اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

خدمت‌رسانی 350 موکب اوقاف در ایام اربعین/ راه‌اندازی کارخانه یخ در مسیر نجف به کربلا

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برپایی 350 موکب این سازمان برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا (ع) در ایام اربعین حسینی خبر داد.

خدمت‌رسانی 350 موکب اوقاف در ایام اربعین/ راه‌اندازی کارخانه یخ در مسیر نجف به کربلا

به گزارش خبرگزاری فارس نشست خبری برنامه‌های اربعین حسینی سازمان اوقاف و امور خیریه و اجرای طرح مهر تحصیلی پیش از ظهر امروز در ساختمان شهید سلیمانی این سازمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره خدمت‌رسانی این سازمان در ایام اربعین حسینی اظهار کرد: نیت بسیاری از موقوفات، مرتبط با عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) است؛ علاوه بر این خیرینی هم وجود دارند که می‌خواهند به این جریان کمک کنند.

وی با اشاره به اجرای دو ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی در دهه اول محرم سال جاری، افزود: اوج فعالیت‌ها در دهه اول محرم و در قالب این دو ویژه‌برنامه انجام شد، ویژه‌برنامه شمیم حسینی برای حمایت از هیأت‌های مذهبی با استفاده از عواید موقوفات مرتبط برگزار شد که ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر نقش‌آفرینی بقاع متبرکه و امامزادگان و همچنین استفاده از عواید موقوفات مرتبط در ایام اربعین حسینی، گفت: مُبلغین، گروه‌های جهادی، خادمین بقاع متبرکه و امامزادگان به این جریان کمک و به زائرین حضرت سیدالشهدا (ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به برپایی ۱۰۷ موکب خدمت‌رسانی سازمان اوقاف در اربعین سال ۱۳۹۸، تصریح کرد: پس از سال ۹۸ با توجه به ظرفیت‌های موجود عدد نمادین ۳۱۳ را مدنظر قرار دادیم؛ با توجه به ظرفیت‌هایی که در سازمان وجود دارد امسال بیش از ۳۵۰ موکب در داخل کشور، مرزهای ورودی و خروجی، کشور عراق و اعتاب مقدس برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال قرار است ۵۳ موکب در کشور عراق و در شهرهای سامرا، نجف، کاظمین، کربلا و در مسیر نجف به کربلا مستقر شوند، افزود: در مرزهای خروجی کشورمان ۱۶ موکب به خدمت‌سانی زوار اربعین می‌پردازند و در استان‌های مسیر تردد نیز ۱۳۱ موکب مستقر هستند؛ علاوه بر آن ۱۵۰ موکب نیز برنامه بدرقه زوار و برنامه جاماندگان اربعین را خواهند داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به دسته‌بندی خدمات مواکب اربعین، گفت: مواکب در بخش‌های رفاهی، پذیرایی، اسکان و فرهنگی به خدمت‌رسانی مشغول خواهند بود، ضمن اینکه ظرفیت مواکب اسکان ما دو تا سه هزار نفر خواهد بود.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی مواکب اربعین حسینی، تصریح کرد: ۶۰۰ مُبلغ همراه با کاروان‌ها از مبدا حرکت می‌کنند و در مواکب حضور خواهند داشت و به فعالیت‌های تبلیغی، برگزاری نماز جماعت، پاسخ به سوالات شرعی و پاسخگویی به شبهات و همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی و مسابقات مختلف و توزیع محصولات فرهنگی به کودکان را مورد توجه قرار خواهند داد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه و متفاوت شهر سامرا، افزود: عمده فعالیت‌های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر سامرا خواهد بود و در همین راستا هفت استان در سامرا موکب برپا خواهند کرد.

وی با اشاره به استقرار استان مرکزی در شهر کاظمین، یادآور شد: در جوار مسجد براثا که جایگاه ویژه‌ای دارد، خدمات از سوی موکب ما صورت خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌کنیم ۴ تا ۵ هزار ظرفیت اسکان در موکب کاظمین فراهم شود؛ ضمن اینکه در شهر نجف نیز از سوی استان‌های البرز، قزوین و امامزاده صالح فرحزاد تهران و بقعه شیخ طرشتی مواکبی برپا خواهد شد و پذیرایی و اسکان زائران در این مواکب مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری بزرگترین موکب شست و شوی لباس توسط امامزاده زینبیه اصفهان خبر داد و گفت: در عمودهای ۲۰۲، ۲۸۵، ۲۹۹، ۳۸۰، ۴۳۰، ۴۸۰، ۸۰۹، ۸۸۸، ۱۰۸۰، ۱۱۷۲ و ۱۲۱۸ نیز به همت این امامزاده خدماتی در بحث شست و شوی لباس و ایجاد کارخانه یخ به‌منظور دسترسی زائران به آب یخ فراهم شده است.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته و ثبت‌نام مردم در سامانه سماح بیشترین انتخاب مردم از مرز مهران برای کشور عراق بوده است، خاطرنشان کرد: در همین راستا هفت استان ما در مرز مهران با راه‌اندازی مواکب در این مرز به زائران خدمت‌رسانی خواهند کرد؛ مواکب اربعین از ۱۰ صفر تا پنج روز بعد از اربعین حسینی به زائران حضرت سیدالشهدا (ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری همایش قدم‌های آسمانی ویژه مسئولان مواکب و همایش مُبلغین اربعین، تصریح کرد: همزمان با اربعین حسینی در ۱۵۰ موکب داخل کشور نیز برنامه‌های فرهنگی و نیز ویژه‌برنامه جاماندگان اربعین برگزار خواهد شد و بنا است امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص مواکب پذیرایی، بهداشتی و درمانی راه‌اندازی کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به موضوع نیت برخی موقوفات مرتبط با اربعین حسینی، افزود: یکی از مواکب اربعین در شهر میرجاوه برای زواری که از کشور پاکستان وارد کشور ما می‌شوند، خدماتی همچون تهیه کفش برای زائران در نظر گرفته است و یکی از مواکب استان قزوین هم در مسیر خدمات دندانپزشکی به زائران ارائه می‌دهد.

حجت‌الاسلام عادل در ادامه درباره اجرای طرح «مهر تحصیلی» در آستانه بازگشایی مدارس گفت: بخش زیادی از موقوفات در بخش آموزشی است؛ بر این اساس طرح مهر تحصیلی به منظور حمایت و تهیه بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۶ هزار رقبه آموزشی داریم که با آموزش و پرورش مرتبط هستند، یادآور شد: ما تلاش داریم موسسه مدارس وقفی سال آینده راه‌اندازی شد؛ با راه‌اندازی این موسسه از مدارس وقفی شناسایی شده حمایت و آنها را ساماندهی می‌کنیم و ضمن اینکه بنا داریم در آینده نزدیک مدارس معارف را در سطح مدارس وقفی راه‌اندازی کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در زمینه مهر تحصیلی یک هزار و ۵۷۰ نیت ثبت شده است، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از هفته آینده ۳۰ هزار بسته مهر تحصیلی میان دانش‌آموزان ابتدایی و دبیرستان توزیع خواهد شد؛ این بسته شامل کیف و لوازم‌التحریر ویژه دانش آموزان است و در این طرح ۵۵۰ بقعه متبرکه و امامزاده مشارکت خواهند داشت.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به مشارکت ۵۵۳ موقوفه در طرح مهر تحصیلی، خاطرنشان کرد: محصولات این بسته‌ها تولید داخل و از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و با قیمت مناسبی تهیه شده‌اند، طی هماهنگی با آموزش و پرورش و موسسات خیریه در اختیار بهره‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی در پایان به برخی فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه دانش‌بنیان اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول