهای با این اتفاق بزرگ نظارتی، بر تاسیس این سازمان در سال جاری و با هماهنگی سازمان همکاری‌های اسلامی تاکید کرد.

رئیس کل دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران دو محور ترانزیت و کشاورزی را از مهمترین مسائل اقتصادی دو کشور دانست.

 

 

در این دیدار، احمدوف رئیس دیوان محاسبات قرقیزستان ضمن ابراز خرسندی از دیدار با بذرپاش، خواستار افزایش تعاملات دوجانبه شد.

وی پیشنهاد امضای تفاهم همکاری مشترک میان دستگاه‌های نظارت مالی دو کشور را مطرح کرد، که با استقبال رئیس دیوان محاسبات کشورمان مواجه شد.

* استقبال ترکیه از پیشنهاد بذرپاش مبنی بر تشکیل سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی

در ادامه این سفر، روسای دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در حاشیه مجمع سازمان اکوسای با یکدیگر دیدار کردند.

در این دیدار، مهرداد بذرپاش ضمن تشکر از دولت و ملت ترکیه جهت میزبانی از مسابقات ورزشی همبستگی کشورهای اسلامی به ظرفیت‌های مشترک در کشور در حوزه نظارت مالی اشاره کرد و گفت: پس از توافقات خوبی که اخیرا میان روسای جمهور ایران و ترکیه منعقد شد، اینک نوبت دیوان محاسبات دو کشور است که با همکاری‌های مشترک، زمینه‌ تعاملات اقتصادی بهتر را فراهم آورند.

رئیس دیوان محاسبات جمهوری اسلامی حسابرسی مشترک در موضوع صادرات گاز از ایران به ترکیه، سدها و آب‌های مرزی را از مهمترین زمینه‌های همکاری نظارتی دانست.

وی پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل "سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی" را مطرح کرد که با استقبال جدی همتای ترکیه‌ای مواجه شد.

بذرپاش سپس به تشریح ابعاد "کارگروه حسابرسی فناوری اطلاعات" که از سوی کشورمان در نهمین اجلاس سازمان اکوسای مطرح شده است، پرداخت.

متین ینر رئیس دیوان محاسبات ترکیه نیز با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس کل دیوان محاسبات کشورمان، دو تمدن بزرگ ایران و ترکیه را بستر همکاری‌های گسترده در زمینه‌های مختلف دانست و ضمن اعلام موافقت نسبت به پروژه‌های پیشنهادی جهت حسابرسی مشترک میان دو کشور، از بذرپاش جهت حضور در ترکیه و بازدید از بخش‌های مختلف دیوان محاسبات این کشور دعوت رسمی به عمل آورد.

* پیشنهادهای بذرپاش به همتای پاکستانی درباره حسابرسی‌های مشترک

مهرداد بذرپاش در ادامه‌ دیدارهای دوجانبه با روسای دیوان محاسبات عضو سازمان اکوسای، با محمد اجمل گوندل از پاکستان به گفت‌وگو پرداخت.

بذرپاش با اشاره به موضوعات متنوعی که فی مابین دیوان محاسبات کشورمان و پاکستان وجود دارد، خواستار حسابرسی مشترک در زمینه‌هایی همچون امنیت مرزها به منظور افزایش ضمانت سرمایه‌گذاری و خط لوله صلح شد.

رئیس دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همکاری کشورمان، پاکستان و ترکیه در تاسیس اکو و با تاکید بر ضرورت هرچه فعالترشدن سازمان اکوسای، پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل "سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی" را مطرح کرد و خواستار همکاری پاکستان در تاسیس این سازمان طی سال جاری شد.

بذرپاش با یادآوری اشتراک‌ فرهنگی و جغرافیایی و سیاسی ایران و پاکستان، دخالت بیگانگان در امور همسایگان را محکوم کرد.

 

 

رئیس دیوان پاکستان نیز در این دیدار، با استقبال کامل از پیشنهاد تاسیس "سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی" و با اعلام موافقت نسبت به ایده حسابرسی‌های مشترک در پروژه‌های دوجانبه، همکاری دو کشور در زمینه‌ مبارزه با قاچاق سوخت در مناطق مرزی را خواستار شد و افزود: دیوان محاسبات ایران و پاکستان باید بررسی کنند تاثیر هزینه‌های انجام‌شده در دیوارکشی و حصارکشی مرزها بر زندگی مردم مرزنشین چه میزان بوده است.

وی با اشاره به تردد پرشمار زائران پاکستانی در ایران جهت زیارت امام رضا(ع) و همچنین زیارت امام حسین(ع) در عراق، این موضوع را یک فرصت گرانبها برای افزایش سطح مراودات دو کشور دانست.

* مذاکره بذرپاش با همتای قزاقستانی/ از حسابرسی مشترک دریای خزر تا همکاری در سوآپ نفت و انرژی و گردشگری

بذرپاش و هیات همراه در ادامه سفر خود در محل نهمین مجمع اکوسای با رئیس دیوان قزاقستان به عنوان میزبان این اجلاس گفت‌وگو کرد.

بذرپاش در این دیدار ضمن تشکر از مهمان‌نوازی میزبان و نیز تقدیر از دیوان محاسبات قزاقستان جهت دوره سه ساله‌ ریاست بر اکوسای، این کشور را شریک راهبردی ایران دانست و بر توسعه‌ی سطح همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد.

رئیس دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران از اجتماعی‌سازی و مردمی‌شدن نظارت و نیز اداره فناورانه این نهاد نظارتی به عنوان دو جهتگیری اصلی طی دو سال مدیریت خود بر دیوان محاسبات نام برد و این الگو را برای سازمان اکوسای مفید قلمداد کرد.

بذرپاش گفت: امروز مردم در هر کجای ایران، تنها با یک تماس تلفنی به شماره ۱۹۸ می‌توانند وقوع هر نوع انحراف مالی در دستگاه‌های اجرایی را به اطلاع همکارانم در دیوان محاسبات برسانند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های همکاری مشترک دو دیوان در امر حسابرسی، از موضوع سوآپ نفت و انرژی و ترانزیت و حمل و نقل و گردشگری به عنوان برخی از این موارد نام برد.

بذرپاش افزود: دریای خزر و مسائل زیست محیطی پیرامون آن از جمله موضوعاتی است که می‌تواند به عنوان کار مشترک دیوان محاسبات ایران و قزاقستان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دیوان محاسبات جمهوری اسلامی با اشاره توافق اخیر مبنی بر خرید غلات از قزاقستان، آن را گام نخست در عرصه تبادل محصولات کشاورزی دانست و بر استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده تاکید کرد.

 

 

در این دیدار، ناتالیا گودونووا رئیس دیوان محاسبات قزاقستان که میزبانی این دوره از اجلاس سازمان اکوسای را برعهده دارد، ضمن خوشامدگویی به بذرپاش و هیات همراه و استقبال از پیشنهادهای سازنده‌ی همتای ایرانی، خواستار به روزرسانی تفاهمنامه همکاری مشترک میان دیوان محاسبات دو کشور شد.

وی با اشاره به طرح دیوان محاسبات کشورمان مبنی بر تاسیس "کارگروه حسابرسی فناوری اطلاعات"، حضور کشورش در این کارگروه را رسما اعلام کرد.

ناتالیا گودونووا در ادامه، افزود: ما باید تلاش کنیم مسئولان دولتی دو کشور را به تحرک بیشتر جهت استفاده از ظرفیت‌های گسترده برای افزایش سطح مراودات اقتصادی وادار نماییم.
رئیس دیوان محاسبات قزاقستان در پایان برای موفقیت ملت و دولت ایران در عرصه‌های مختلف بین المللی آرزوی موفقیت کرد.

* بذرپاش: سطح مراودات ایران و آذربایجان برازنده دو کشور همسایه نیست

مهرداد بذرپاش در ادامه سفر خود و در حاشیه‌ نهمین مجمع سازمان اکوسای در نورسلطان پایتخت قزاقستان، پذیرای همتای آذربایجانی خود بود.

بذرپاش سطح مراودات را برازنده دو کشور همسایه ندانست و تاکید کرد دیوان‌ محاسبات ایران و آذربایجان اگر فعالتر اقدام کنند، قطعا بر سطح همکاری دولت‌ها نیز افزوده خواهد شد.

وی با تاکید بر رعایت اصل بی‌طرفی در منازعات منطقه‌ای به عنوان سیاست راهبردی جمهوری اسلامی، امنیت آذربایجان را امنیت ایران دانست و با یادآوری احترام همیشگی ملت و دولت ایران به آذربایجان، و خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه با همکاری می‌توانند مسائل فیمابین را رفع کنند و نیازی به دخالت مخرب بیگانگان نیست.

رئیس دیوان محاسبات کشورمان در پایان، خواستار بررسی کارشناسان دو دیوان جهت افزایش همکاری‌های مشترک و حسابرسی همزمان در موضوعات منطقه‌ای شد.

ووگار گل محمداف رئیس دیوان آذربایجان نیز در این دیدار، به فرصت‌های همکاری میان دو کشور اشاره کرد و استفاده از این فرصت‌ها را نیازمند برنامه‌ریزی دقیق دانست.
وی افزود: برای مشارکت در تمامی زمینه‌ها آماده‌ی همکاری با دیوان محاسبات ایران هستیم.

گفتنی است نهمین مجمع سازمان اکوسای، روزهای پنجشنبه و جمعه سوم و چهارم شهریورماه در قزاقستان در حال برگزاری است.

اکوسای یا سازمان موسسات عالی حسابرسی کشورهای عضو اکو یکی از سازمانهای منطقه ای
حسابرسی دولتی است که پا به پای سایر سازمانهای بین المللی حسابرسی در زمینه بهبود حسابرسی دولتی، تقویت پاسخگویی و افزایش شفافیت در فعالیتهای مالی دولت می کوشد. این سازمان در واقع زائیده سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) است. سازمانیکه در سال 1985 با هدف توسعه همکاریهای بازرگانی و اقتصادی در میان کشورهای عضو تاسیس شد. سازمان اکوسای از بدو تاسیس توانسته است به بهبود نظارت برعملیاتهای مالی دولتها در کشورهای عضو کمک کند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول