اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس من| آرا مقصرین حادثه متروپل آبادان صادر شد/ مالک ساختمان ۷۵ درصد مقصر بود

مخاطبان در کمپینی خواستار این شدند که خاطیان و متهمان حادثه دردناک متروپل به مجازات خود برسند تا این امر درس عبرتی شود برای کسانی که می‌خواهند با بی‌توجهی به استانداردهای ساخت و ساز، جان هموطنان را بازیچه‌ی بی‌مسئولیتی خود قرار دهند.

فارس من| آرا مقصرین حادثه متروپل آبادان صادر شد/ مالک ساختمان ۷۵ درصد مقصر بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مخاطبان فارس با راه‌اندازی کمپینی خواستار برخورد قاطع با متهمان حادثه متروپل آبادان شدند. این کمپین با عنوان «درخواست برای برخورد قاطع با متهمان متروپل آبادان» در سامانه «فارس من» ثبت شده است.

مخاطبان در این کمپین خواستار این شدند که خاطیان و متهمان این حادثه دردناک به مجازات خود برسند تا این امر درس عبرتی شود برای کسانی که می‌خواهند با بی‌توجهی به استانداردهای ساخت و ساز، جان هموطنان را بازیچه‌ی بی‌مسئولیتی خود  قرار دهند.

 

 

علی داوودی مدیرکل استاندارد خوزستان با اشاره به استفاده از مصالح غیر استاندارد در ساختمان متروپل، اظهار کرد: استاندارد یک دستگاه تخصصی است زیرا به صورت مستقیم با بحث سلامت مردم در ارتباط است و از این رو باید به واسطه جایگاه نظارتی که دارد سازمانی نظام‌مند و قانون‌مدار باشد.

وی افزود: مصالح استفاده شده در متروپل تحت بارگذاری بیشتر و مورد سوء مصرف قرار گرفته و این موارد در کنار سایر عوامل باعث ریزش متروپل شده است.

شهرداری تخلفات ساختمانی را گزارش دهد

احمد وحیدی وزیر کشور با بیان اینکه ‌دلایل ریزش متروپل به طور جدی تحت پیگرد قرار می‌گیرد، گفت: ما بلافاصله بعد از حادثه متروپل دستورالعمل خاصی صادر کردیم که سازه‌های ناپایدار شناسایی شود که این وظیفه شهرداری‌ها است که گزارشات را بدهند تا کار اصلاح شود.

وی با اظهار اینکه تخلفات صورت گرفته در این خصوص به قوه قضاییه برای برخورد ارجاع می‌شود، گفت: در حال حاضر در یک چارچوب تعریف شده موضوع در حال بررسی استو امیدواریم سامانه ای که تشکیل دادیم، پاسخگوی رفع این مشکل باشد.

تعیین سهم مقصران حادثه متروپل

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اعلام نتایج بررسی هیئت ۷ نفره کارشناسی برای تعیین سهم مقصران حادثه متروپل گفت: مسئولیت وقوع حادثه برای سازنده ۷۵ درصد، برای مسئولان شهرداری ۱۴.۵ درصد است.

وی اضافه کرد: در عین حال مهندسان مشاور به میزان ۳ درصد، مهندسان فنی مقاوم سازی ۴.۵ درصد، مسئول نمایندگی نظام ۲‌.۵ درصد و ناظر سازه ۰.۵ درصد در این حادثه نقش داشتند.

محمودزاده خاطرنشان کرد: در عین حال در سال ۹۶ پس از صدور دستور توقف از سوی وزارت راه، شهرداری و مالک مکلف می‌شوند که از مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی استفاده کنند که در این زمینه نیز تخلفاتی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: نهایتاً در سال ۹۸ مجددا توسط اداره کل راه و شهرسازی استان دستور توقف عملیات ساختمان هم به ناظر پروژه و هم به شهرداری مربوطه ابلاغ شده است که اقدامی در این باره صورت نگرفت.

جزییات اولین جلسه دادگاه متهمان حادثه متروپل

در عین حال علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان با تشریح جزییات اولین جلسه دادگاه متهمان حادثه متروپل، اظهار کرد: در این جلسه اظهارات  ۲۲ نفر از اولیای دم متوفیان استماع شد و برخی از وکلای آنان نیز اظهارات خود را بیان کردند.

وی در مورد تعداد متهمان این پرونده نیز گفت: متهمان این حادثه ۲۱ نفر هستند که همه آن‌ها در دادگاه حاضر شدند که همگی بازداشت هستند و از  زندان به جلسه دادگاه اعزام شده‌اند.

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به متهمان

علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان خوزستان در مورد جزئیات برگزاری دومین جلسه دادگاه رسیدگی به متهمان حادثه متروپل گفت: در این جلسه در ابتدا اظهارات دو نفر از ورثه متوفیان که در جلسه قبلی حضور نداشتند، اخذ شد.

وی اظهارکرد: نماینده دادستان دلایل انتساب اتهام به هر یک از متهمان را به صورت جداگانه بیان کرد و متهمان نیز اظهارات و دفاعیات خود را ارائه دادند.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: تاکنون اظهارات و آخرین دفاعیات ۱۰ نفر از متهمان اخذ شده است و مابقی متهمان و وکلای آن‌ها در جلسه بعدی که فردا برگزار خواهد شد، دفاعیات خود را ارائه خواهند کرد.

برگزاری آخرین دادگاه علنی متروپل در اهواز

علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان درباره جزئیات سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حادثه متروپل گفت: آخرین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان حادثه متروپل در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اهواز به ریاست قاضی میثم ایمانی برگزار شد.

دهقانی با بیان اینکه این دادگاه وفق مقررات آیین دادرسی کیفری برگزار شد، گفت: در جریان برگزاری دادگاه دفاعیات تمام متهمان اخذ شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به اینکه دادگاه پس از انجام بررسی‌های لازم، حکم پرونده را صادر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: طبق روال کارشناسی، هر کدام از متهمان فوت شده و سایر متهمان حاضر در دادگاه به میزان سهمی که در وقوع حادثه داشتند، مسئول پرداخت دیه متوفیان و مجروحان هستند.

اعلام جزئیات آرای مقصرین حادثه متروپل آبادان

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه امروز اعلام کرد: عبدالباقی، مالک متروپل به میزان ۷۵ درصد مقصر بوده که با فوت او حکم منتفی شده و دیه متوفیان از اموال او پرداخت خواهد شد.

وی افزود: ۲۱ متهم در پرونده حادثه متروپل آبادان وجود دارند. کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه می‌رود. آرای مقصرین حادثه متروپل آبادان صادر شده است. هر کدام از متهمین به پرداخت دیه محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: متهمین همچنین به دو سال انفصال از خدمات عمومی و دولتی و منع اشتغال و لغو پروانه کاری و ممنوعیت در سازمان نظام مهندسی محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ساختمان متروپل دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ در آبادان به وقوع پیوست که در پی آن ۴۳ نفر از هموطنان‌مان در این حادثه جان خود را از دست دادند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول