اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

جبران بخشی از کمبود معلم همدان با خرید خدمت/ پیش‌بینی ترک تحصیل 7 هزار دانش‌آموز

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه قول داده شده بخشی از کمبود معلم از طریق خرید خدمت جبران شود از پیش‌بینی ترک تحصیل 7 هزار دانش‌آموز در همدان خبر داد.

جبران بخشی از کمبود معلم همدان با خرید خدمت/ پیش‌بینی ترک تحصیل 7 هزار دانش‌آموز

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمود نقوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات صورت گرفته نسبت به بازگشایی مدارس در ایام کرونا اظهار کرد: بعد از ابلاغ به حضور دانش‌‌آموزان در مدارس، درصد حضور دانش‌آموزان همدان در ۱۴ فروردین‌ماه به حدی بود که این استان، در کشور دوم شناخته شد.

وی با اشاره به اینکه در این ایام تمام مدارس مورد بازدید قرار گرفتند و در سامانه موجود نیز ثبت شد گفت: ۱۵ فروردین با کمبود معلم مواجه شدیم و بلافاصله نهضتی‌های داخل دوره که تبدیل وضعیت شده بودند را وارد کلاس‌ها کردیم. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه دوم فروردین‌ماه اسکان فرهنگیان برای نوروز انجام دادیم در حالی که برخی استان‌ها نامه‌نگاری کردند که شرایط لازم را ندارند گفت: در تعطیلات نوروز ۵۰ هزار نفر در مدارس استان اسکان داده‌ شدند که ۶۰ درصد فرهنگی و ۴۰ درصد غیرفرهنگی بودند و هدف نیز میزبانی از افرادی بود که دو سال با کرونا درگیر بودند.

اسکان بیش از ۴۰ هزار نفر از فرهنگیان طی ایام تابستان

وی با اشاره به اینکه در سالگرد رحلت امام(ره) اسکان ادامه یافت و میزبان ۸۰۰ خانواده بودیم و در ایام تابستان نیز طی چند روز اخیر از ۴۰ هزار نفر اسکان عبور کردیم افزود: با حداقل قیمت خدمات قابل توجهی را به فرهنگیان در اسکان ارائه دادیم و ۱۵۰ میلیون اعتبار تخصیص یافت تا منابع آب مدارس اسکان نیز تامین شود.

استقرار تانکرهای آب با بازگشایی مدارس همدان

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: برای اینکه دغدغه آب شرب مدارس را در دوم مهرماه نداشته باشیم استقرار تانکرها را در مدارس مورد توجه قرار دادیم.

وی در تجلیل از مقام معلم تیمی از همه مسئولان طی هفته معلم تشکیل شد و در این ایام در مدارس مختلف حضور یافتیم افزود: سهمیه تجلیل از معلم از ۶۰ نفر به ۱۲۰ نفر افزایش یافت و مراسم درخوری هم برای آنها برگزار کردیم چراکه معتقدیم وقتی شان و جایگاه معلم، کلاس و مدارس حفظ شود، ثمره‌اش تعلیم و تربیت بهتر دانش‌آموز است.

ایجاد زمین چمن مصنوعی برای دانش‌آموزان همدان

نقوی به اجرای طرح «شهید سلیمانی» نسبت به فراهم کردن یک محیط ورزشی و شور و نشاط در بین دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: قریب به ۷۰ طرح در ۱۹ منطقه ناحیه شهرستان اجرایی می‌شود که می‌توان به ایجاد زمین چمن مصنوعی در نواحی و پنج زمین فوتبال ساحلی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در استان ایجاد زمین چمن مصنوعی را برای دانش‌آموزان با ۱۵ میلیارد تومان پول نقد در دستور کار قرار دادیم و ۳ میلیارد تومان نیز برای تجهیز اختصاص می‌یابد تاکید کرد: این زمین چمن‌ها صد درصد تهیه و به مناطق داده شده است.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه ۳۰ درصد اعتبار طرح شهید سلیمانی از طریق استانداری تامین می‌شود و بقیه از مدارس و توسط خیرین انجام می‌شود افزود: یک میلیارد تومان نیز برای تقویت این طرح اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۷ سالن ورزشی داریم که در شهید خرازی بنا داریم مادران با دختران و پدران با پسران در سالن‌های ورزشی حضور داشته باشند و برنامه‌ ورزشی تقویت شود خاطرنشان کرد: ۲۰ سالن فعلا برای این طرح تعیین شده است.

نقوی به اعلام آمادگی آموزش و پرورش در قراردادن سالن‌های ورزشی برای ورزش محلات اشاره کرد و افزود: در ۴۱۵ مدرسه فوق برنامه نظیر فرهنگی، تربیتی و عمرانی برگزار کردیم.

مدارس همدان کانون محله شوند

وی با اشاره اینکه باید مدارس استان کانون محله شوند و شهرداری به این مسئله توجه لازم را داشته باشد افزود: اردوگاه‌های استان هر روز از ۶ صبح تا ۹ شب به صورت رایگان در اختیار معلمان در راستای افزایش شور و نشاط دانش‌آموزان قرار می‌گیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه اردوگاه چالوس نیز با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان راه‌اندازی شده و شبی ۲۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود خاطرنشان کرد: ۵ هزار متر هم زمین در ساحل نمک‌آبرود را پس گرفتیم و به اردوگاه دانش‌آموزی اضافه کردیم.

وی با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی زائرسراها در مشهد مقدس برای فرهنگیان هستیم گفت: برای رسیدگی به مناطق محروم روستایی با کمیته امداد طرحی اجرا می‌کنیم که اخیرا درصدد تهیه لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت هستیم.

نقوی با بیان اینکه برای خرید لوازم‌التحریر مهرماه دانش‌آموزان روستایی و مناطق حاشیه شهر و بی‌بضاعت یک میلیارد تومان آموزش و پرورش و یک میلیارد تومان کمیته امداد اختصاص داده‌ است افزود: معلمان خیر بیشترین کمک را به دانش‌آموزان نیازمند دارند و حتی بیشترین تعداد خیرین سلامت در همدان را نیز آنها تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اقدامات جهادی معلمان با همکاری سپاه گفت: تصمیمات خوبی برای اینکه عشایر برای اینکه کمبود معلم نداشته باشند، گرفته شده و معلمان جهادی در این مناطق حضور می‌یابند.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان از ارتقای مدارس امین از ۱۰۰ مورد به ۴۰۰ مورد خبر داد و افزود: حداقل ۲۱ نهاد می‌توانند در اداره مدارس و کمک به دانش‌آموزان ما را یاری کنند و امیدوارم این موضوع مورد توجه باشد.

اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش در سفر رئیس جمهور

وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی کشوری در حوزه آموزش و پرورش وضعیت خوبی دارد اما استانی ضعیف است گفت: در سفر رئیس‌جمهور رقم خوبی یعنی بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یافت.

نقوی با اشاره به اینکه برای نخستین بار ۳۵ میلیارد تومان تجهیزات عمومی برای هنرستان‌ها خرید شده است ادامه داد: در این راستا تقسیم‌بندی مناطق محروم انجام شده و به زودی بالغ بر ۱۵ کاروان توزیع تجهیزات از محل اعتبارات کشوری به این مدارس روانه خواهند شد.

مدیریت کمبود معلم در همدان با بازگشایی مدارس 

وی با اشاره به کمبود معلم در همدان یادآور شد: برای اینکه دوم مهرماه کلاس خالی از معلم نداشته باشیم اقداماتی صورت گرفته هرچند کمبود موجود است اما می‌خواهیم شرایط را مدیریت کنیم.

  مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه کمبود معلم در استان بیشتر به دلیل نگاه حاکمیتی و خصوصی‌سازی بوده است افزود: کمبود معلم مسئله کشوری و استانی است، در استان نیز نگاه بسته به طرح امین باعث شده نتوانیم تبدیل وضعیت خوب انجام دهیم در حالی که استان‌های همجوار به خوبی از بخش‌نامه‌ها استفاده کرده و حتی  به استان ما معلم صادر کردند.

 وی با اشاره به اینکه ۵۴ نفر را تبدیل وضعیت کردیم و متاسفانه حق آنها ضایع شده بود افزود: می‌شد این تعداد به ۵۰۰ نفر برسد اما نگاه بسته باعث شده وضعیت استان در غرب کشور مناسب نباشد.

می‌شد ۳۰۰ معلم از طریق طرح امین به همدان اضافه شود

نقوی با بیان اینکه می‌خواهیم بخشی از کمبود معلم را از طریق اضافه تدریس جبران کنیم اما نفر نیست تاکید کرد: در طرح امین می‌شد ۳۰۰ معلم اضافه شود اما در حد صفر است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت معلم طوری صورت گرفته تا تعادل را با نواحی و مرکز انجام دهیم گفت: ۸۰۰ نفر از معلمان را جابه جا کردیم که ۶۰۰ نفر به نواحی یک و دو آمدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه اضافه تدریس را به کل استان توزیع کردیم و بخشی از مشکل حل شده است خاطرنشان کرد: یک بازنشسته به کلاس اول می‌رود و دیگر نیاز به دو معلم نیست؛ در ۲۰ ساعته معلم یک کلاس دارد و می‌توانیم بخشی از مشکل را به این نحو حل کنیم.

 امسال ۲۳۰۰ معلم در همدان بازنشسته می‌شوند

وی با اشاره به اینکه وقتی مشکل معلم حل شد، نیروهایی مثل معاون را به جای خود برمی‌گردانیم و در حال حاضر هدف این است که کلاس درس خالی نماند گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ معلم در سن بازنشستگی هستند و به مسئولان گفتیم از آنها دعوت کنید بیایند و اضافه تدریس بگیرند، این کارها ما را از بحران کمبود نجات می‌دهد اما در کیفیت‌بخشی نظیر معلم پرورشی و معاون و... کمبود خواهیم داشت.

نقوی با اشاره به اینکه برای طرح امین و جبران کمبود ۲ هزار معلم استان نامه به معاون وزارت نوشتیم و با حضور آنها در همدان به این مسائل پرداختیم افزود: برای اینکه کمبود مشکل معلم را مسئولان قبول کنند و پیگیر باشند، جلسات مختلفی داشتیم.

رفع بخشی از کمبود معلم در همدان با خرید خدمت

وی با بیان اینکه در حال حاضر قول داده شده بخشی از کمبود معلم از طریق خرید خدمت جبران شود اما سال گذشته سهمیه یک نفر هم به استان داده نشد گفت: البته این امکان برای برخی استان‌ها فراهم شد چون مشکل آنها بیشتر از ما بود؛ همدان ۲ هزار معلم کمبود دارد اما در استانی به ۱۶ هزار نفر می‌رسد.

پیش‌بینی ترک تحصیل ۷ هزار دانش‌آموز در همدان

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: امسال تعداد دانش‌آموزان استان نیز ۳۲۰ هزار نفر هستند که تقریبا برای ترک تحصیل نیز ۷ هزار نفر قرار دادیم و می‌خواهیم  این تعداد را جذب کنیم و پیشی‌بینی هم بر حضور ۳۱۸ هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۹۸ هزار دانش‌آموز تاکنون در سامانه ثبت‌نام کردند و تقریبا ۹۸ درصد می‌شود عنوان کرد: سازماندهی معلمان را نیز در حال انجام است و تا چند روز آینده کلاس‌های خالی مشخص می‌شود و به طور یقین می‌توانیم اواسط شهریور کمبودها را اعلام کنیم.

نقوی با بیان اینکه به دنبال این هستیم کلاس درسی خالی نماند حتی شده باشد اداره کل را خالی کنیم و در کلاس حاضر شویم خاطرنشان کرد: آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان بیشتر به کودک‌همسری، اشتغال کار کودکان با تصمیم والدین برمی‌گردد.

 همدان وضعیت خوبی نسبت به ترک تحصیل ندارد

وی با تاکید به اینکه در آمار ترک تحصیل وضعیت خوبی نداریم در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا سهم همدان در رتبه‌های کنکوری خوب نیست افزود: وقتی در درس ریاضی رتبه ۲۷ را داریم چطور باید وضعیت کنکور خوب باشد؟!

 مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: سال ۹۰ رتبه ۱۰ یا ۱۱ کنکور را داشتیم اما سقوط کردیم چون نگاه را عوض کردند و گفتند کنکور به آموزش و پرورش ارتباطی ندارد.

وی با اشاره به اینکه برخی مدارس و معلمان از رتبه خوب خود باخبر نمی‌شوند که تکید کردیم تشویق شوند و نگاه‌ها تغییر یابد افزود: همه باید بخواهیم و مطالبه‌گری کنیم تا رتبه‌های برتر را به دست آوریم.

نقوی با اشاره به اینکه برخی از مدارس علمی آزاد تشویق به خروج از دانش‌آموزان از مدرسه می‌کنند اما متاسفانه نتایج خوبی را هم نمی‌بینیم گفت: ستاد ارتقای کنکور را راه‌اندازی کردیم اما کمبود معلم انرژی ما را در سایر موارد گرفته تا خوب به آنها بپردازیم.

نظارت بیشتر بر مدارس غیرانتفاعی 

وی با اشاره به اینکه امسال سقوط رتبه‌های دوره متوسط در همدان متوقف و نیم درصد نیز افزایش داشتیم خاطرنشان کرد: مدارس غیردولتی نیاز به نظارت دارند و آنچه به عنوان حقوق معلمان در سامانه ثبت شده باید بر اسناد موجود چک شود چراکه بر این اساس شهریه دانش‌آموز افزایش یافته و باید حقوق معلم نیز افزایش یابد.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه ارائه خدمات رفاهی را باید برای معلمان در دستور کار قرار دهیم افزود: باید اردوگاه‌ها احیا شود تا خدمات خوبی به همکاران ارائه شود.

پیگیر راه‌اندازی استخرهای دانش‌آموزی در مهرماه

وی در پاسخ به اینکه چرا استخرهای دانش‌آموزی راه‌اندازی نمی‌شود گفت: استخرهای شنای دانش‌آموز مشکل رختکن داشتند و اوایل ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار می‌خواست تا افتتاح شود که در حال حاضر یک‌میلیارد تومان اعتبار تخصیص دادیم و کار پیش می‌رود.

نقوی با بیان اینکه آب استخرها را نیز با آب چاه تامین کردیم و پیگیریم مهرماه راه‌اندازی شود هرچند در تحویل رختکن کوتاهی شده است تصریح کرد: برای استخر ملایر، نهاوند و اسدآباد نیز اعتبار لازم تخصیص یافته تا کار انجام شود.

وی با اشاره به درخواست یکی از خبرنگاران برای بهره‌مندی عموم از موزه ابن‌سینا گفت: به دنبال این هستیم مدرسه ابن‌سینا را جابه جا کنیم و فضا تنها برای موزه باشد چراکه موزه‌ای بسیار فاخر است.

موزه ابن‌سینا در معرض عموم قرار می‌گیرد

 مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه شهردار قول داده فضا را تامین کند که تاریخ آموزش و پرورش را به نمایش عموم بگذاریم افزود: تقویت امنیت مدارس حاشیه شهر  نیز در دستور کار است.

 وی  تصریح کرد: امسال نیز در خصوص لباس دانش‌آموزان بخشنامه کردیم تا خانواده‌ها زیر فشار نباشند و در حد امکان از لباس سال‌های قبل استفاده شود.

نقوی با بیان اینکه برای افزایش طرح جامع شهری مدارس را ویژه ببینیم افزود: مدرسه حاجی‌بابایی عمودی ساخته شده و فضای برای دانش‌آموزان نیست و باید آنجا بازار باشد، افق دید را برای مدارس بالا ببریم و مدارس بهتری در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.

مدارس حاشیه شهر تقویت شود

وی با اشاره به اینکه بهره‌مندی از دانش‌آموزان در اداره مدرسه مورد توجه ماست گفت: مشکلاتی در ثبت‌نام دانش‌آموزان داشتیم و مدارس خاص تک‌شیفته ۳۰ نفر و مدارس حاشیه دوشیفته ۴۰ نفر دانش‌آموز دارند و این عادلانه نیست و باید مدارس حاشیه را تقویت کنیم.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه در برخی مدارس نارضایتی است و مبنای جابه‌جایی مدیران نیز توانمندی مدیران و اولیا است ادامه داد: ۸۵۰ دانش آموز عشایر داریم و به دنبال این هستیم ابلاغ معلم خوزستان و ایلام و اضافه تدریس آنها را ما اعلام کنیم تا کمبود معلم عشایر را نداشته باشیم.

راه‌اندازی ایستگاه روزنامه‌خوانی در مدارس

وی با درخواست یکی از خبرنگاران از تعیین تکلیف معاونت ابتدایی آموزش و پرورش خبر داد و افزود: تا ۲۱ شهریور نیز امتحانات دانش‌آموزان به پایان می‌رسد تا برای اربعین حسینی به اتمام برسد و محدودیتی هم برای اسکان زائران در مدارس طی اربعین حسینی نداریم.

 نقوی با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان دستورالعمل هیات دولت بود که اواخر مردادماه ابلاغ شد و بارگذاری  اطلاعات باید انجام می‌شد که به مهرماه می‌رفت افزود: وزیر آموزش و پرورش گفت که حاضر است علی‌الحساب ۲۲.۵ درصد به حساب معلمان در این خصوص پرداخت کند و در حال حاضر همکاران مدارک خود را بارگذاری می‌کنند تا رتبه‌ها‌بندی‌ها انجام شود و ۳۶ هزار میلیارد تومان تقسیم شود.

وی با بیان اینکه به طور میانگین ۲.۵ میلیون تومان به هر معلم اختصاص می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود  عموم معلمان را با سوابق بالا در رتبه اول و دوم ببینیم گفت: راه‌اندازی ایستگاه روزنامه‌خوانی را هم در مدارس مدنظر داریم و برای نمونه ابتدا در چند مدرسه این طرح را آغاز خواهیم کرد.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در حال حاضر ۸۰ درصد فن‌های کلاس‌های مدارس استان تامین شده و مهرماه به ۱۰۰ درصد می‌رسد افزود: در حال حاضر از ۹ هزار کلاس برای فن عبور کردیم به طوری که استان‌هایی هم به دنبال بهره‌گیری از طرح ما هستند. 

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول