اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

۸۰۰ هکتار از اراضی دولتی برای ساخت مسکن به وزارت راه تحویل شد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره تأمین زمین برای نهضت ملی مسکن گفت: به تازگی ۸۰۰ هکتار از اراضی دولتی برای ساخت مسکن به وزارت راه داده شد.

۸۰۰ هکتار از اراضی دولتی برای ساخت مسکن به وزارت راه تحویل شد

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا فخاری‌ امروز در نشست خبری عنوان کرد: در حال حاضر برای اجرای نهضت ملی مسکن، مشکلی برای تامین زمین نداریم و تاکنون برای ۱.۷ میلیون واحد مسکونی زمین تامین شده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، تاکید کرد: تاکنون ۷ هزار هکتار از اراضی مازاد دولتی شناسایی شده که با تاکید رئیس جمهور ۸۰۰ هکتار زمین از سوی دستگاه‌های دولتی به سازمان ملی زمین و مسکن عودت داده شده است.

وی افزود: در تهران وزارت جهاد کشاورزی ۲۷ هکتار زمین برای ساخت مسکن را به سازمان ملی زمین و مسکن عودت داده ‌‌است.

* دستگاه‌هایی که بیشترین زمین مازاد را در اختیار دارند

 فخاری با اشاره به ‌دستگاه‌هایی که بیشترین زمین مازاد را در اختیار دارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم و وزارت نفت از جمله دستگاه‌هایی هستند که زمین در اختیار دارند.

وی ادامه‌ داد: اراضی که در کشور شناسایی کردیم ۶۰ هزار هکتار است که در اختیار نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد.

فخاری بیان کرد: اراضی دولتی در برابر عدد زمین‌های تامین شده برای نهضت ملی مسکن عدد بزرگی نیست.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر رعایت نشدن زمان درج شده در ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن برای واگذاری اراضی مازاد، بیان کرد: شناسایی زمین‌های قابل ساخت و ساز و تجدید این شناسایی فرآیندی زمانبر است و از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن نیز زمان زیادی نمی‌گذرد، لذا باید فاصله زمانی را در نظر بگیریم.

این مقام مسئول تاکید کرد: هزینه آماده سازی زمین برای هر واحد مسکونی ۲۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.

وی افزود: نحوه واگذاری خانه‌های سازمانی دیگر نظیر سابق نیست و بر اساس قانون همه خانه‌های سازمانی باید به فروش رسیده و ۲۰ درصد از درآمد این بخش باید در اختیار دستگاه قرار گرفته و در قالب تسهیلات در اختیار همان دستگاه قرار گیرد.

فخاری گفت: با قانون جدید، زمین‌خواری در حوزه زمین‌های ذیل وزارت راه و شهرسازی به صفر رسیده است.‌

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، با اشاره به اینکه تراکم نفر در هکتار نهضت ملی مسکن ۷۰ نفر است، گفت: ۲۳ هزار هکتار اراضی تامین شده خالص مسکونی است که برای ۱.۵ میلیون مسکن تامین شده است.

این مقام مسئول با اشاره اینکه آمار زمین‌های سازمان ملی زمین و مسکن محرمانه است، گفت: اراضی که در اختیار  سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد، همه در بانک زمین با مختصات دقیق جغرافیایی ثبت شده است و دسترسی به آن برای برخی نهادهای نظارتی مهیا شده است.

این مقام مسئول درباره تامین زمین نهضت ملی مسکن گفت: ما در نقاطی از کشور نظیر خراسان جنوبی، اطراف تهران، ایوانکی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب کرمان و نقاط دیگر هیچ محدودیت زمینی نداریم.

وی ادامه داد: البته در نقاطی نظیر استان کردستان هزینه آماده سازی به ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی می‌رسد و در استان‌های شمالی کشور ما با مسئله زمین مواجه هستیم.

فخاری اظهار کرد: برای توسعه سواحل مکران و استقرار جمعیت در این محل برنامه جدی داریم و تلاش می‌کنیم بر اساس سیاست‌های آمایش سرزمین پیش برویم.

انتهای پیام/ ت 8

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول