اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

پشت نوبتی‌های مستمری بگیر سازمان بهزیستی صفر شد

رئیس سازمان بهزیستی کشور از صفر شدن پشت نوبتی‌های مستمری بگیر این سازمان خبر داد.

پشت نوبتی‌های مستمری بگیر سازمان بهزیستی صفر شد

به گزارش گروه آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، علی‌محمد قادری باحضور در برنامه تلویزیونی صف اول گفت: ما یک موضوع پشت نوبتی از باب تبصره ۱۴ به عنوان مستمری داریم که هر سال ممکن است براساس موضوعات معیشتی که در دهک‌های پایین وجود دارد، ازجمله اقلام توانبخشی و یارانه‌هایی که سازمان بهزیستی برای مراکز توانبخشی و افرادی که بانوان و مادران فداکاری که معلول را در خانه نگهداری می‌کنند، ​ پشت نوبتی ایجاد شود، که خوشبختانه پشت نوبتی‌ها در دولت سیزدهم آن‌هایی که سه سال پشت نوبت موضوعات توان بخشی یا موضوع اجتماعی بودند، ​ صفر شد و بیش از ۱۴۰ هزار خانوار به چرخه مستمری سازمان وارد شدند.

به گفته وی هر سال ۶۰ هزار معلول در تصادفات جاده‌ای به آمار سازمان بهزیستی اضافه می‌شود، که از این آمار دو هزار نفر نخاعی و بسترگرا می‌شوند.

قادری درخصوص اشتغال زنان سرپرست خانوار گفت: درتلاشیم موضوع اشتغال زنان سرپرست خانوار را در آمایش سرزمینی خصوصاً در روستا‌ها و شهر‌هایی که نرخ بیکاری بالاتر دارند، لحاظ کنیم.

وی درخصوص ارائه تسهیلات برای زائران اربعین حسینی افزود: باوجود اینکه در این موضوع هیچ حمایتی از سازمان بهزیستی اتفاق نیفتاد، اما درحال حاضر ۳۰۰ نفر از اقصی نقاط کشور خصوصاً مناطق محرومی که اولین بار زائر اولی بودند و افرادی که معلول نخبه و ممتاز بودند از ۴ بخش از سازمان بهزیستی در شهر نجف حضور دارند.

قادری در ادامه افزود: تحصیل در دانشگاه‌ها بعضاً در دانشگاه آزاد اسلامی صددرصد رایگان است و هر فردی که کد شناسه داشته باشد در سازمان بهزیستی چه در حوزه اجتماعی و چه در حوزه توان بخشی می‌تواند به صورت صددرصد رایگان از خدمات آموزشی استفاده کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درخصوص مسکن معلولان تصریح کرد: در چند ماه گذشته، حدود سه هزار مسکن را دراختیار خدمت گیرندگان سازمان بهزیستی قرار دادیم و در نهضت ملی مسکن هم پیش‌بینی ما ۱۶۰ هزار واحد مسکونی براساس ۴۰ هزار واحد روستایی و ۱۲۰ هزار حوزه شهری است و حدود بیش‌از ۱۰۰ هزار خانوار در این طرح شرکت و در سامانه ثبت‌نام کردند.

قادری در باره مشکلات سمعک و همچنین بحث تولید سمعک افزود: سمعک به جهت برخی از مشکلات در داخل کشور تولید نمی‌شود و می‌بایست بر اساس تمهیداتی که وزارت بهداشت دارد، مانند سایر اقلام توانبخشی و تجهیزات پزشکی وارد شود، پیگیری‌های لازم انجام شده است که دیگر پشت نوبتی در دریافت سمعک و تامین قطعات جانبی و پردازنده‌هایی که مرتبط با کاشت حلزون است را نداشته نباشیم، تلاش میکنیم تا پایان سال با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی به جایی برسیم که ظرفیت واردات و بروز رسانی خدمات، قابل قبولی را شاهد باشیم.

قادری: در خصوص افرادی که پشت نوبت ویلچر هستند، بیان کرد: فردی که معلول جسمی حرکتی است و شرایط دریافت ویلچر را دارد نباید به دلیل کمبود اعتبارات سازمان بهزیستی از این خدمات بهره‌مند نشود. افرادی که در استان‌ها و شهرستان‌ها در پنج سال گذشته ویلچر دریافت نکرده اند حتما به اداره کل بهزیستی مراجعه و ویلچر خود را تحویل بگیرند، تلاش می‌کنیم که فردی در کشور با این موضوع و مشخصات وجود نداشته باشد.

قادری در خصوص وضعیت ساماندهی کودکان کار گفت: در این خصوص آیین نامه‌ای مربوط به سال ۸۴ و یک قانون هم مرتبط با سال ۹۹ است که ۱۳ دستگاه را مکلف کرده که شناسایی، پیگیری، رهگیری، ساماندهی و موضوعات توانمند سازی خود و خانواده‌ی این کودکان را پیگیری کنند، ولی در این چند سال کودکان کار به عنوان یکی از چالش‌های اساسی کشور ما بوده است موضوع کودکان کار و توانمند سازی آن‌ها باید جدی گرفته شود، که در این خصوص جلسات خیلی خوبی در شورای اجتماعی کشور تشکیل شده است که در آینده به صورت راهبردی دستگاه‌ها آخرین وضعیت و اقدام خودشان را انجام خواهند داد و همچنین موضوع آسیب‌های اجتماعی یک عدد نیست موضوعات متنوعی است، مانند اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و ... این‌ها موضوعات خاصی است که جامعه به آن متبلا است، سازمان بهزیستی بعضی از اوقات متاسفانه دستگاه تنهایی است، که فقط به صورت تک بعدی دیده می‌شود و بقیه دستگاه‌ها کار خود را در این خصوص انجام نمی‌دهند.

قادری در باره غربالگری چشم و امکان اجرا شدن آن در اوایل سال تحصیلی و نقش بهزیستی در این زمینه گفت: در خصوص پیشگیری از معلولیت‌ها سازمان بهزیستی کار‌های متنوعی را انجام داده است، پیشگیری از تنبلی چشم طرحی است که در سال گذشته بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار کودک در بازه ۳ تا ۶ سال شرکت کردند و غربالگری شدند و آن‌هایی که ستاره دار شدند پشتیبانی از آن‌ها صورت می‌گیرد، آرشیو و شناسنامه برای این افراد وجود دارد و خدمات بهزیستی را برایشان در نظر گرفته ایم، همچنین در خصوص پیشگیری از ناشنوایی یک طرحی داریم که باز حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک شرکت کرده اند و همکاران، کودکان داری مشکل را ارجاع می‌دهند به حوزه‌های پزشکی و سازمان بهزیستی تا کمک‌هایی در این زمینه صورت گیرد لذا پیشگیری از معلولیت یک امر بسیار مهمی در سازمان بهزیستی است که سازمان کار‌های متنوعی در این خصوص انجام داده است و سوابق بسیاری در سه دهه دارد، که چندین سال است این خدمت به مردم شریف ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول