اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کلاته: درباره 155 فرمانده شهید گردان سپاه تهران فقط 45 اثر منتشر شده است

یک نویسنده با اشاره به نبود آمار دقیق در خصوص آثارحوزه تاریخ شفاهی گفت: ۱۵۵ شهید فرمانده گردان در سپاه محمد رسول الله داریم که ازاین عدد حدود ۴۵ اثر با موضوع این شهیدان منتشر شده است.

کلاته: درباره 155 فرمانده شهید گردان سپاه تهران فقط 45 اثر منتشر شده است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سلسله‌نشست‌های «صبحِ ناشر» صبح امروز یکشنبه ۶ شهریور به همت مرکز رسانه‌ای شیرازه و با حضور خبرنگاران فعال حوزه کتاب برگزار شد.

مهمان این هفته «صبح ناشر» جواد کلاته عربی نویسنده بود که تاکنون در عرصه دفاع مقدس کتاب‌های متعددی را نوشته و اکنون مدیریت انتشارات ۲۷ بعثت را که در عرصه دفاع مقدس و علی‌الخصوص شهدای لشکر۲۷ محمد رسول‌الله فعالیت‌های چشمگیری داشته، به عهده گرفته است.

ما درگیر خاطرات هستیم

در ابتدا مدیر انتشارات ۲۷ بعثت در خصوص اینکه چرا ادبیات پایداری پرفروش است، گفت: ما درگیر خاطرات هستیم؛ چهل سال می‌گذرد، اما جنبه‌های ملی و معنوی دفاع از میهن و ارزش‌های اسلامی برای مردم جذابیت دارد و در سراسر کشورهای جهانی که مورد تهاجم قرار گرفته‌‌اند، این سبک نوشتاری وجود دارد. این مسأله منطقی است که بعد از بزرگ‌ترین اتفاق ما که انقلاب اسلامی بود، ۸ سال درگیر جنگ شدیم و موضوع عجیبی نیست که در این حوزه آثار زیادی تألیف شود و در ضمن طیف مخاطبان در این حوزه بسیار است و در مواقعی که کتاب می‌فروشیم، طیف زیادی از مردم را به لحاظ سیاسی و اجتماعی در تهیه این نوع آثار می‌بینیم.

 از ۱۵۵ فرمانده شهید گردان سپاه تهران، ۴۵ اثر منتشر شده است

وی با اشاره به نبود آمار دقیق در خصوص آثار این حوزه بیان کرد: آماری در این خصوص ندارم که چه تعداد از گردان‌ها خاطراتشان ثبت و منتشر شده است، اما قطعاً آماری وجود ندارد؛ چرا که تعداد شهیدان ۲۰۰ هزار نفر است و میلیون‌ها افراد، درگیر جنگ بودند؛ مثل همسران، فرزندان، مادران و پدران ولی در این حوزه عددهایی کمتر از این مقدار کار شده است. ما ۱۵۵ شهید فرمانده گردان در سپاه محمد رسول الله داریم که از این عدد حدود ۴۵ اثر با موضوعیت این شهیدان منتشر شده است. این نسبت به فرمانده‌هایی که زنده‌اند و کادر این حوزه بودند عدد بسیار پائینی است.

کلاته در خصوص مهم‌ترین ویژگی که این نوع آثار باید داشته باشند و مخاطب را جذب خود کند، گفت: این یک موضوع فرار و یک بسته و فرآیند درهم تنیده است و وابسته به هم که اولاً مخاطب و اقبال عمومی باید وجود داشته باشد و در مرحله بعد در حوزه نویسندگی و ارائه خاطره اهمیت پیدا می‌کند. در حال حاضر بسیاری هستند که اصلاً تمایلی برای بیان خاطرات خود ندارند و بسیاری هم در این فضا پیشرو هستند. نویسندگان باید در همه زمان‌ها آموزش ببینند و عطش مطالعه را با خواسته‌های جامعه تطبیق بدهند تا بحث درگیرد. خیلی از اوقات با سمت و سوهای مختلف آثاری تولید می‌شود که باعث صورت گرفتن مسأله‌ای می‌شوند و اگر مخاطبان و رسانه‌ها رشد کنند آن وقت می‌توانیم به آثار برتری دست یابیم و این کار دستوری رخ نمی‌دهد و اگر صورت گیرد هم کاذب است. 

ما هم ممکن است به دام سفارشی‌نویسی بیفتیم

نویسنده کتاب «عملیات عطش» با اشاره به طیف زیاد مخاطبان و سفارشی‌نویسی در این حوزه گفت: مخاطب یک موجود واحد نیست چرا که با طیفی از سلایق مختلف روبه‌رو هستیم و باید یک اثر جریان‌ساز باشد. کتاب «دا» یک اثر جدی بود که توانست جریان‌ساز شود و یا کتاب «منوچهر مدق» که البته با حجم کمش کاری جدی و همراه با فکر بود.  متأسفانه سفارشی نویسی وجود دارد و خود نشر ۲۷ بعثت هم گاهی ذیل این عنوان قرار می‌گیرد، اما قاعده این اتفاق نیست.

سال‌هاست دچار تب خاطره شده‌ایم 

 کلاته درخصوص سبک غالب این نوع آثار و ابداع در این حوزه گفت: سلایق افراد متفاوت است و کسی که می‌خواهد جسارت به دست آورد و بعد دست به نوآوری بزند باید خودش سال‌ها در این مسیر حرکت کرده باشد و به تثبیت برسد و آن وقت می‌تواند ابداع کند. سال‌هاست دچار تب خاطره شده‌ایم و بسیاری از رمان نویس‌ها هم به سمت این حوزه آمده‌اند. علت اینکه چرا رمان نتوانسته است جریان ساز شود، فربه بودن این بخش است که اجازه فعالیت به حوزه‌های دیگر را نمی‌دهد. قطعاً این قاعده از بین خواهد رفت و به سمت رمان و ادبیات داستانی که براساس واقعه‌ها و شخصیت‌ها نوشته می‌شوند، خواهیم رفت و از مستند دور خواهیم شد.

وی افزود: نقد برای زنده نگه داشتن آثار نیاز است و اگر بررسی نشوند، ادبیات دفاع مقدس می‌میرد و حیاتش به دیده شدن و بررسی شدن است.

کتابی با موضوع ترورهای دهه ۶۰ در تهران

مدیر انتشارات ۲۷ بعثت در خصوص آثار جدید این نشر اظهار داشت: کتاب «زمین‌های مسلح» از مجموعه کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ محمد رسول الله در عملیات‌های والفجر مقدماتی و والفجر ۱۰ است را که گلعلی بابایی نوشته است داریم که از ۹۰۰ صفحه، ۲۵۰ صفحه کتاب در خصوص کانال کمیل است و به صورت سندی به بررسی این واقعه پرداخته است. کتابی هم با موضوع ترورهایی که در دهه ۶۰ در تهران که غالباً توسط سازمان منافقین بوده است تا یک ماه آینده مراحل نهایی ویرایشش انجام می‌شود. سازمان حفظ آثار سپاه تهران سال‌ها تحقیق میدانی در این خصوص انجام داده است و همچنین از سری زندگینامه‌ها، «خروج از بن بست» یحیی نیازی که از مجموعه کارنامه عملیاتی است به عملیات‌های مسلم و زین العابدین می‌پردازد در دست انتشار است.

 از تمام منافع ناشر گذشت کرده‌ایم

 در پایان مدیر انتشارت ۲۷ بعثت در خصوص پویش کتاب «خداحافظ سالار» بیان کرد: با توجه به رسیدن سالگرد شهادت سردار حسین همدانی و اهانت‌هایی که به وی وارد شد در نظر گرفتیم تا پویشی برای کتاب وی ایجاد کنیم. شرایط مسابقه را آسان کردیم که همه افرادی که قبلاً این کتاب را داشتند هم شرکت کنند و از تمام منافع ناشر گذشت کرده‌ایم تا این کتاب خوانده شود.

۳۱۴ میلیون تومان برای ۲۳۵ نفر در نظر گرفته‌ایم

وی با اشاره به جوایز این پویش بیان کرد: ۳۱۴ میلیون تومان برای ۲۳۵ نفر در نظر گرفته‌ایم که جزئیات تقسیم بندی را بعدها اعلام خواهیم کرد.

کلاته در خصوص رویکر انتشارت ۲۷ بعثت گفت: در ارتقاء کیفیت آثارمان با برگزاری دوره‌های مستندنویسی و امثالهم می‌کوشیم. هدف ما ایجاد گعده و گفت‌وگوست؛ چرا که تولید فکر سازمانی رخ نمی‌دهد و باید از توده مردم بیرون بیاید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول